Berätta om era fånghästar

Dracaena

Trådstartare
Hejsan!

Jag startar denna tråd då jag har börjat intressera mig mer och mer för hästhälsa och har nu fastnat i ämnet fång.

Skulle ni vilja berätta om era fånghästar?
Hur uppdagades sjukdomen? Vad blev konsekvenserna? Vad var orsaken och hur lever era hästar idag?

Är det någon som kan rekommendera någon bra litteratur?
 
Googla "dr Kellon laminitis" så hittar du massor med information om fång.

Även langthastliv.se har lite info om fång och även lite om PPID och EMS som ofta orsakar fång.
 
Det finns mycket studier och ideér framförallt på engelska. Det som jag har lärt mig med fånghäst är att det är så otroligt individuellt vad som fungerar. Jag tror att basen kan vara samma, dvs analyserat grovfoder, även sockerfraktioner och mineraler, att man har ett foder under 100g/kg ts när det gäller socker och stärkelse och håller sig borta från kraftfoder. Sedan kan det skilja enormt, vissa tål lucern, vissa inte, vissa tål soja, vissa inte osv. Det som är intressant nu är att det börjar komma lite om tarmhälsa och jag tror att det kan svaret ligga mer än vad vi trott, man kan också testa hästar (vet ej om det är vetenskapligt ännu?) och att fånghästar kanske har sämre tarmhälsa överlag (fast det inte syns med diarée osv) även om man fodrar med lågsocker-hö.

Det är också individuellt om de tål gräs, vilken längd på gräset osv. Veterinärvård känns också väldigt olika, vissa förespråkar boxvila länge, vissa inte alls, vissa en kort tid.

Och jag har även lärt mig att en häst med kraftig rotation kan klara sig bättre än den som har mild rotation, allt är som sagt individuellt. Det är det jag tycker är jobbigt, det finns inte ett svar och du vet aldrig när eller om ett nytt anfall kommer. På en, två, tre eller fyra hovar...
Det kan komma även om man har gjort allt man kan, det kan också vara så att de får samma symtom som fång men det är inte fång, det kan vara senproblem osv.
 
Det finns mycket studier och ideér framförallt på engelska. Det som jag har lärt mig med fånghäst är att det är så otroligt individuellt vad som fungerar. Jag tror att basen kan vara samma, dvs analyserat grovfoder, även sockerfraktioner och mineraler, att man har ett foder under 100g/kg ts när det gäller socker och stärkelse och håller sig borta från kraftfoder. Sedan kan det skilja enormt, vissa tål lucern, vissa inte, vissa tål soja, vissa inte osv. Det som är intressant nu är att det börjar komma lite om tarmhälsa och jag tror att det kan svaret ligga mer än vad vi trott, man kan också testa hästar (vet ej om det är vetenskapligt ännu?) och att fånghästar kanske har sämre tarmhälsa överlag (fast det inte syns med diarée osv) även om man fodrar med lågsocker-hö.

Det är också individuellt om de tål gräs, vilken längd på gräset osv. Veterinärvård känns också väldigt olika, vissa förespråkar boxvila länge, vissa inte alls, vissa en kort tid.

Och jag har även lärt mig att en häst med kraftig rotation kan klara sig bättre än den som har mild rotation, allt är som sagt individuellt. Det är det jag tycker är jobbigt, det finns inte ett svar och du vet aldrig när eller om ett nytt anfall kommer. På en, två, tre eller fyra hovar...
Det kan komma även om man har gjort allt man kan, det kan också vara så att de får samma symtom som fång men det är inte fång, det kan vara senproblem osv.

Ja det verkar vara en svår sjukdom iom att det råder så många delade meningar kring allt från symptom, orsaker och rehabilitering. Vad jag fått lära mig så drabbar fång alltid alla hovarna mer eller mindre, men det verkar ju vara felaktigt.

Det jag tänker är hur kan man bekräfta att det rör sig om ett fånganfall om hästen inte får någon rotation eller sänkning? För det har jag också hört inte är något som måste ske vid fång. Men då undrar man ju om fång blivit ett begrepp för "ont i hovarna" som veterinär och hovslagare kastar ur sig hipp som happ. Händer det någonsin att fång förväxlas med andra hovsjukdomar/problem eller som du säger senproblem?
 
Min connemara fick fång hösten 2016. Hon var överviktig och jag släppte henne på övervuxet gräs i oktober. Red ett pass en kväll och hon kändes jättefin, hoppade tom några språng. Efter passet ville hon inte riktigt stå still utan vägde fram och tillbaka på framhovarna. Hon var riktigt varm i hovarna och hade puls. Misstänkte fång och ställde in på box direkt och kylde med frusna ärtor på hovarna fästa med wetrap. Vet kunde komma först på morgonen och då var hon sämre. Satte in henne på metacam.

När pulsen försvunnit på smärtstillande skoddes hon med sulor och heartbar. Metacamet kunde fasas ut efter 14 dagar. Efter fem veckor på box röntgades hon och det fanns ingen hovbenspåverkan. Efter sju veckor började hon gå ut i sjukhage. Tror hon sattes igång drygt tre månader efter anfallet.

Vi hade mao ett rätt okomplicerat anfall men i efterhand har vi fått desto större problem med ligamentskador båda framhovarna. Veterinärerna säger att ligamenten har tagit stryk eftersom hela hovstrukturen förändras och luckras upp i samband med fång. Hon är väldigt underlagskänslig och går alltid skodd med tjocka sulor. Senaste året har hon haft ringskor fram men nu ska vi testa vanliga skor med flytsula. För tillfället är hon halt igen på den hov med störst ligamentskada. Hoppas hon kommer tillbaka till tävlingsbanan igen, 2018 gjorde hon sin bästa säsong nånsin. Så vi kom tillbaka efter fången och första ligamentskadan.
IMG_20200717_083658_503.jpg
 
Min connemara fick fång hösten 2016. Hon var överviktig och jag släppte henne på övervuxet gräs i oktober. Red ett pass en kväll och hon kändes jättefin, hoppade tom några språng. Efter passet ville hon inte riktigt stå still utan vägde fram och tillbaka på framhovarna. Hon var riktigt varm i hovarna och hade puls. Misstänkte fång och ställde in på box direkt och kylde med frusna ärtor på hovarna fästa med wetrap. Vet kunde komma först på morgonen och då var hon sämre. Satte in henne på metacam.

När pulsen försvunnit på smärtstillande skoddes hon med sulor och heartbar. Metacamet kunde fasas ut efter 14 dagar. Efter fem veckor på box röntgades hon och det fanns ingen hovbenspåverkan. Efter sju veckor började hon gå ut i sjukhage. Tror hon sattes igång drygt tre månader efter anfallet.

Vi hade mao ett rätt okomplicerat anfall men i efterhand har vi fått desto större problem med ligamentskador båda framhovarna. Veterinärerna säger att ligamenten har tagit stryk eftersom hela hovstrukturen förändras och luckras upp i samband med fång. Hon är väldigt underlagskänslig och går alltid skodd med tjocka sulor. Senaste året har hon haft ringskor fram men nu ska vi testa vanliga skor med flytsula. För tillfället är hon halt igen på den hov med störst ligamentskada. Hoppas hon kommer tillbaka till tävlingsbanan igen, 2018 gjorde hon sin bästa säsong nånsin. Så vi kom tillbaka efter fången och första ligamentskadan.Visa bifogad fil 56891
Tack för ditt svar! Hoppas hon blir bra igen ❤️ på hösten bör väl betet vara mindre näringsrikt? Eller vad var det i gräset som orsakade fången? Hur lever hästen idag? Får hon gå ute på gräs?
 
Tack för ditt svar! Hoppas hon blir bra igen ❤ på hösten bör väl betet vara mindre näringsrikt? Eller vad var det i gräset som orsakade fången? Hur lever hästen idag? Får hon gå ute på gräs?
Ja enligt fångfolket borde hon klarat det gamla gräset men inte då. Nu får hon gå I nerbetad gräshage efter midsommar. Fodrar med låg stärkelse och lågt socker och livet är en ständig diet för henne.
 
Ja enligt fångfolket borde hon klarat det gamla gräset men inte då. Nu får hon gå I nerbetad gräshage efter midsommar. Fodrar med låg stärkelse och lågt socker och livet är en ständig diet för henne.
Det verkar som att allting kan utlösa fång. Vilken lurig sjukdom.
 
Det verkar som att allting kan utlösa fång. Vilken lurig sjukdom.
Ofta ligger det en annan sjukdom bakom vilket om den inte behandlas kan leda till fång. Det i sig är ju ett problem eftersom fång ofta kan vara det första synliga symptomet på den bakomliggande sjukdomen.

Det man kan säga rent generellt är att man ska hålla hästarna i ett sunt hull. Hästar idag är alldeles för ofta överviktiga och fettdepåer ses gärna som muskler istället för de skadliga fettdepåer de är (hjärtrumpa någon?). För varje gång en häst tillåts bli överviktig ökar risken för fång. Inte bara då när hästen är överviktig utan även senare i livet och framförallt nästa sommar även om hästen då är normalviktig.

Det är inte heller bara gräs som kan utlösa fång utan även kyla kan utlösa fång. Framförallt då temperaturen faller snabbt vintertid. En häst som en gång har haft fång löper mycket större risk att få fång vintertid och man kan behöva ta in en känslig häst vid temperaturfall och/eller sätta på hästen benvärmare ner över hoven för att hjälpa till att hålla värmen.

På hösten är det alltid lurigt eftersom hästens gener då säger att hen ska lägga på sig inför vinterns svält. Det är som en turbo där som lägger i högsta växeln för att lägga på sig så mycket fett som bara är möjligt. Detsamma gäller på våren när hästens gener säger åt hen att hen ska lägga på sig snabbt efter vinterns svält. Det är därför ingen bra idé att låta potentiella eller hästar som har haft fång gå på gräs då. Endel hästar som har haft fång klarar inget gräs alls medans endel klarar överblommat gräs (vanligtvis någon gång efter midsommar men det beror lite på i vilken zon man bor) och många gånger handlar det om mängden gräs. Att låta en sådan häst gå utan munkorg några timmar varje dag för att man som människa tycker synd om hen är en riktigt dålig idé. Utan betesreducerare kan en häst vräka i sig lika mycket på ett par timmar som hen vanligtvis äter på ett dygn. Det är då bättre att låta hästen gå med betesreducerare några timmar på gräs om hen klarar det och sedan ha hästen i en grusad hage resten av tiden. Det är också klokt att undvika att hästen går på gräs på natten. Hästar äter som mest sen natt-tidig morgon.

Stressat gräs innehåller mycket socker så det ska man såklart undvika. Gräs blir stressat när regnet kommer efter torka, när gräset blir mycket kort (man pratar ibland om att man inte ska låta hästar gå på kortare än 10 cm) och på våren när gräset kommer upp. Helt enkelt när gräset skyndar sig att växa. Fruset gräs innehåller också mer socker så det bör man också undvika.

Man ska såklart som alltid vara noga med foderstaten. Man bör räkna på både mikro och makromineraler och vara noga med att hästen inte får för mycket järn. Järnöverskott kan i sig leda till fång vilket du kan läsa om i Dr Kellons forskning. Kvoterna mellan mineralerna ska vara rätt, sockret ska vara under 10% och stärkelse ska undvikas helt.

Alla hästar kan få fång men mest utsatta är alla kallblodsraser (inklusive alla ponnyraser för att förtydliga) och alla lättfödda hästar.
 
Min häst fick fång i samband med bete 2012. Hon har varit "fångfri" sedan dess! Jag är noga med foderstat, lågt innehåll av socker och stärkelse. Det som varit svårt för mig att påverka då jag är inhyrd är valet av hö. Tyvärr har hon ofta fått hö med hög sockerhalt, det har dock hittills gått bra! Vi undviker gräs så mycket det går på sommaren. Hon motioneras "som vanligt" och rids ganska mycket. Det jag märker skillnad på nu från då är att hon är mer ömfotad. Grus går bra men hon kan ömma om hon trampar på sten. Hade hon varit skodd så hade hon behövt skor med sula + flytsula, och troligtvis hade hon varit känslig för sten ändå. Min häst är negativt testad för PPID, inte testad för EMS. Något jag tror är viktigt att tänka på när man har en fånghäst är att fånghästen har samma behov av foder som en frisk häst. Det verkar vara vanligt att man köper ett fjolårshö i tron om att det skulle passa en fånghäst bättre. Tvärt om är det viktigt att höet har bra värden och en bra mängd protein. Innehållet lite protein så behöver man komplettera mycket, då skenar energin iväg. Ett fjolårshö är också fattigt på framförallt vitaminer.
 
Min häst fick fång i samband med bete 2012. Hon har varit "fångfri" sedan dess! Jag är noga med foderstat, lågt innehåll av socker och stärkelse. Det som varit svårt för mig att påverka då jag är inhyrd är valet av hö. Tyvärr har hon ofta fått hö med hög sockerhalt, det har dock hittills gått bra! Vi undviker gräs så mycket det går på sommaren. Hon motioneras "som vanligt" och rids ganska mycket. Det jag märker skillnad på nu från då är att hon är mer ömfotad. Grus går bra men hon kan ömma om hon trampar på sten. Hade hon varit skodd så hade hon behövt skor med sula + flytsula, och troligtvis hade hon varit känslig för sten ändå. Min häst är negativt testad för PPID, inte testad för EMS. Något jag tror är viktigt att tänka på när man har en fånghäst är att fånghästen har samma behov av foder som en frisk häst. Det verkar vara vanligt att man köper ett fjolårshö i tron om att det skulle passa en fånghäst bättre. Tvärt om är det viktigt att höet har bra värden och en bra mängd protein. Innehållet lite protein så behöver man komplettera mycket, då skenar energin iväg. Ett fjolårshö är också fattigt på framförallt vitaminer.
Det där med att ge fjolårshö till fånghäst är verkligen så märkligt att folk inte kan släppa. Enda skillnaden mellan årshö och fjolårshö är att vitaminerna är borta ur ett fjolårshö eftersom vitaminerna försvinner vid lagring. Allt annat är samma som när det togs. Varför ska man då ge fjolårshö? Visst om årets hö ligger högt i socker och fjolårshö´t ligger lågt, då finns det en anledning men inte annars. Vitaminer och då framförallt e-vitamin ska man ju tillsätta oavsett när hästen inte äter gräs i huvudsak men varför detta med att ge fjolårshö till fånghästar fortfarande lever kvar som en seg gammal kola fattar jag inte. Det finns så mycket mer kunskap idag än när den skrönan uppstod att folk borde kunna släppa det nu. Eller, än värre, när folk börjar svälta hästen genom att enbart ge halm! Varför vill man utsätta en redan sjuk individ för att bli felnärd? Varför är det så svårt att förstå att det är ännu viktigare att ge fullgott foder när individen är sjuk?
 
Min första häst fick fång på hösten när väl regn kom efter torka. Behandlingen blev metacam i över 2 veckor och boxvila mellan 2 och 3 månader, boxvila som i att inte sätta en hov utanför boxen ens när jag mockade boxen. Valde att inte röntga under behandlingen utan gick på om hon hade ont eller inte men hade troligen tänkt annorlunda om hon skulle sättas igång.

3 år senare fick hon ett mildare fånganfall än det första så metacam igen och en kortare boxvila.

Ytligare 2 år senare så valde jag att ta bort henne då jag tyckte jag kunde se på henne att ett nytt anfall var på väg.

I mellan anfallen fick hon ha GG i hagen när det var gräs, valet för henne var aldrig att ta bort henne från dom andra hästarna och ställa henne i en annan hage utan valet var kunna gå med kompisarna hemma eller avlivas.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
19 456
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 940
Senast: lilstar
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp