Beridna högvakten

Så är det :) klart det blir dyrare! Får förtydliga, uppstallning för mig är själva boendet, inte foder etc :)
Men det är väl så med hästar, det finns inga garantier nånstans nästan. Så självklart vill man ha ut mesta möjliga vid försäljning ev eventuellt föl.
Som sagt kommer det nog alltid ner till vad folk vill betala och vi är tillbaka till starten av tråden att hobbyhästar (samt ridskola och beridna högvakten) nog får se sig om efter importer och liknande!
Så är det ju, allt utvecklas och så även raserma.
Är själv ointresserad av prestation på tävlingsbanorna men om det är det folk vill ha förstår jag att det avlas dit.

Däremot var det intressant med diskussionen om huruvida ryttare köper på sig för svåra hästar.
Ett stall jag stått i, tävlingsstall, krävde merparten av ägarna att deras hästar skulle ledas med kedja. Det var även rätt buffliga hästar. Fast det var kanske mer hantering än gener iofs..
Gäller samma sak andra företagare, som där jag jobbar i IT-branschen, att företaget inte ska ta hänsyn till lokalkostnader vid produktion av tjänster?

I och för sig håller jag med om att marknaden styr priset, och det är det som hänt, det produceras färre halvblod och många satsar på tävlingsmodeller. Det är inte ekonomiskt försvarbart att inte få igen produktionskostnaderna och i högsta grad märkligt att räkna bort en del av dem för att hästar kostar att hålla.
 
Senast ändrad:
Gäller samma sak andra företagare, som där jag jobbar i IT-branschen, att företaget inte ska ta hänsyn till lokalkostnader vid produktion av tjänster?

I och för sig håller jag med om att marknaden styr priset, och det är det som hänt, det produceras färre halvblod och många satsar på tävlingsmodeller. Det är inte ekonomiskt försvarbart att inte få igen produktionskostnaderna och i högsta grad märkligt att räkna bort en del av dem för att hästar kostar att hålla.
Självklart, jag syftar (var nog otydlig med det) igen på hobbyavel där du har häst inte enbart för att avla utan även som kamrat. Då menar jag att uppstallning ingår i grunden av hästhållning. I mitt huvud är det skillnad. Och ett IT-företag, eller vad det nu är för verksamhet, har ju som syfte att driva bolaget med vinst. Det är skillnaden. Men jag släpper just den diskussionen då jag känner att vi pratar om olika saker :) förstår vad du menar. Och jag tror vi argumenterar utefter olika förutsättningar :).
 
Självklart, jag syftar (var nog otydlig med det) igen på hobbyavel där du har häst inte enbart för att avla utan även som kamrat. Då menar jag att uppstallning ingår i grunden av hästhållning. I mitt huvud är det skillnad. Och ett IT-företag, eller vad det nu är för verksamhet, har ju som syfte att driva bolaget med vinst. Det är skillnaden. Men jag släpper just den diskussionen då jag känner att vi pratar om olika saker :) förstår vad du menar. Och jag tror vi argumenterar utefter olika förutsättningar :).
Du kanske bör välja dina ord bättre, du talar om produkten alldeles i början, det indikerar i mina ögon att du syftar på en mer affärsmässig produktion. Men klart jag kan ha tolkat fel.

Oavsett vilket så tror jag att du har en helt felaktig bild av hobbyavlare, att de ändå skulle haft stoet oberoende av om de tar föl, vilket är långt ifrån säker. Det blir också en snedvriden konkurrens om man förväntar sig att hobbyavlare ska ta ut ett lägre pris för att de inte drivar en affärsverksamhet. En del hobbyavlare gör det givetvis. Som du påpekat så är det marknaden som styr, och marknaden gör ingen större skillnad på om det är en hobbyavlare som producerat varan eller en företagare utan varans kvalitet, säljarens rykte och villkoren vid försäljning.
 
Självklart, jag syftar (var nog otydlig med det) igen på hobbyavel där du har häst inte enbart för att avla utan även som kamrat. Då menar jag att uppstallning ingår i grunden av hästhållning. I mitt huvud är det skillnad. Och ett IT-företag, eller vad det nu är för verksamhet, har ju som syfte att driva bolaget med vinst. Det är skillnaden. Men jag släpper just den diskussionen då jag känner att vi pratar om olika saker :) förstår vad du menar. Och jag tror vi argumenterar utefter olika förutsättningar :).
Inte säker att hobbyavlaren hade valt den hästen om avel inte fanns med i bilden. Jag hade inte valt den ras eller storlek på den som jag har som sällskap till min ridhäst om inte avel finns i bakhuvudet, nu blir det troligen minst en till mig själv och sedan ge möjligt för andra att hyra magen för en summa och se om någon nappar.

För övrigt är det ingen som tycker att jag ska räkna med att sälja honung billigt så jag går minus/ räkna annorlunda på att ha bin för det är ju min hobby med mina 8 bikupor. Snarare har jag fått kommentarer som att ta redigt betalt för din produkt.
En vän har höns som hobby och säljer lite ägg på jobbet när hönsen värper som mest och priset lite högre än butik, inga problem med att det inte går åt och många tycker vännen kan ta mer då dom vet att det är en riktigt gul gula i ägget då hönsen fått vara ute och picka gräs och insekter.
Kommer det till häst så är det andra toner, ditt synsätt är att sätta käppar i hjulet för att skatteverket ska se häst som annat än gullig flickhobby.
 
Du kanske bör välja dina ord bättre, du talar om produkten alldeles i början, det indikerar i mina ögon att du syftar på en mer affärsmässig produktion. Men klart jag kan ha tolkat fel.

Oavsett vilket så tror jag att du har en helt felaktig bild av hobbyavlare, att de ändå skulle haft stoet oberoende av om de tar föl, vilket är långt ifrån säker. Det blir också en snedvriden konkurrens om man förväntar sig att hobbyavlare ska ta ut ett lägre pris för att de inte drivar en affärsverksamhet. En del hobbyavlare gör det givetvis. Som du påpekat så är det marknaden som styr, och marknaden gör ingen större skillnad på om det är en hobbyavlare som producerat varan eller en företagare utan varans kvalitet, säljarens rykte och villkoren vid försäljning.

Det borde jag nog ha gjort. Är egentligen ute efter mer att läsa vad andra skriver än att kommentera själv. Men jag började spåna iväg. Som sagt uppskattar jag att läsa vad andra skriver :)

Inte säker att hobbyavlaren hade valt den hästen om avel inte fanns med i bilden. Jag hade inte valt den ras eller storlek på den som jag har som sällskap till min ridhäst om inte avel finns i bakhuvudet, nu blir det troligen minst en till mig själv och sedan ge möjligt för andra att hyra magen för en summa och se om någon nappar.

För övrigt är det ingen som tycker att jag ska räkna med att sälja honung billigt så jag går minus/ räkna annorlunda på att ha bin för det är ju min hobby med mina 8 bikupor. Snarare har jag fått kommentarer som att ta redigt betalt för din produkt.
En vän har höns som hobby och säljer lite ägg på jobbet när hönsen värper som mest och priset lite högre än butik, inga problem med att det inte går åt och många tycker vännen kan ta mer då dom vet att det är en riktigt gul gula i ägget då hönsen fått vara ute och picka gräs och insekter.
Kommer det till häst så är det andra toner, ditt synsätt är att sätta käppar i hjulet för att skatteverket ska se häst som annat än gullig flickhobby.

Nä, så är det ju. Och jag skrev efter mina tankar utifrån den lilla hobbyavel jag varit i kontakt med.
Och angående att göra det lättare att arbeta med hästavel så vet jag ingen lösning men lyfte att det vore ju bra. Jag har inga svar men spånade som sagt iväg.
Som sagt släpper jag gärna diskussionen för egen del och låter andra, om någon vill diskutera vidare då min egen erfarenhet är ringa.
 
Jag skulle också tycka att det var intressant att få en definition på hobbyavlare. Alla avlar ju för att det är ett intresse, och jag känner flera som får runt tio föl varje år men som ändå måste ha det som hobby eftersom det inte går att försörja sig på det.
 
Jag skulle också tycka att det var intressant att få en definition på hobbyavlare. Alla avlar ju för att det är ett intresse, och jag känner flera som får runt tio föl varje år men som ändå måste ha det som hobby eftersom det inte går att försörja sig på det.
Jag tycker också det är en intressant diskussion, precis som du säger så är det hobbyavel eftersom det inte går att försörja sig på det.

Egna tolkningar jag har gjort genom åren är ju att tittar man på de som lyckas och bara håller på med avel/ unghästar (upp till tre) så är det att de har mycket mark och bor där mark är billigt. Oftast så rids de bara in, går i alla gångarter och styra. Skulle de mot förmodan inte säljas så skickas de till tävlingsryttare.

Hästarna klarar sig på att beta och med stödfodring, då tar man oftast sitt egna hö/ hösilage dessutom.
Man har många föl per år, 20- 30- 40 st. Man beräknar att sälja större delen efter avvänjning.
Jag har ju en annan ras där det är vanligare med naturlig betäckning, i början av sommaren sätts en större flock med ston ihop till de olika hingstarna och går där över sommaren. Övrig tid betäcker hingstarna förhand, på våren och de som betäcks sent. Hingstarna tävlar i yngre år och går sedan endast som avelshingstar.
De har även lösdrift för unghästflockar där de tar skäligt betalt.
Nu har jag tittat både i Sverige, Europa och USA, det är ju ingen expertanalys direkt. ;)

De som tar färre föl kan ju inte räkna på samma sätt, med färre föl så går det inte att räkna in alla utgifter, utan då är kanske föl grädde på mosen och man försörjer sig på in/ till och tävling. En viss del problemlösning. Samma här, man har en hel del mark och bor där mark är billigt.
Beroende på storlek så jobbar man mycket i det egna företaget och 50% på annat. Minst.
Man räknar också med att man får något föl/ unghäst upptill inridning som kan säljas med så pass mycket vinst att det kan betala för de som inte gjort samma vinst.

Här omkring där jag bor så har man in/ tillridning så har man lite mark och grushagar, möjligtvis "sommarhagar" som är något större, men det är inte hektar vi pratar om direkt. Då har man istället ett rejält stall, utebana och ridhus på gården.

Frågan är om man får ihop det i mindre skala överhuvudtaget? Vill man ha färre föl så går det kanske inte att få ihop det utan mycket mark + ta eget hö t.ex. Och man har prioriterat dyr gård med dyrt bostadshus och bosatt sig geografiskt "fel".
 
Jag lånade ut min xx-Trakhener en vinter pga tidsbrist till en tjej jag kände, hon hade ett gammalt SWB men hanterade bl a travhingstar så jag tog för givet att hon hade koll.

Jag hämtar hem ett magert skrälle som inte hade fodrats efter behov utan eftersom han inte "gick att rida" hade knappt fått mat för han var så "pigg". Samma häst som hon hade dragit ihop och spöat på som slängt av henne tills hon inte vågade rida mer var som en krutdurk färdig att brisera första gångerna jag satt upp efter jag fått upp hullet, varje steg var han på väg att skjuta uppåt och gick knappt fram utan bara upp, upp, upp färdig att brisera på slak tygel.

Jag tror det var tredje ridturen efter jag tog hem honom som han började länga på steget och tänka framåt själv efter uppsittning, inte en enda gång hade jag spö, inte en enda gång pressade jag honom och inte en enda gång har han försökt slänga av mig utan är samma bussiga, snälla, gosiga SWB som kliver på och som vill vara till lags, samma älskvärda kille som välkomnade världen när jag såg honom första gången några timmar gammal.

Jag blir lycklig varenda gång jag ser honom röra sig i hagen, han kommer när jag ropar och han har aldrig bitit eller sparkat efter någon människa utan lyssnar på "nej" vid all hantering så vems uppfattning är rätt? Tjejen som blev ständigt avkastad eller min? Det är prestationsavel på både möderne och fäderne, galopp och svår internationell klass.

Nej, ingen häst för högvakten, jag har blivit varnad för att sälja till dem så hellre hemma i min hage än i vaktparaden.

Fullblod- Trakhener? Kan dom gå baklänges alltså 😁
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 692
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 226
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp