Beräkna inavelsgrad

Linduzz

Trådstartare
Är det någon här som är duktig på det? Det gäller en utländsk hund så det går ej att räkna ut i SKKs avelsdata.

Jag är nyfiken på hur hög inavelsgraden blir men jag lyckas inte räkna ut det själv :angel:
(Nej inte ngn av mina, eller ngt jag skall ha)
sghs.jpg
 
Sv: Beräkna inavelsgrad

Den hamnar över 9% i vart fall. Fick inte riktigt till det hela vägen (vi är rätt duktiga på att hålla nere inavelsprocenten på hundarna i min ras).
 
Sv: Beräkna inavelsgrad

Jag själv anser att de är på tok för mycket, de är en vän som vill importera en valp och jag kilade på stamtavlan.. Ja, ni ser ju.. Nej vännen vill inte ha valpen längre men jag är nyfiken på vad procenten egentligen hamnar.

Vi får inte ha mer än 6,25 men så lågt eller inget alls är de många strävar efter, sen finns de som som kör på hög 'linjeavel'..
 
Sv: Beräkna inavelsgrad

9,38% får jag det till. Rena rama släktträffen det där.;) Skulle nog söka efter bättre alternativ.

Jag skulle kanske kunna acceptera den inavelsgraden om jag skulle importera en vuxen individ för avel, som verkligen har de egenskaper jag önskar och är obesläktad med mina linjer. På en vuxen individ har man ju nästan facit när det gäller hälsobiten iaf.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
Svar
11
· Visningar
1 623
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
23 137
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 489
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp