Berätta om Bichon frisé

Coop

Trådstartare
Hej!
Jag har fastnat för denna lilla hundras. Jag har inte träffat så många men de jag träffat verkar som väldigt trevliga hundar. Vi har varit hundlösa nu i snart 1½ och det har varit väldigt tomt. Denna gången tänker vi oss en vuxen hund. Vet inte alls hur det ser ut med omplaceringar men kommer kontakta uppfödare och höra lite mer.

Har läst och läst på nätet men vill höra mer från er som har denna ras. Hur ser vardagen ut med en Bichon frisé. Berätta allt! :)
 
Jag har ägt två och det är en frisk och härlig ras som är glad i människor och har ett stort närhetsbehov. Den är även glad i andra djur och har låg vakt och jaktinstinkt. Mina var även riktiga matvrak och mattjuvar. Jag gjorde inget särskilt med mina mer än att gå promenader och ställa ut men jag vet flera som tävlar i bland annat rallylydnad nuförtiden. Kort och gott är det en mycket trevlig ras som jag varmt kan rekommendera.
 
De jag träffat har varit supertrevliga hundar! Enkla hundar som "vem som helst" kan äga men som har hjärnan med sig om man skulle utmana dem med träning någon gång. En stabil sällskapshund som gärna myser i soffan och hänger med på det mesta.
 
Vi hade en i nästan 14 år, underbar hund!
Men första 2-3 åren var han totalt obildbar....
Vi gick massor av hundkurser. och han bara var clown....
Så vips föll poletten ner, och han blev en väldans lydig hund. Vi hade lätt kunnat tävla i lydnad.
Han jagade... Men bara löv och fjärilar.
Han ville bli aktiverad, och vara med på allt som hände, men var lätt att lämna hemma, hade hundlucka och var lös på gården, men smet aldrig.

* Jenny *
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 822
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 578
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 801
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 536
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp