Berätta allt om jaktlabbe!

NadjaW

Trådstartare
Hej! :)

Jag är otroligt intresserad av att läsa vad ni har för uppfattning av och erfarenheter av jaktlabbe. Har på kort tid träffat flera väldigt trevliga individer av denna ras och det gör mig väldigt nyfiken på att lära mig mer.

Lite bakgrund. Jag har i dagsläget en finsk lapphund som är dryga året gammal. Han skaffade jag för att jag ville ha en aktiv sällskapshund och han är verkligen en fantastiskt fin hund! Hänger på alla typer av aktiviteter och är otroligt lättsam att ha med sig överallt. Jag är jättenöjd med rasen och skulle absolut kunna tänka mig en till, men jag lutar mot att jag vill ha lite mer att träna med till nästa hund. Lapphunden tycker att mycket är roligt, men han har inte riktigt drivet som finns hos andra arbetande raser.

Innan lapphunden så har jag haft både storpudel och australian shepherd. Jag gillar pudeln som ras, men inte pälsvården. Hos många pudlar finns också en del rädslor som jag inte alls uppskattar. Aussien var en fantastisk arbetshund men tyvärr inte alls rolig mentalt.

Det jag uppskattar med vad jag sett hos labben är att den verkar vara en väldigt rolig arbetshund, samtidigt som att de jag träffat har varit väldigt trevliga hundar i vardagen bara de får jobba. Jag vill inte ha en ras med mycket rädslor eller överslag av reservation.
Med hunden så vill jag kunna tävla i lydnad och bruks. Jag har i nuläget inga planer på praktisk jakt men skulle gärna träna apportering som aktiveringsform och med mål att starta på jaktprov.

Tror ni jaktlabbe skulle kunna vara något? Eller finns det något jag borde passa mig för? Finns det andra raser som ni tror hade passat bättre?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 227
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 327
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 455
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 796
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp