Equestrianrakel

Trådstartare
Hejsan! Jag är en 15 årig tjej som så gärna skulle kunna tänka mig o tävla på högre nivå i framtiden! Just nu har jag en lovande ponny som jag ska försöka matcha till pcpp o SM (hoppning). Jag har sedan tänkt köpa mig en storhäst med potential o rida Young rider åren på eventuellt. Men nu är det så, jag ska söka gymnasium om 1 månad typ o har börjat tvivla på mina val, ja ville gå häst förut men min pappa är emot en sån utbildning så jag ändrade mig till Sam, men nu hade ja så gärna velat jobba som beridare på tävlingshästar i framtiden o tävla upp dom o göra mig själv till ett namn men jag vet inte hur ja ska göra?

Kan man på något vis bli beridare för tävlingshästar utan en beridarexamen? Kan man tävla upp sig o sedan söka beridarjobb utan examen i större tävlingsstall?

ber om alla tips!! Vill så gärna tävla på högre nivå i framtiden 🙂
 
Hejsan! Jag är en 15 årig tjej som så gärna skulle kunna tänka mig o tävla på högre nivå i framtiden! Just nu har jag en lovande ponny som jag ska försöka matcha till pcpp o SM (hoppning). Jag har sedan tänkt köpa mig en storhäst med potential o rida Young rider åren på eventuellt. Men nu är det så, jag ska söka gymnasium om 1 månad typ o har börjat tvivla på mina val, ja ville gå häst förut men min pappa är emot en sån utbildning så jag ändrade mig till Sam, men nu hade ja så gärna velat jobba som beridare på tävlingshästar i framtiden o tävla upp dom o göra mig själv till ett namn men jag vet inte hur ja ska göra?

Kan man på något vis bli beridare för tävlingshästar utan en beridarexamen? Kan man tävla upp sig o sedan söka beridarjobb utan examen i större tävlingsstall?

ber om alla tips!! Vill så gärna tävla på högre nivå i framtiden 🙂
Beridare är inte på något vis en skyddad yrkestitel. Du kan bli det helt utan formel utbildning, jag antar att det inte är helt lätt oavsett om du har utbildning eller inte och det är mycket slitgöra på vägen dit för de flesta.

Sen är det du som ska gå utbildningen och förbereda din framtid, tänk noga efter så du inte lever någon annans dröm. Bara för att du går en utbildning med hästinriktning innebär det inte att du kommer att jobba med hästar. Kanske du kan tala med SYO eller någon annan oberoende och kolla upp möjligheterna att komplettera tillexempelvis samhäll om du väljer att gå hästlinjen. Jag gissar att det är betydligt lättare än att komplettera hästdelen.
 
Gå hästgymnasium om du vill det. Min kompis gick sam och det var hennes värsta år i skolan, hon tyckte det bara var som en förlängd grundskola och tyckte det var så tråkigt. Du ska kunna läsa högskoleförberedande/få in extra ämnen på de flesta ridgymnasium om du så vill.

Jag gick ridgymnasium och tyvärr var den skolan inte så bra, så hoppade av. Men vill man jobba med hästar tycker jag det är rätt väg att gå, man kan lära sig otroligt mycket om man väljer rätt skola som passar just dig. Jag ”jobbade” i stall och var del av ett team då vid sidan av istället och fick utbildning inom häst på det sättet istället.
 
Du kan ändå läsa högskoleutbildning (tex beridarprogrammet eller hippologprogrammet) inom häst senare, även om du går sam på gymnasiet. Jag förstår att det känns lockande med hästgymnasium, och du ska såklart välja det om det är vad du vill, men se då till att läsa kurser som gör att du får högskolebehörighet åtminstone. På ett hästgymnasium blir man ju ingenting så sett, vissa erbjuder hästskötardiplom, men det behöver man absolut inte för att jobba med hästar. Många beridare och hästskötare osv har ju ingen formell utbildning alls utan det är mest erfarenhet och eventuellt tävlingsresultat som är det viktiga skulle jag säga. Lycka till!
 
Du kan ändå läsa högskoleutbildning (tex beridarprogrammet eller hippologprogrammet) inom häst senare, även om du går sam på gymnasiet. Jag förstår att det känns lockande med hästgymnasium, och du ska såklart välja det om det är vad du vill, men se då till att läsa kurser som gör att du får högskolebehörighet åtminstone. På ett hästgymnasium blir man ju ingenting så sett, vissa erbjuder hästskötardiplom, men det behöver man absolut inte för att jobba med hästar. Många beridare och hästskötare osv har ju ingen formell utbildning alls utan det är mest erfarenhet och eventuellt tävlingsresultat som är det viktiga skulle jag säga. Lycka till!
Okej tack så mycket för svar! Då får jag ut o jaga tävlingsresultat istället eventuellt :)
 
Beror väl lite på vad du har för stöd hemifrån. För mig som inte hade nåt stöd hemifrån vad gäller ridningen, var det jättebra att få träning på skoltid. Jag gick ett ridgymnasium.
Har du däremot jättemkt stöd hemifrån vad gäller ridningen, så kan du mkt väl få samma resultat i din ridning av att träna privat.

De flesta gymnasium ger väl högskolebehörighet nuförtiden? Om det är en kombo mellan praktiskt gymnasium och det teoretiska, så kan det vara ett sätt att orka igenom gymnasietiden om man är lite trött efter nian... ÄR man studiemotiverad däremot hade jag hellre valt ett teoretiskt gymnasium och ridit på fritiden, ev gått hippologen eller beridarutbildning efteråt.
 
Okej tack så mycket för svar! Då får jag ut o jaga tävlingsresultat istället eventuellt :)
Var i landet ungefär bor du förresten? Finns ju tex samhälle kombinerat med lite häst på Bollerup vet jag, om det skulle vara av intresse. Det blir ju som en liten kompromiss. Som sagt, vill du gå häst så gör det, men då hade jag verkligen rekommenderat dig att läsa till högskoleförberedande kurser. Utan dem kommer du inte in på till exempel beridarprogrammet, eller andra utbildningar efter gymnasiet om du skulle vilja läsa något sen. Därför är det väldigt skönt att ha läst de kurser som behövs redan på gymnasiet, oavsett vilken linje man väljer :)
 
De flesta gymnasium ger väl högskolebehörighet nuförtiden? Om det är en kombo mellan praktiskt gymnasium och det teoretiska, så kan det vara ett sätt att orka igenom gymnasietiden om man är lite trött efter nian... ÄR man studiemotiverad däremot hade jag hellre valt ett teoretiskt gymnasium och ridit på fritiden, ev gått hippologen eller beridarutbildning efteråt.
Naturbruksprogrammet, vilket brukar vara det man läser med inriktning häst, ger inte det per automatik, nej. Man har möjlighet men måste välja rätt kurser. Beroende på vad man vill komma in på sen måste man ibland dessutom läsa utökat program med extra kurser och därmed fler timmar i skolan än på tex sam/nat för samma behörighet.
 
Var i landet ungefär bor du förresten? Finns ju tex samhälle kombinerat med lite häst på Bollerup vet jag, om det skulle vara av intresse. Det blir ju som en liten kompromiss. Som sagt, vill du gå häst så gör det, men då hade jag verkligen rekommenderat dig att läsa till högskoleförberedande kurser. Utan dem kommer du inte in på till exempel beridarprogrammet, eller andra utbildningar efter gymnasiet om du skulle vilja läsa något sen. Därför är det väldigt skönt att ha läst de kurser som behövs redan på gymnasiet, oavsett vilken linje man väljer :)

...framförallt praktiskt att läsa in det medan det är gratis ;) Mvh En som fick läsa ikapp allt på komvux och betala för det pga skoltrött på gymnasiet.
 
Det finns alla möjligheter att skaffa sig utbildning och examen inom häst efter gymnasiet. Gymnasieutbildningen är ju rätt grundläggande. Se till att välja gymnasieutbildning som öppnar många olika vägar, då har du fler alternativ senare.
 
Naturbruksprogrammet, vilket brukar vara det man läser med inriktning häst, ger inte det per automatik, nej. Man har möjlighet men måste välja rätt kurser. Beroende på vad man vill komma in på sen måste man ibland dessutom läsa utökat program med extra kurser och därmed fler timmar i skolan än på tex sam/nat för samma behörighet.

Aha, ja jag gick ett specialgymnasie. Min kusin gick på naturbruks men gick väl nån speciallinje för hon blev då läkare sen utan att plugga däremellan...
 
Beror väl lite på vad du har för stöd hemifrån. För mig som inte hade nåt stöd hemifrån vad gäller ridningen, var det jättebra att få träning på skoltid. Jag gick ett ridgymnasium.
Har du däremot jättemkt stöd hemifrån vad gäller ridningen, så kan du mkt väl få samma resultat i din ridning av att träna privat.

De flesta gymnasium ger väl högskolebehörighet nuförtiden? Om det är en kombo mellan praktiskt gymnasium och det teoretiska, så kan det vara ett sätt att orka igenom gymnasietiden om man är lite trött efter nian... ÄR man studiemotiverad däremot hade jag hellre valt ett teoretiskt gymnasium och ridit på fritiden, ev gått hippologen eller beridarutbildning efteråt.

Nej. Förr gav alla program grundläggande högskolebehörighet men det togs bort 2011. Alla skolor 'ska' erbjuda möjlighet att läsa in kurserna man behöver för högskolan men i praktiken funkar det tyvärr inte så.

Till TS. Gå det du vill, men var medveten om att det finns fler än en väg till varje ställe. Som andra nämnt finns det andra utbildningar inom häst på tex högskolenivå, men även andra vägar. En kompis till mig ville bli groom. Så hon gick fordonsprogrammet så hon fick lastbilskörkort Och jobbade sedan som tävlingsgroom I Europa i flera år.
 
På gymnasiet tycker jag man ska läsa vad som helst som man tycker är roligt, men vet man med sig att man vill läsa något mer efteråt, som beridarprogrammet eller så, så ser man till att få den behörigheten också på gymnasiet. Det är rätt trist att behöva läsa in ÄNNU mer efteråt, jag funderade på (dåvarande) matte c men lämnade det för det var urtråkigt med komvux.

Du kan bli beridare som i ”rider och tävlar för en arbetsgivare” genom att jobba dig upp och börja som typ skötare, MEN: Det är otroligt lätt att bli utnyttjad. Beridarutbildningarna i Sverige är heller inte så rasande prestigefyllda men helt ok. De är bättre (men också betydligt svårare) i exempelvis Tyskland, men då hålls de också på tyska så språkkunskaperna blir såklart lite avgörande.

En lite farlig fälla rent ekonomiskt som skötare/beridare är att man blir avlönad via stallplats, bostad, träning och ”fickpengar” men då ska man också ha helt klart för sig hur villkoren skulle se ut om du skadar dig, får du nån lön då? Bäst att ha en ”vanlig” lön och betala sina egna saker. Ett sidospår (förlåt) men något att tänka på!
 
En lite farlig fälla rent ekonomiskt som skötare/beridare är att man blir avlönad via stallplats, bostad, träning och ”fickpengar” men då ska man också ha helt klart för sig hur villkoren skulle se ut om du skadar dig, får du nån lön då? Bäst att ha en ”vanlig” lön och betala sina egna saker. Ett sidospår (förlåt) men något att tänka på!

Finns en anledning till att jag aldrig jobbat med hästar efter ridgymnasiet ;) Jag insåg precis det där. 10 år efter gymnasiet var det jag som hade råd med egna hästar och de som gått vidare i hästsektorn red på andras och hade knappt råd att leva om de hade egen... Väl värt att notera. Men jag har inte fått samma möjligheter som de heller vad gäller erfarenhet av att jobba utomlands osv. Det beror ju på vad man vill, men det går ej att komma ifrån att för de flesta av oss är det vår egen lön som försörjer oss i slutänden, och numera gör att jag har råd att betala för att träna för en riktigt bra tränare på högsta nivån.
 
Hejsan! Jag är en 15 årig tjej som så gärna skulle kunna tänka mig o tävla på högre nivå i framtiden! Just nu har jag en lovande ponny som jag ska försöka matcha till pcpp o SM (hoppning). Jag har sedan tänkt köpa mig en storhäst med potential o rida Young rider åren på eventuellt. Men nu är det så, jag ska söka gymnasium om 1 månad typ o har börjat tvivla på mina val, ja ville gå häst förut men min pappa är emot en sån utbildning så jag ändrade mig till Sam, men nu hade ja så gärna velat jobba som beridare på tävlingshästar i framtiden o tävla upp dom o göra mig själv till ett namn men jag vet inte hur ja ska göra?

Kan man på något vis bli beridare för tävlingshästar utan en beridarexamen? Kan man tävla upp sig o sedan söka beridarjobb utan examen i större tävlingsstall?

ber om alla tips!! Vill så gärna tävla på högre nivå i framtiden 🙂
Läs det program du vill läsa.
Jag blev övertalad av mina föräldrar att läsa natur och jobbar idag inom det området men det är en sorg för mig att jag inte läste naturbruk som jag planerat att göra. Vårt samhälle är mer inriktat på att du ska kunna ställa om från en praktisk utbildning till en teoretisk än det omvända. De jag känner som läst naturbruk de senaste åren har dessutom läst till teoretiska ämnen för att bredda sin kompetens.
Så plugga det du vill och inte det dina föräldrar vill för det är ditt liv och du som ska leva med valen i framtiden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som har hästerfarenhet av både islandshästar och storhästar sen fyra år tillbaka. Jag har flera gånger...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 357
Senast: ameo
·
Gnägg Hej Tänker att det måste vara flera än jag och dottern som har Engelska Fullblods hästar. Mitt sto har endast gjort 4 starter sen...
2
Svar
25
· Visningar
4 714
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 841
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp