Beordrad övertid

sthu

Trådstartare
Hur funkar det med beordrad övertid? Hur får det användas i praktiken på arbetsplatsen?

Vi har haft mycket beordrad övertid sen jag började här för snart tre månader sen. Det snittar väl på tre timmar i veckan ungefär. På det kommer frivillig övertid.
Jag tycker det är mycket. Har för mig att 150 timmar om året är okej, minns jag rätt?
 
Hur funkar det med beordrad övertid? Hur får det användas i praktiken på arbetsplatsen?

Vi har haft mycket beordrad övertid sen jag började här för snart tre månader sen. Det snittar väl på tre timmar i veckan ungefär. På det kommer frivillig övertid.
Jag tycker det är mycket. Har för mig att 150 timmar om året är okej, minns jag rätt?

Saxar från Unionens hemsida:

"Om det inte finns något kollektivavtal på arbetsplatsen gäller arbetstidslagens regler för övertid.
Det innebär en gräns på maximalt 200 timmar allmän övertid under ett år och högst 50 timmar övertid under en månad. Arbetsgivaren är skyldig att föra övertidsjournal där jourtid, övertid och mertid framgår.

Den sammanlagda arbetstiden (ordinarie arbetstid och övertid) får vara högst 48 timmar per vecka i genomsnitt under fyra månader. Alla anställda ska ha minst elva timmars nattvila (sammanhängande ledighet) varje dygn och minst 36 timmars sammanhängande veckovila utan beredskapstid varje vecka."
 
@Anna kollektivavtal finns. Mem det kanske är ungefär det samma ändå.

Det jag funderar mest på egentligen är om de får "utnyttja" övertid istället för att anställa.

(För att vara riktigt ärlig, jag är lite bitter över att jobba så mycket övertid och inte få besked om jag får stanna eller ej)
 
@sthu så länge de håller sig inom ramarna enligt ovan beskrivning så får de beordra övertid ja. Gällande hur länge man får anställa på projekt/visstid etc så finns det lagar för det, men det är inte direkt kopplat till hur mycket övertid du har under tiden som projekt/visstidsanställd. Detta är reglerat i ditt kollektivavtal, och om inget sådant finns är det LAS som styr.

Finns generella beskrivningar vad som gäller för olika typer av anställningar, både hos tex Unionen och If Metall mfl att läsa om.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
IT & mobiler Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 865
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp