Beräkna lämplig ryttarvikt

Lager

Trådstartare
https://good-horse.com/tools/calcul...jf2kaVcTrGR6TeA9w9TON6tplnTWRLmuFm1EIMyN4Dz84

Lite skoj, se det som en preliminär beräkning. :D Kul med uppdelning mellan typer av hästar också.

Jag själv + sadel kan rida på hästar som väger mer än 290 kg.


You should be fine to ride
Any Lightweight Riding Horse (15.0 - 17.1 hh)
Any Full Size Sporthorse (15.1 - 17.1 hh)
Any Medium Build Horse (14.2 - 17.2 hh)
Any Cob (14.2 - 16.0 hh)Any Draft (15.0 - 21.2 hh)
 
Spin off på detta men tycker ni att jag ser för stor ut på denna hästen?
 

Bifogade filer

  • 45800829-216A-457F-B88E-A3090F4ABCFE.jpeg
    45800829-216A-457F-B88E-A3090F4ABCFE.jpeg
    192,5 KB · Visningar: 178
Fick dessa om jag räknar min vikt med kläder på
Any Full Size Sporthorse (15.1 - 17.1 hh)
Any Medium Build Horse (14.2 - 17.2 hh)
Any Cob (14.2 - 16.0 hh)
Any Draft (15.0 - 21.2 hh)

Men denna om jag räknar min vikt utan kläder
Lightweight Riding Horses bigger than 15.0hh
Så antar att dom är okej även om vikten ska vara med kläder bara inte som minsta.
 
Mitt fullblod fick rekommendera maxvikt på ryttaren på 83 kg. Lite väl mycket tycker jag då hon är en nätt sprinter i typen.

Min andra som är korsning med swb,xx och nf fick rekommendera maxvikt på 100 kg för en balanserad ryttare, håller med om den vikten för den hästen.
 
Fick dessa om jag räknar min vikt med kläder på
Any Full Size Sporthorse (15.1 - 17.1 hh)
Any Medium Build Horse (14.2 - 17.2 hh)
Any Cob (14.2 - 16.0 hh)
Any Draft (15.0 - 21.2 hh)

Men denna om jag räknar min vikt utan kläder
Lightweight Riding Horses bigger than 15.0hh
Så antar att dom är okej även om vikten ska vara med kläder bara inte som minsta.
Låter smartast att rida med kläder på.......... ;) :rofl:
 
Och jag ska rida hästar som väger minst 510 kg. Känns väl rimligt och min häst som väger 545 kg bär ju lätt på mig trots att jag inte är någon lättviktare. :)
 
Och jag ska rida hästar som väger minst 510 kg. Känns väl rimligt och min häst som väger 545 kg bär ju lätt på mig trots att jag inte är någon lättviktare. :)
Vad är din häst för något? Jag blev nyfiken då jag fick drygt 480 kg och bara draft horses som fine att rida. :)
 
Men detta med att en tyngre häst kan bära mer, jag har mött lite för många med feta kallblod där ryttaren själv också har endel extra kilo, för att uttrycka mig "trevligt". Då pratas det ofta hur mycket hästen väger och då är ryttarens vikt en viss procent av det. Men det blir lite fel?

Vet att ryttarens balans, hästens ålder, exteriör, muskulatur mm avgör också men rent generellt blir detta så fel tankesätt?
 
Men detta med att en tyngre häst kan bära mer, jag har mött lite för många med feta kallblod där ryttaren själv också har endel extra kilo, för att uttrycka mig "trevligt". Då pratas det ofta hur mycket hästen väger och då är ryttarens vikt en viss procent av det. Men det blir lite fel?

Vet att ryttarens balans, hästens ålder, exteriör, muskulatur mm avgör också men rent generellt blir detta så fel tankesätt?

Jag har tänkt lite i samma banor som du. Just att antal kilo på hästen egentligen inte säger så mycket, den kan ju släpa runt på onödig ”fettvikt” själv men det innebär ju att hästen egentligen är i sämre kondition än en vältränad, musklad häst i samma viktklass.
 
Jag har tänkt lite i samma banor som du. Just att antal kilo på hästen egentligen inte säger så mycket, den kan ju släpa runt på onödig ”fettvikt” själv men det innebär ju att hästen egentligen är i sämre kondition än en vältränad, musklad häst i samma viktklass.

Nä precis, sen förstår jag att man aldrig förespråkar en överviktig häst men de stall jag stått i har det funnits många hästar som uppfattas "maffiga" och viktbärande fast de är rejält överviktiga själva. Där man då utgår ifrån vikten.
 
Men detta med att en tyngre häst kan bära mer, jag har mött lite för många med feta kallblod där ryttaren själv också har endel extra kilo, för att uttrycka mig "trevligt". Då pratas det ofta hur mycket hästen väger och då är ryttarens vikt en viss procent av det. Men det blir lite fel?

Vet att ryttarens balans, hästens ålder, exteriör, muskulatur mm avgör också men rent generellt blir detta så fel tankesätt?
Jag har inte sidan uppe nu men stod det inte längre ned efter ett stjärntecken om just detta? Att siffran gällde en "hälsosam" häst som inte var överviktig?
 
Man bör ju utgå från hästens idealvikt, inte den vikt den faktiskt är*. Varje kilo övervikt hästen bär på bör räknas bort från "max-lämplig-vikt" den kan bära.

*undantag underviktiga hästar, men det är ett annat problem.
 
Mitt fullblod fick rekommendera maxvikt på ryttaren på 83 kg. Lite väl mycket tycker jag då hon är en nätt sprinter i typen.
Fast 83 kg på en balanserad ryttare i normal ridning är ju ingenting även för en sprinter. De flesta fullblod bär väl en 60-70 kg på ryggen när de tävlar.

Tittar du på Grand National som är ett handicap race, dvs ju bättre hästen är ju mer vikt bär den, har haft vinnare som burit typ 75 kg på ryggen. Och det är ju inte under speciellt ordnade former, utan full fart framåt med väldigt höga hinder. Så en "vanlig" ridtur ut i skog och mark, eller en hoppträning på 1 meter är ju ingenting i jämförelse.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp