Beridna högvakten

Linn-Nora

Trådstartare
Jag lägger tråden här då jag egentligen tycker den berör både avel samt träning. Så Hästmänniska kändes som ett bra mellanting! Moderator får gärna flytta om det är bättre att den ligger nån annanstans :)

Hur som helst. Jag såg häromdagen ett inslag på nyheterna att beridna högvakten får in för få duktiga ryttare, samt att det är svårt att rekrytera rätt typ av hästar för jobbet. Detta berodde enligt mannen de intervjuade på att i dagens läge avlas det hästar av typen "ferrari", medan högvakten vill ha "Volvo".
Som jag förstår det skall det vara svenskfödda valacker av färgen fux.
Nu pratas det om att istället ta in importerade hästar.

Vad tycker ni?
Är beridna högvakten något att bevara?
Finns det någon vits för svenska avelsstall att rikta aveln mer mot "volvo-hästar"? Är det ens ekonomiskt?

Jag är själv inte påläst men jag började fundera lite. Bland folk jag pratat med har jag flera gånger hört dem säga att de tycker halvbloden idag är för mycket nerv i. Jag själv har ingen uppfattning, men själv hade jag inte klarat av dessa hästar. Hur är efterfrågan enligt er som är mer insatta?

Kanske snurrig trådstart, men jag tyckte som sagt det var intressant :)

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/försvaret-söker-duktiga-ryttare-12512701
 
Högvakten har en stor del bruna hästar också, så det måste inte vara fuxar (även om det traditionellt varit bara fux).

Jag håller absolut med att aveln inte passar den "vanliga" ryttaren. Vad jag förstått har många ridskolor samma problem, och att de oftare väljer att importera från t.ex. öststater där hästarna är mer som våra var "förr".

Att fler ryttare inte vill bli soldater är nog ett helt eget problem. Först måste man göra GMU som är ett par månader (3? 6?) då man är helt borta. Dvs svårt om man har familj och/eller djur.

Att hitta boende och stallplats för sig och sin häst på pendelavstånd från Stockholm är inte heller det lättaste, speciellt när det ingår högvakt och perioder då man jobbar hela dagar i sträck och inte kommer hem. Dessutom ska alla kunna göra utlandstjänst också.

Jag tror alltså inte att yrket soldat på K1 har tillräckligt attraktiva villkor för att locka duktiga ryttare, även om det i alla fall har funnits möjligheter till utveckling och tävling som soldat.
 
tycker aveln borde inrikta såg mycket mer på Volvo hästar och håller med högvakten där. Idag avlar man enbart för att få fram fina tävlingshästar de har mycket nerv och mycket skador. Speciellt vill man avla på skadade ston, de som inte håller för ridning går till avel. Att de sedan får föl med liknande skavanker tänker ingen på. Så länge man tar en fin hingst blir det bra. Och varför pratar man enbart vilken hingst hästarna är efter? Mamman då? De ärver ju hälften från mamman?

Jag tycker man skulle avla mycket mer Volvo hästar då majoriteten som rider i Sverige är hobbyryttare och inte elit tävlingsryttare. De klarar inte av dessa Ferrari hästar. Hur många ryttare finns det som är rädda för sin häst? Massor...
 
Jag har en uppfödning som såldes till högvakten för något år sedan eller så. Den var väl mer tänkt som Ferrari, helt enkelt för att vill man sälja hästar idag så får man avla på det som folk vill köpa. Och det är inte Volvo. (Ja, utom högvakten, då.)
 
Tack för era svar! Väldigt intressant!

Jag tycker hela den där ferrare/volvo-diskussionen är intressant. Själv har jag ingen vidare koll, men har valt bort både stora hästar och hästar med nerv (i brist på bättre ord). För att jag helt enkelt inte klarar av det.

Det som jag funderar på då. Varför vill folk köpa dessa ferraris? Är det med tävlingsambitioner? Är det för att de är finare? Eller bara för att det är det som "gäller" nu?
 
Jag har en uppfödning som såldes till högvakten för något år sedan eller så. Den var väl mer tänkt som Ferrari, helt enkelt för att vill man sälja hästar idag så får man avla på det som folk vill köpa. Och det är inte Volvo. (Ja, utom högvakten, då.)
Och de som vill ha en Volvo vill inte betala för det arbete som man behöver lägga för att en häst ska bli trygg - för det är ju inte en tävlingshäst....
 
Och de som vill ha en Volvo vill inte betala för det arbete som man behöver lägga för att en häst ska bli trygg - för det är ju inte en tävlingshäst....
Jag vet inte, jag uppfattar inte att Ferrari nödvändigtvis måste vara en otrygg häst, utan snarare en med mycket kapacitet och vilja. Det kan föralldel bli en otrygg häst i fel händer, men oftast tycker jag det bara är så att den där kapaciteten inte kommer till sin rätt pga ryttaren. Och det lider ju inte hästen av.
 
Jag vet inte, jag uppfattar inte att Ferrari nödvändigtvis måste vara en otrygg häst, utan snarare en med mycket kapacitet och vilja. Det kan föralldel bli en otrygg häst i fel händer, men oftast tycker jag det bara är så att den där kapaciteten inte kommer till sin rätt pga ryttaren. Och det lider ju inte hästen av.
Håller med. Men kapacitet är köpare mer villiga att betala för än trygghet. Kapacitet sitter mycket i generna, trygghet kräver en del arbete också (även om det går att hålla tidsåtgången nere genom att göra rätt så tar det ändå en hel del tid att göra den unga hästen trygg och världsvan). Jag upplever att få vill betala för det arbetet, särskilt inte om de "bara vill ha en hobbyhäst".
 
Tack för era svar! Väldigt intressant!

Jag tycker hela den där ferrare/volvo-diskussionen är intressant. Själv har jag ingen vidare koll, men har valt bort både stora hästar och hästar med nerv (i brist på bättre ord). För att jag helt enkelt inte klarar av det.

Det som jag funderar på då. Varför vill folk köpa dessa ferraris? Är det med tävlingsambitioner? Är det för att de är finare? Eller bara för att det är det som "gäller" nu?
Personligen tycker jag de är roligare att rida. Det är roligt att rida en känslig och reaktionssnabb häst, och har man suttit på såna ett tag så blir man lite otålig när man hamnar på en ”Volvo”.
 
Personligen tycker jag de är roligare att rida. Det är roligt att rida en känslig och reaktionssnabb häst, och har man suttit på såna ett tag så blir man lite otålig när man hamnar på en ”Volvo”.
Ja, det tycker jag också, personligen. Men jag blir lite irriterad på alla rop om att det behöver födas upp fler Volvosar när jag vet att det samtidigt betyder "volvosar som kostar max 60 000 kr". Om marknaden är beredda att betala för något kommer det också produceras.
 
Och de som vill ha en Volvo vill inte betala för det arbete som man behöver lägga för att en häst ska bli trygg - för det är ju inte en tävlingshäst....
Hästar som är avlade för "trygghet" är det så att säga naturligt, utan särskilt mycket specifikt arbete.

På något sätt har jag känslan av att en del av de egenskaper man vill ha för att få fram en tävlingshäst (prestationshäst) av internationell klass i traditionell ridsport, har genetiska kopplingar till det som gör dem "nerviga" och "svåra".

Precis som man funnit att det bland travhästar av kallblodstyp, att de hästar som har färgfaserna med mjölmule, har sämre förutsättningar att trava som allra bäst/fortast.

Jag som avlar på en ras som tänkt att vara "trygg", behöver inte lägga ner särskilt stora ansträngningar för att göra dem trygga. De ÄR trygga.
 
Hästar som är avlade för "trygghet" är det så att säga naturligt, utan särskilt mycket specifikt arbete.

På något sätt har jag känslan av att en del av de egenskaper man vill ha för att få fram en tävlingshäst (prestationshäst) av internationell klass i traditionell ridsport, har genetiska kopplingar till det som gör dem "nerviga" och "svåra".

Precis som man funnit att det bland travhästar av kallblodstyp, att de hästar som har färgfaserna med mjölmule, har sämre förutsättningar att trava som allra bäst/fortast.

Jag som avlar på en ras som tänkt att vara "trygg", behöver inte lägga ner särskilt stora ansträngningar för att göra dem trygga. De ÄR trygga.
Jag avlar dressyrhästar och får dem trygga genom rätt hantering i rätt tid. En häst som säljs med argumentet "talang" går att sälja väldigt ung. En häst som säljs med argumentet "sjysst, användbar och rolig" behöver vara minst 4, helst 5 eller 6 år gamla för att gå att sälja. Det är rätt stor skillnad i kostnad för att få fram. Jag tycker inte alls det är konstigt att uppfödarna då väljer att satsa på talang (och jag anser inte på något sätt att det är motsatser det handlar om)
 
Det känns ju kanske då som första problemet. Vad det kostar att föda upp hästar och vad folk är villiga att betala.
Jag personligen måste ha en volvo, fast av mindre modell, för jag mäktar inte med mer.

Men jag undrar ändå var alla dessa prestationsavlade säljs? För de säljer ju. Vilka rider dom? Tävlas de? Eller blir de också skogsmullar? Inget fel i att vara skogsmulle för den delen ;)

Jag tänker att det inte behöver finnas något rätt och fel egentligen. Men jag är nyfiken på hur andra resonerar.

Och det där med trygga hästar förstår jag. Självklart är det säkert medfött på vissa individer, men givetvis behövs träning. Och den kostar pengar. För egen del betalar jag gärna för det.

Men hur går vi vidare? Hur kan man motivera ryttare att betala? Alternativt går det på något annat sätt att göra mer lönsamt att avla på en mer volvobaserad hästsort? Finns det en marknad om man tänker bort avelskostnad/försäljningsintäkt?
 
Den mesta hästhållningen går att göra mer rationell så även uppfödning.

Jag sneglar ofta till lantbruket och framför allt hur kor hålls. Det som kostar mest är arbetskraft/tid.

En stor flock som hålls i lösdrift, med automatiserade system, utgödling med traktor osv skulle definitivt ge en annan kostnad för uppfödningen än enskilda hästar på box som ska mockas för hand, få mat i ikea-kassar och ledas till och från en hage två gånger om dagen.
 
Och jag tror inte prestationsavlade ferraris behöver vara otrygga hästar. Men jag vet med mig själv att jag skulle bli otrygg på en sådan häst som förmodligen reagerar snabbare och mer explosivt "igen, kommer inte på bra ord) än en lite sävligare variant :) Och jag tror inte jag är ensam.
Det är den kombinationen som nog kan bli lite fel.

Vi hade en sån häst på ridskolan där jag växte upp. Vilket är anledningen till att jag idag inte vill rida den typen av hästar. Sen var det ju en felmatchning, men för mig är det svårt att komma över.
 
Den mesta hästhållningen går att göra mer rationell så även uppfödning.

Jag sneglar ofta till lantbruket och framför allt hur kor hålls. Det som kostar mest är arbetskraft/tid.

En stor flock som hålls i lösdrift, med automatiserade system, utgödling med traktor osv skulle definitivt ge en annan kostnad för uppfödningen än enskilda hästar på box som ska mockas för hand, få mat i ikea-kassar och ledas till och från en hage två gånger om dagen.

Där tror jag du är nåt på spåren! Jag tänker att en sån hantering är bra både för djuren och uppfödaren, samt ekonomiskt.
Kan dock bli en initial kostnad. Men sedan kanske de betalar sig.
 
Ja, det tycker jag också, personligen. Men jag blir lite irriterad på alla rop om att det behöver födas upp fler Volvosar när jag vet att det samtidigt betyder "volvosar som kostar max 60 000 kr". Om marknaden är beredda att betala för något kommer det också produceras.
Men ropas det verkligen efter det? I nyhetsklippet är det ju mer att de konstaterar faktum, det moderna svenska halvblodet passar inte så bra för högvakten, och man kommer därför titta på andra hästar. Det gör man ju redan - skimmlarna är kladrubers, och de fungerar enligt vad jag hört utmärkt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 698
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 227
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp