Bensydd...

C

chilipop

Vad är skilnaden på senskydd och "vanliga" benskydd igentligen???
De skyddar ju samma områden...

"Bara en tanke" :smirk:

B

**BORTTAGEN**

Jag använder inga benskydd och är således inte hemma på områtde men,
benskydd är väl ändå samlingsnamnet på alla slags skydd för ben, däribland senskydd.

C

chilipop

Med "vanliga" benskydd menar jag såna som hindrar hästen att skrapa ihop benen i varandra(framben med framben och bakben med bakben), hittar inte namnet just nu...

Senskydden har bara till uppgift att skydda och stärka senan, anv därav framför allt vid hoppning. Benskyddens främsta uppgift är att skydda benen som helhet. Dessa finns ju så klart i en hel uppsjö varianter, men den största skillnaden gentemot senskydd är att de går runt hela benen. De skyddar benet hela vägen runt. :)

L

Liten_men_tuff

Senskydden har man till hoppning också så att hästen ska känna när den river med frambenen , därför den är öppen fram , Strykappor som ni pratar om har man när hästen slår sig själv , vill säga det skyddar in sidan mest av benet,
Medan senskyddet som ni hör på namnet skyddar senan som kan skadas mest vi hoppning ..

Liknande trådar

Utrustning T har ett rejält överben på insidan ena frambenet. Jag skulle vilja ha ett par benskydd, för att skydda överbenet men också tex senan...
Svar
4
· Visningar
656
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Jag har under större delen av sommaren försökt hitta bra benskydd som ger bra stöd till både senorna och även kotorna. Det finns ju en...
Svar
0
· Visningar
228
Senast: iNHALE
·
Dressyr Hej! Jag har en hopp ponny med rätt så sköra ben, jag rider på mycket varierat underlag och även mycket utan benskydd för senornas skull...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag överväger att köpa nya benskydd till min häst. De ska skydda bra mot slag, vara bekvämt även fast att hon har ett jättestort överben...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 522
Senast: kurakosz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar