Berger des Pyrénées

vallhund

Trådstartare
Startar en ny istället för att snylt/kapa Gnist´s tråd.

Ursprungligen postat av vallhund
Visst finns dom i Sverige, men rasen är numerärt liten i hela världen, speciellt Face Rasen:

http://www.clubbergerdespyrenees.se/
Mycket bra rasinfo:
http://www.gossarna.com/

Zqathan svarade:

"Pyrar har jag träfat ett par, söta som socker, men de jag träfade var tyvärr inte så bra mentalt, vet inte om jag hade otur eller de har problem med mentaliteten dock"

Jo mentaliteten är tyvärr väldigt ojämn, o den framställs ju inte i sin bästa dager på gossarna.com´s hemsida, fast förmodligen väldigt träffande.

Min egen Leon stämmer inte alls in i den beskrivningen, svårt att tro att det är samma ras.
Jag har haft honom sedan slutet av Augusti, han är nu 16 månader o betydligt mer lätthanterlig än vad mina BCs varit i den åldern, lugn som en filbunke hemma o fullt ös medvetslös ute, för det mesta.

Jag har länge sneglat på rasen men infon har varit mycket knaper, det är först på senare år som det dykt upp hemsidor i Frankrike o nu även i Sverige.
Var o hälsade på en uppfödare förra vintern o då skulle en tik paras med en i mina ögon lämplig hane, om det blev en hane i min smak så skulle jag få köpa den, tiken födde en dödfödd valp, så jag trodde jag skulle få vänta länge på nästa tillfälle.
Som av en slump så importerades Leo till Sverige för att förhoppningsvis tillföra nytt blod i vår lilla avelsbas o han bor nu hos mig.
large-Leon007.jpg

Min äldre blandis i bakgrunden.
large-Stilla.jpg


Leon som spök clown

large-svans.jpg


Anledningen till bytet av ras var att jag ej längre har tamdjur, men fortfarande vill ha en vallare.

mvh
 
Sv: Berger des Pyrénées

Jag har bara träffat två pyrar och båda har varit mentala vrak som var livrädda för folk och t.o.m högg omotiverat. Den ena fick tyvärr avlivas pga detta.
Men det är härligt att höra att det finns trevliga pyrar, för dom är ju hur fina som helst och dessutom, vad jag har fattat det för, väldigt arbetsvilliga och smidiga.
Lycka till med Leon:bump: Hoppas han får föra vidare sin mentalitet till sina avkommor!
 
Sv: Berger des Pyrénées

Jag har skrivit kritiker för dessa hundar under Hund200? (minns ej året) De var inte bekväma i situationen och ville inte bli hanterade. Det känns nästa som man får gratulera om man får en bra hund :)

Men... Är man hundvan och medveten om vad man köper för hund och inte går på snacket om att hunden blir vad man gör den till ser jag inget problem med att man köper en ras där man får vara på alterten och även vara beredd på bakslag. Inom vissa raser är det ju nästan det som är utmaningen att försöka göra något bra och vettigt åt t.ex. mentaliteten.
 
Sv: Berger des Pyrénées

Jag var intresserad av en berger när vi letade andrahund. Men det föll på mentaliteten och det blev en portugis istället:love:.
 
Sv: Berger des Pyrénées

Samma känsla hade jag för 4 - 5 år sedan, när jag började forska i rasen, fanns nästan ingen info att få o alternativet hade varit att importera än från Frankrike, men hur lätt är det utan kontakter, även om jag kan språket.
Gled in på PON (man kan ju alltid hålla dem nedklippta:angel:)

Jag slapp välja eftersom jag blev erbjuden en halv vuxen BC tik som var rädd för får, men annars tuff. Skönt att slippa byta ras....

Skall bli spännande att se hans MH. PLernas spindeldiagram är ju bedrövligt, speciellt på skott.
FR har inte ens något då inte tillräckligt många testats.

Lovar att posta det här!
 
Sv: Berger des Pyrénées

Vad härligt att höra!
Då kan kanske jag köpa en om 5-8 år när man fått bättre mentalitet på dom!
För bortsätt från den dåliga mentaliteten så hade denna ras passat mig utmärkt

Gillar vallhundars mjuka sätt, tycker det är roligt att miljöträna valpar, lagom storlek att ha med på jobbet, lagom päls och så söta
Men har som sagt bara sett bedrövliga än så länge….
 
Sv: Berger des Pyrénées

Jag har blivit helt förälskad i denna ras! (face rase)
Ska kika lite mer ordentligt på rasen och hålla utkik på utställningar osv, inte alls omöjligt att det blir en sån i framtiden. Hoppas på att de lyckas öka antalet och få till bra mentalitet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 233
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp