Ber alla stoägare om hjälp med svar på några frågor...

CharlotteG

Trådstartare
Hej alla stoägare, skulle vara otroligt tacksam om ni har möjlighet att svara på frågorna nedan. Skriv ett svar per sto du äger/rider regelbundet.

1. När är ditt sto född?

Tränar du med ditt sto?

Tävlar du med ditt sto?

Har du koll på ditt stos brunstcykel?
Om ja, hur?
Om nej, skulle du vilja ha bättre koll?

Vilka symtom brukar ditt sto uppvisa i samband med brunst?

Störs din träning av ditt stos brunst?
Störs din tävling av ditt stos brunst?

Ger du något preparat för att underlätta för ditt sto under brunsten?
Om nej, varför?
Om ja, vilket preparat?

Tack för era svar :)

/Charlotte
 
Stoet jag ägde var född 2001, vi tränade och tävlade lite tills hon blev skadad. Hennes brunst märktes aldrig av så mycket, det som skiljde sig från vanligt var att hon hade seperationsångest eller vad man ska kalla det och gnäggade en hel del.

Hade ingen direkt koll på hennes brunstcykel, för mig spelade det ingen roll då inget ändrades dramatiskt.
En i det gamla stallet jag stod i hade ett sto som hade stor livmoder och sparkade en hel del vid ridning när hon brunstade.
 
Jag har ägt enbart ston förutom en valack nu, stona har varit födda från 1978.
Inte en enda av dem har varit "knepig" eller "stoig" varken under brunst eller till vardags utan alla har varit väldigt jämna i humöret. Det är nu, döda och levande, 8 ston i egen ägo. Hur många jag träffat genom åren har jag ingen koll på, men det är inte ens ena handens fingrar som varit knepiga.

Jag har alltid varit tvungen att kolla färgen på slemhinnan när det varit dags för betäckning då de alltid varit/är mycket jämna i humöret. Ingen PMS varesig på fyra eller två ben. :cool:
 
Hej alla stoägare, skulle vara otroligt tacksam om ni har möjlighet att svara på frågorna nedan. Skriv ett svar per sto du äger/rider regelbundet.

1. När är ditt sto född?

Tränar du med ditt sto?

Tävlar du med ditt sto?

Har du koll på ditt stos brunstcykel?
Om ja, hur?
Om nej, skulle du vilja ha bättre koll?

Vilka symtom brukar ditt sto uppvisa i samband med brunst?

Störs din träning av ditt stos brunst?
Störs din tävling av ditt stos brunst?

Ger du något preparat för att underlätta för ditt sto under brunsten?
Om nej, varför?
Om ja, vilket preparat?

Tack för era svar :)

/Charlotte

Vad är syftet med dina frågor, är det någon undersökning?
 
Enda jag märkt har varit att stona har stått kvar en liten stund i kisställning efter dom kissat klart när dom varit i brunst.
1 av 3 ston var keligare vid brunst men inte jätte stor skillnad.
 
När är ditt sto född? 2007

Tränar du med ditt sto? Ja

Tävlar du med ditt sto? Ja

Har du koll på ditt stos brunstcykel? Nej, men det har inte hon själv heller :D

Om nej, skulle du vilja ha bättre koll? Hon har haft obefintlig brunst under våra snart åtta år tillsammans. Men brunstade gör första gången synligt i höstas i samband med att en ny häst flyttat in. Hon är oavsett samma att rida så spelar ingen roll för mig.

Vilka symtom brukar ditt sto uppvisa i samband med brunst? Kissar mot valacken i stallet

Störs din träning av ditt stos brunst? Nej
Störs din tävling av ditt stos brunst? Nej

Ger du något preparat för att underlätta för ditt sto under brunsten? Nej
Om nej, varför? För att det inte behövs
 
Hej alla stoägare, skulle vara otroligt tacksam om ni har möjlighet att svara på frågorna nedan. Skriv ett svar per sto du äger/rider regelbundet.

1. När är ditt sto född? 2012

Tränar du med ditt sto? Ja

Tävlar du med ditt sto? Nej

Har du koll på ditt stos brunstcykel? Nej
Om ja, hur?
Om nej, skulle du vilja ha bättre koll? Nej, behövs inte.

Vilka symtom brukar ditt sto uppvisa i samband med brunst? Lite pratigare än vanligt och ännu mer bundis med hagkompisarna.

Störs din träning av ditt stos brunst? Nej
Störs din tävling av ditt stos brunst? -

Ger du något preparat för att underlätta för ditt sto under brunsten? Nej
Om nej, varför? Behövs inte.
Om ja, vilket preparat?

Tack för era svar :)

/Charlotte
 
Vad är syftet med dina frågor, är det någon undersökning?
Hej! Bra fråga, kanske borde skrivit ut syftet tydligare. Jag och en kompis är hästtjejer som jobbar inom tech och med innovation och jag (som själv har ett sto som har det tufft under brunsten) har funderat på en produkt (och nu måste jag dessvärre vara lite svävande) som på ett enkelt och säkert sätt kan hjälpa dessa ston och deras ryttare. Men innan vi lägger mer tid och pengar på det vill vi undersöka efterfrågan, kanske har jag blåst upp problemets proportion eftersom jag och min häst har det.

Mvh
Charlotte
 
Hej! Bra fråga, kanske borde skrivit ut syftet tydligare. Jag och en kompis är hästtjejer som jobbar inom tech och med innovation och jag (som själv har ett sto som har det tufft under brunsten) har funderat på en produkt (och nu måste jag dessvärre vara lite svävande) som på ett enkelt och säkert sätt kan hjälpa dessa ston och deras ryttare. Men innan vi lägger mer tid och pengar på det vill vi undersöka efterfrågan, kanske har jag blåst upp problemets proportion eftersom jag och min häst har det.

Mvh
Charlotte
Munkpeppar är det som oftast hjälper allra bäst för ston med jobbig brunst. På andra kan inlägg i livmodern hjälpa.

Mitt sto har jobbiga brunster. Koliksymptom, ledsen, arg och frustrerad. Att missa en brunst när hon inte får munkpeppar är fullkomligt omöjligt, hon har det riktigt tufft då. Att rida är det absolut inte tal om.

Med munkpeppar märks inte brunsten, då är hon precis som vanligt.
 
Munkpeppar är det som oftast hjälper allra bäst för ston med jobbig brunst. På andra kan inlägg i livmodern hjälpa.

Mitt sto har jobbiga brunster. Koliksymptom, ledsen, arg och frustrerad. Att missa en brunst när hon inte får munkpeppar är fullkomligt omöjligt, hon har det riktigt tufft då. Att rida är det absolut inte tal om.

Med munkpeppar märks inte brunsten, då är hon precis som vanligt.

Mitt sto spänner sig mycket mer och blir jättekänslig i rygg och bakdel under brunst. Kan bli bockig när det är som värst. Hon brunstar året runt. Provat munkpeppar, men hon tålde det inte, så vi får klara oss utan. Kan dessutom inte veta om det gav nån effekt eller inte, eftersom hon tidigt reagerade negativt. (Jag följde ordinerad dos.)

Finns ett flytande medel man kan ge, men då måste man ge det varje dag, året runt. Slutar man kommer stoet ut i brunst. När detta var uppe på diskussion med veterinären var jag gravid, så jag valde att inte testa, eftersom gravida inte ska hantera medlet. Idag är det inte längre aktuellt, för vi har hittat andra sätt att anpassa oss och dessutom bosatt oss i ett stall där allting funkar bra trots brunst.

Jag märker tydligt när det är brunstigt och då anpassar jag genom att hellre jobba från marken eller gå promenader i 1-3 dagar. Jag värmer upp längre tid. Och jag är beredd på att "handbromsen" kan dras åt lite när som helst, t ex när vi ska in i stallet eller lämna gårdsplan eller liknande. Rutiner och stämning i stall och hage spelar en stor roll i hur jobbig brunsen blir mentalt.
 
Hej! Bra fråga, kanske borde skrivit ut syftet tydligare. Jag och en kompis är hästtjejer som jobbar inom tech och med innovation och jag (som själv har ett sto som har det tufft under brunsten) har funderat på en produkt (och nu måste jag dessvärre vara lite svävande) som på ett enkelt och säkert sätt kan hjälpa dessa ston och deras ryttare. Men innan vi lägger mer tid och pengar på det vill vi undersöka efterfrågan, kanske har jag blåst upp problemets proportion eftersom jag och min häst har det.

Mvh
Charlotte
Om ditt sto har stora problem kan du ju kastrera. Lina Dolk (om du inte vet vem det är googla, har en stor blogg) har kastrerat ett av sina ston som var omöjlig att rida under brunst.

Själv har jag ägt två ston och inte märkt någon som helst skilland på dom när dom hade brunst vs när dom inte var i brunst. Båda tävlades och ingen skillnad där heller.
 
Hej alla stoägare, skulle vara otroligt tacksam om ni har möjlighet att svara på frågorna nedan. Skriv ett svar per sto du äger/rider regelbundet.

1. När är ditt sto född?
Har flera ston, födda på 2000 talet och framåt.

Tränar du med ditt sto?
Ja med alla utom två st

Tävlar du med ditt sto?
Ja med alla utom två st

Har du koll på ditt stos brunstcykel?
Ja
Om ja, hur?
Om nej, skulle du vilja ha bättre koll?

Vilka symtom brukar ditt sto uppvisa i samband med brunst?
Stoet med "problem med brunsten": brunstkissar, skvätter, vill ha mkt kontakt med andra hästar, kvittar om det är ston eller valacker, blir lite "dimmig" i blicken och lite "borta". Har också hänt att stoet gnäggar/skrikgnäggar mkt tex under ridpass trots sällskap osv.


Störs din träning av ditt stos brunst?
Ja, ibland.
Störs din tävling av ditt stos brunst?
Tävlar ej under brunst.

Ger du något preparat för att underlätta för ditt sto under brunsten?
Har provat utan verkan.
Om nej, varför?
Om ja, vilket preparat?
Munkpeppar bland annat.

Tack för era svar :)

/Charlotte
 
Hej! Bra fråga, kanske borde skrivit ut syftet tydligare. Jag och en kompis är hästtjejer som jobbar inom tech och med innovation och jag (som själv har ett sto som har det tufft under brunsten) har funderat på en produkt (och nu måste jag dessvärre vara lite svävande) som på ett enkelt och säkert sätt kan hjälpa dessa ston och deras ryttare. Men innan vi lägger mer tid och pengar på det vill vi undersöka efterfrågan, kanske har jag blåst upp problemets proportion eftersom jag och min häst har det.

Mvh
Charlotte
Tack! Alltid bra att veta syftet.
 
Jag har bara ston, inget av dem har visat brunst i någon större utsträckning. En av mina tidigare blev lite gapig, men gick bra ändå och var pigg och glad.
 
När är ditt sto född? 2008

Tränar du med ditt sto? Ja

Tävlar du med ditt sto? Ja

Har du koll på ditt stos brunstcykel? Ja

Om ja, hur? Hon står kvar och blinkar efter att ha kissat. Blir lite mer vänlig mot valacken i hagen brevid (som i vanliga fall är pest)

Vilka symtom brukar ditt sto uppvisa i samband med brunst? Kissar mot valacken, blir lite pipig när hon hälsar på sagda valack. Kan, vid första brunsterna på året, tycka att det är jobbigt när man borstar rygg/kors/flank

Störs din träning av ditt stos brunst? Nej
Störs din tävling av ditt stos brunst? Nej

Ger du något preparat för att underlätta för ditt sto under brunsten? Nej
Om nej, varför? För att det inte behövs
 
Hej alla stoägare, skulle vara otroligt tacksam om ni har möjlighet att svara på frågorna nedan. Skriv ett svar per sto du äger/rider regelbundet.

1. När är ditt sto född?
2011
Tränar du med ditt sto?
Ja
Tävlar du med ditt sto?
Ja
Har du koll på ditt stos brunstcykel?
Om ja, hur?
Om nej, skulle du vilja ha bättre koll?
Har inte mer koll än att jag noterar att hon brunstar.
Vilka symtom brukar ditt sto uppvisa i samband med brunst?
Kissar mkt och blir lite mer beroende av de andra hästarna t ex gillar inte att vara själv i stallet.
Störs din träning av ditt stos brunst?
Störs din tävling av ditt stos brunst?
Nej och nej.
Ger du något preparat för att underlätta för ditt sto under brunsten?
Om nej, varför?
Om ja, vilket preparat?
Nej, tycker inte det finns ngt behov.
Tack för era svar :)

/Charlotte
 
1. När är ditt sto född? 2010

Tränar du med ditt sto? Ja

Tävlar du med ditt sto? Nej

Har du koll på ditt stos brunstcykel?
Om ja, hur?
Om nej, skulle du vilja ha bättre koll? Nej, hon har inga tydliga brunster

Vilka symtom brukar ditt sto uppvisa i samband med brunst? Inga direkta

Störs din träning av ditt stos brunst? Nej
Störs din tävling av ditt stos brunst?

Ger du något preparat för att underlätta för ditt sto under brunsten?
Om nej, varför? Nej, har inga brunst besvär
Om ja, vilket preparat?
 
När är ditt sto född? 2011
Tränar du med ditt sto? Inte än
Tävlar du med ditt sto? Nej
Har du koll på ditt stos brunstcykel? Nej
Om nej, skulle du vilja ha bättre koll? Nej
Vilka symtom brukar ditt sto uppvisa i samband med brunst? Syns endast i hagen då hon är som ett plåster på en av valackerna

Störs din träning/tävling av ditt stos brunst? Nu har jag inte börjat träna/tävla men jag tror faktiskt inte det. Hon flörtar i hagen men med mig är hon som vanligt.

Ger du något preparat för att underlätta för ditt sto under brunsten? Nej
Om nej, varför? Aldrig sett ett behov
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
  • Låst
Hoppning Hej alla stoägare, skulle vara otroligt tacksam om ni har möjlighet att svara på frågorna nedan. Skriv ett svar per sto du äger/rider...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 090
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 653
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp