Beräkna foder till kattungar

Bukefalos 30 år!

Myrten

Trådstartare
Debut i kattforumet tror jag! Kompenserar med långt inlägg.

Jag är i Dahab, Egypten på semester. Eller vad som skulle varit semester… dag 3 stötte jag nämligen på två småkillar med fem kattungar i en låda. Jag frågade vad som pågick och via översättning fick jag veta att pojkarna hittat kattungarna vid sin döda mamma och gett dem mjölk i några dagar. Eftersom kattungarna såg lite matta ut + tre hade ögoninfektion tog jag pojkar och kissar till veterinären (jag har varit här många gånger så jag vet var kliniken finns). Tanken var att jag betalar för check-up, medicin och köper lite vettig mat + veterinären kan hjälpa barnen med råd för hur kissarna ska skötas. Det var planen… men det slutade med att jag kom ut med fem kattungar som var mitt ansvar.

Nu har tio dagar gått och jag har skött de små, som nu är ca sex veckor, efter bästa förmåga. Alla är hittills friska och växer så det knakar. Men jag är på semester i två veckor… när jag misslyckats att hitta en lokal foster-matte/husse till hela kullen bestämde jag i samråd med veterinären och folk från lokala animal welfare att försöka hitta nya hem till ungarna, deras ålder till trots. De äter burkmat, går på låda osv. Till allas förvåning har jag hittat två superfamiljer till tre av ungarna. Så nu har jag två hanar kvar. De flyttar in till en kompis i morgon. Hon kommer från Europa på tisdag och hennes katt behöver sällskap. Jag hoppas lite att hon tar en av dem och sen - worst case får jag väl ha en Sinai-katt själv. Men det är en senare fråga. De kan inte börja förberedas för ev resa förrän vid jul.

Nu till frågan: jag ska beställa mat online. Kollar på det lokala företaget som har stort utbud. Och inser att jag inte har en aning om hur mycket kattungar äter! De får mjölkersättning (direktimport och donerad av en snäll människa), lokal burkmat och smakar torrfoder. Burkmaten har jag koll på, men de ska på sikt mer och mer gå över till torrfoder som först blötläggs. Vad är normal giva? Purina finns att få till rimligt pris exempelvis. Hur länge räcker 1,5 kg? Även i säck kan förvaring vara svårt i detta klimat, så jag kan inte köpa massor. Och kostnad är dessutom en faktor. Veterinärvård är billigt här, men ska de utomlands blir det en del utgifter och kissarna är som sagt mitt ansvar.

Suddig bild på de små rackorna i morse. De är inte stilla så länge, speciellt inte båda samtidigt.

Bifogade filer

• IMG_4007.webp
    IMG_4007.webp
    112 KB · Visningar: 842
Har en gammal veterinärmedicinsk bok (small animal clinical nutrition) där följande tabell finns:
IMG_2951.webp

Kanske kan ge viss vägledning?

@pajaztar tack! Jag behöver dock något enklare. Fixar inte att räkna ut foderstat utan jag behöver bara försäkra mig om att det finns tillräckligt av det märke jag väljer för ca en månad i taget. Det var länge sen jag hade katt och väldigt länge sen jag hade kattunge så jag minns helt enkelt inte

Den här situationen är inget jag planerat eller önskat. Men plötsligt hade jag ansvar för fem små liv. Nu försöker jag göra det bästa möjliga för de två som är mitt huvudansvar. Min kompis som ska ta hand om dem är mycket mer erfaren än jag är på unga kattungar utan mamma, men jag har lovat att det alltid ska finnas mat och sand. Så jag behöver en idé.

Våra vuxna äter i snitt ca 3 kg per månad, mestadels torrfoder. Kattungar mindre än så, de förändrar inte statistiken alltför mycket. Men tre kg per katt och månad borde räcka, är väl bättre att det blir över än inte tillräckligt.

Våra vuxna äter i snitt ca 3 kg per månad, mestadels torrfoder. Kattungar mindre än så, de förändrar inte statistiken alltför mycket. Men tre kg per katt och månad borde räcka, är väl bättre att det blir över än inte tillräckligt.
Tack! Det var precis en sådan grov uppskattning jag behövde. De små smakar bara på torrfoder ännu, så jag tror jag beställer 2x1,5 kg så räcker det ett tag men riskerar inte att bli förstört. Sen blir det diverse burkar och de får dricka upp den mjölk som finns kvar. Jag har sett en av dem dricka vatten vid ett par tillfällen så det är på g.

Uppdaterar om någon är intresserad:

Pojkarna kommer - om allt går som det ska - till Europa i slutet av april. De har bott hos min vän hela tiden. Sedan ett par veckor är de dock själva i huset och har tillsyn två gånger om dagen. Eftersom jag tidigt insåg att det skulle vara svårt att hitta någon seriös ägare på avstånd blev de rabiesvaccinerade så snart de var tillräckligt gamla och en månad senare togs blodprov. För några veckor sedan tog en vän med proverna till Tyskland och där testades blodet. Båda gick igenom med (väldigt stor) marginal. Så idag har jag bokat resa, jag flyger ner och hämtar dem.

Jag har inte tänkt att starta import av gatukatter, men nu har jag dessa två som behöver hem. De är jättefina, sociala och friska. Kommer att bli fina huskatter.

De tre som fick hem i Dahab mår alla toppen. Jag var i kontakt med ägarna härom dagen för nu är det dags för kastrering. En vän har tagit in dem i ett kastreringsprogram så att ägarna inte själva behöver betala något.

Så - sådant är läget.

Fodertillverkarna brukar ha generella rekommendationer om hur mycket mat katterna behöver beräknat på ålder och aktivitetsnivå. Annars är det ju oftast enklast att låta kattungar ha fri tillgång på torrfoder och så ger man blötmat typ morgon och kväll. Med tanke på den ringa åldern löper de nog ingen risk att bli tjocka.

Kollar man t.ex. på Purinas kittenfoder rekommenderas 55 g/dag för kattungar på 8 veckor. Om de inte äter något annat.

Fodertillverkarna brukar ha generella rekommendationer om hur mycket mat katterna behöver beräknat på ålder och aktivitetsnivå. Annars är det ju oftast enklast att låta kattungar ha fri tillgång på torrfoder och så ger man blötmat typ morgon och kväll. Med tanke på den ringa åldern löper de nog ingen risk att bli tjocka.

Kollar man t.ex. på Purinas kittenfoder rekommenderas 55 g/dag för kattungar på 8 veckor. Om de inte äter något annat.
Själva trådstarten är inte längre aktuell. Jag uppdaterade för att berätta hur de gått. Kissarna är närmar sig sex månader nu.

Sista uppdateringen: jag och småkissarna (nu sju månader) landade på Arlanda för en vecka sedan. Resan inleddes med en vansinnigt jobbig upplevelse på Sharm el-Sheiks flygplats eftersom en av dem blev stressad och så blev det olycka i buren. Att ligga på knä och byta allt underlag samt hjälpligt försöka göra ren en stackars katt - jag vill inte göra om det! Inte heller bära katter igenom säkerhetskontrollen eftersom buren måste röntgas. Tur att jag hade en vän med, annars vet jag inte hur det gått! Men att lämna iväg dem när de var ledsna och rädda… fruktansvärt! De var helt trygga i buren, den stod uppe i två veckor men något stressade en av dem under bilresan.

När jag fick tillbaka dem på Arlanda var de stencoola! Någon hade fixat och bytt underlag under stoppet i Istanbul så de var torra och fina. Tulltjänstemannen såg bister ut. Jag har drömt mardrömmar om att något skulle vara fel och vi skulle stoppas på Arlanda. Ljudet av stämpeln när deras papper befanns vara i ordning var fantastiskt!

Vi sov en natt i en kompis stuga. Sedan reste de vidare till ett potentiellt nytt hem på Åland (jag bor på Åland). Själv åkte jag till England. Är på väg hem nu. Allt verkar gå jättebra så jag tror de fått sitt för alltid-hem. Själv saknar jag dem otroligt! Men katt skulle komplicera mitt liv så jag fattade beslut att omplacera dem OM jag hittade ett lämpligt hem och det tycks jag ha gjort.

Bild tagen efter natt i Sverige när de tränar på att sitta på fönsterbräda. En sådan hade de aldrig sett förr men den var ju intressant!

De tre som bor kvar i Dahab mår alla bra. Minst två av dem har kastrerats - Inga bidrag till overpopulationen därifrån.

Bifogade filer

• IMG_6567.webp
    IMG_6567.webp
    69,3 KB · Visningar: 712
@Myrten flög katterna Cargo?

Jag har en älskling som flyttar till Australien om en vecka och han måste flyga cargo och jag som bara haft katter som flugit i kabinen är lite lätt orolig. Dessutom är ju resan sjukt lång. Det kommer ta ungefär ett dygn från Arlanda till Melbourne med mellanlandning i Dubai

@Myrten flög katterna Cargo?

Jag har en älskling som flyttar till Australien om en vecka och han måste flyga cargo och jag som bara haft katter som flugit i kabinen är lite lätt orolig. Dessutom är ju resan sjukt lång. Det kommer ta ungefär ett dygn från Arlanda till Melbourne med mellanlandning i Dubai
Ja, de flög cargo. Det blev också en lång resa. Vi lämnade Dahab kl 23.45 och kom till Uppsala strax före kl 20 dagen därpå. Jag hade bokat en kortare resa men det planet blev inställt så det blev en lång mellanlandning i Istanbul. Där hade de tagits väl om hand och fått bytt underlag i buren. Ingen mat (ville nog inte ha) men vatten.

Vad jag förstår får man inte ha något annat än puppy pads i buren och alla skålar måste kunna hängas på burdörren. Mat tejpade jag fast i plastpåse på buren.

Bild från färden Arlanda - Uppsala. Tycker det syns att de är i gott skick. Kan tyvärr inte lägga in ett litet videoklipp som visar första stegen på svensk mark från telefonen.

Bifogade filer

• IMG_6561.webp
    IMG_6561.webp
    134,7 KB · Visningar: 1 880
Tack @Myrten

Min katts resa är arrangerad av ScandiPet tackolov och de har full koll på läget.
Han kommer få ha egen filt med men den kommer brännas i Australien + att han kommer få ha en tipi som han är van vid.

Tack @Myrten

Min katts resa är arrangerad av ScandiPet tackolov och de har full koll på läget.
Han kommer få ha egen filt med men den kommer brännas i Australien + att han kommer få ha en tipi som han är van vid.
Vad bra! Mina var ju två. Annars hade jag varit betydligt mer stressad över att de inte fick ha något ”eget”.

Ska se om jag kan länka upp min video. Där syns att de är vaksamma pga ny miljö men annars ser oväntat opåverkade ut.

Vad bra! Mina var ju två. Annars hade jag varit betydligt mer stressad över att de inte fick ha något ”eget”.

Ska se om jag kan länka upp min video. Där syns att de är vaksamma pga ny miljö men annars ser oväntat opåverkade ut.

Jag har tränat min på att resa. Vi har åkt mycket bil och nu senast åkte vi tåg, men då har ju jag varit med. Han är mycket lugn och avslappnad

Jag har tränat min på att resa. Vi har åkt mycket bil och nu senast åkte vi tåg, men då har ju jag varit med. Han är mycket lugn och avslappnad
Mina var tränade också. Så gott det gick under omständigheterna. De åkte bil redan som mycket små, när jag hade hela kullen och vi var till veterinären. Sedan har dessa två tagits till veterinärkliniken för chippning, vaccinationer och blodprov. Jag gick med en av dem i bur till kliniken och fick honom kastrerad (brorsan hade inte fått ner kulorna och sen blev det för nära inpå resan). Så fort jag anlände satte vi upp den bur de skulle åka till Europa i. De hade två veckor på sig att vänja sig och lade sig ofta självmant i buren.

Jag vet inte varför en av dem blev stressad i taxin på väg till flygplatsen. Men jag är väldigt glad att de var så lugna och fina när vi kom till Arlanda. När de sedan äntligen fick komma ut ur buren blev det såklart en massa röj pga spring i benen. Men inte mer än att de båda kom och lade sig i sängen frampå nattkröken. Morgonen därefter hade de tydligen röjt av sig för då ville båda sitta i knä (en av dem är extrem knäsittare!). Sen kom deras nya ägare och hämtade dem... De har nu landat i sitt nya hem och allt går jättebra (ska snart hälsa på). Men jag har banne mig hjärtesorg!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hållbarhet i kylskåpet...
Tillbaka