Berga naturbruks gymnasium ?????

L

LillaMy1985

Hej!
Någon som går på Berga naturb. gymnasium och vet hur hästhållnings inriktningen är där?
Vad lägsta intagnings p. var senas och om lärarna och hästarna är bra???
 
jag har gått på berga (hoppade av nu efter sommaren)

när jag började där va intagnings poängen JÄTTE låga!
men jag tror att dom har höjt nu. till 150 eller nått.

Lärarna och hästarna e jättebra, men man får inte hålla på med hästarna första året. då får man typ köra traktor och hålla på me grisarna och kossorna :devil:
 
Jag går på Berga nu..
I ettan inriktar man sig inte på nåt speciellt förrän, efter påsklovet.
Man håller bara på med teoretiska ämnen & APU var fjärde vecka med gris, kossa, jordbruk & häst (inte på skolan)
Jag vet inte hur hästarna är eftersom vi inte har börjat hålla på med hästkurser ännu, men lärarna är väl sådär, det varierar..
har ingen aning vad intagsp. ligger på men det är inte så högt typ man får väl ha en eller två stycken IG, men jag har ingen aning... :smirk:
 
Ok. Jo jag var på öppet hus i fredags men jag blev lite besviken, :crazy: hade tänkt att man kanske skulle få kolla på en ridlektion men vi fick bara titta in i ridhuset och sedan var det ut igen. Det lilla jag såg av lektionen var ett ekipage som (jag tror dom hade mellan trav för hästen var så lång) travade och hästen gick väl ganska fint och hon fick beröm av ridläraren men ryttarens sits var ju inget och hurra över så jag förstår inte att ridläraren berömde...?
Seda hörde jag att ett ungefärligt mål man har på skolans häst utb. det är att man ska kunna rida Lätt b när man går ut... I vilket fall ni vet inte vad det är för standard på ridlektionerna? Typ vad de brukar göra för övningar på dressyr lektionerna(får man lära sig t ex. bakdelsvändning?)och vad det är för hinder på hopplektion???
 
Det e ju en ny ridlärare dr nu, vet inte hur hon är, men den förra ridläraren var jätte bra!

Jag vet inte riktigt hur dom lägger upp ridlektionerna eftersom jag gick inriktning trav
 
Det är inte direkt ett RID gymnasium, utan ett NATURBRUKS gymnasium med hästinriktning, dvs att man håller på med kossor & grisar & traktorer första året. Sen inriktar man sig, men räkna inte med att det är något ridsport gymnasium...
man får ju rida och så, men jag skulle inte tro att det är på hög nivå direkt.... :smirk:
 
hoho nej ridlektionerna är inget att hurra för, speciellt inte nu eftersom jag köpte bergas bästa häst. hoho
 
jag går på berga, men vet inte vad intagnings poängen är.
började naturbruk på ett annat gymasium.
tkr att både pållarna & lärarna är..trevliga.
 
Nä jag trodde det var Hexxan, hon är ju också såld numera tillbaka till gamla ägaren.
 
Nej jag har inte köpt någon häst, men känner den gamla ägaren till en som senare fick flytta tillbaka.
 
Jag går på jälla, i 1an hatade jag de tä'nkte hoppa av, tyckte d eva för lite häst, men de e jag glad för nu, de e skitkul, jätte bra sammanhållning å de e så jävla kul i ladugården å svinhuset att jag läser en extrakurs nu som tyvärr e slut snart *snörvel* å köra traktor e ju skitkul :bump:
 
ja, jag säger väl som alla andra det är inga hästa förrän andra året. men lärarna är toppen :) hehe, min farbror jobbar där, och han är hur snäll som helst. jag har däremot hört att ridtränaren ska vara sträng och inte den allra bästa.. internat kan man ju tycka vad man vill om men jag gillar det inte. hmm, skulle jättegärna gå på berga, för jag gillar att åka traktor coh så gillar jag kossorna :)
 
Hm??
Häxan gick väl inte tillbaka till sin gamla ägare, vad det inte en elev som köpte henne??
Har du nån kontakt med Erik numera??
Skulle va kul att höra hur han har det..

Mvh. Johanna
 
Häxan bor idag hos sin gamal ägare, det började med att Häxan köptes in till Berga. Sen var det väl någon som köpte henne, men hon var kvar på skolan. Senare drabbades hon av ringkota, blev också halt som inte släppte.

Vad som hände härnäst vet jag dock ej, mer än att gamla ägaren hämtade henne och bor idag kvar där. Hon är numera helt fri från hälta, men har sviter kvar av mer skönhetsnatur från sin ringkota.

Hon skall också få en bebba vad det lider, men mår alltså jätte fint som det är nu.

Ja jag har kontakt med Erik, han bor och jobbar numera i Norge. Det sista jag hörde var runt jultid, och då mådde han alldeles förträffligt.
 
Ok, Hm? jag har för mig att det var nån elev som köpte henne när jag jobbade där... men men, minnet är ju inte som det varit.... :)

Erik mår väl alltid förträffligt?? *s*
Har han kvar killen?? Som jag glömt namnet på... :confused:
Hälsa *kram* från Larsson om du pratar med han... :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej är 16 men fyller 17 tänker skaffa mig en valp när jag blir 18 men vill hitta ett bra kennel nu. Bor i Norrbotten och går på ett...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Vovve
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 847
Senast: Badger
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp