Beridna högvakten

Högvakten har en stor del bruna hästar också, så det måste inte vara fuxar (även om det traditionellt varit bara fux).

Jag håller absolut med att aveln inte passar den "vanliga" ryttaren. Vad jag förstått har många ridskolor samma problem, och att de oftare väljer att importera från t.ex. öststater där hästarna är mer som våra var "förr".

Att fler ryttare inte vill bli soldater är nog ett helt eget problem. Först måste man göra GMU som är ett par månader (3? 6?) då man är helt borta. Dvs svårt om man har familj och/eller djur.

Att hitta boende och stallplats för sig och sin häst på pendelavstånd från Stockholm är inte heller det lättaste, speciellt när det ingår högvakt och perioder då man jobbar hela dagar i sträck och inte kommer hem. Dessutom ska alla kunna göra utlandstjänst också.

Jag tror alltså inte att yrket soldat på K1 har tillräckligt attraktiva villkor för att locka duktiga ryttare, även om det i alla fall har funnits möjligheter till utveckling och tävling som soldat.
Var hittar du info om att de har bruna hästar? Nu var det länge sedan jag besökte stallarna där men det enda jag såg då och sett i efterhand är skimlar, fuxar och så shirehästarna som jag vill minnas är/var mörkare bruna. De övriga bruna jag sett i området har varit polisens.
 
Intressant, jag pratade för några dagar sedan med ett gäng kompisar som motionsrider beridna högvaktens hästar och de uttryckte exakt samma sak. De är duktiga ryttare men inte på något sätt elit, men till och med de klarar inte riktigt av de mest stissiga hästarna.
De upplever att hästarna dels är för mycket ferrari, men även att de helt enkelt behöver mycket mer motion än vad de får daglig dags. De kanske behöver gå 3 timmar varje dag för att sänka sina energinivåer men många får "bara" komma ut på 1 timmes uteritt i rätt lugnt tempo.
Även de hästarna som upplevs som coolare får överslag i huvudet och vägrar gå över broar de gått över tusen gånger innan mm.

Vissa av hästarna ska ju till slut ridas av nybörjare. Men dessa nybörjarsoldater kan bli avkastade 3-5 gånger av vissa hästar under en timme. Vilket ju är helt vansinnigt. Sedan kommer motionsridarna in och får höra att X kastade av någon X gånger, nästan varje gång de kommer.
De antydde även att det varit någon form av macho-höhö kultur tidigare där det sågs som "coolt" att ramla av flera gånger och att hästar är såå svåra och farliga etc. Men att det börjar förändras till att beridna högvakten börjar fundera på sitt hästmaterial, vilket ju är bra. Låter verkligen som att de behöver de där volvo hästarna.
Så har det nog varit länge. Min pappa gjorde lumpen på K1, måste varit ca 40 år sedan. Eftersom han var hästvan fick han rida "galningarna", så precis som du säger är det nog ingen ny företeelse.
 
Intressant, jag pratade för några dagar sedan med ett gäng kompisar som motionsrider beridna högvaktens hästar och de uttryckte exakt samma sak. De är duktiga ryttare men inte på något sätt elit, men till och med de klarar inte riktigt av de mest stissiga hästarna.
De upplever att hästarna dels är för mycket ferrari, men även att de helt enkelt behöver mycket mer motion än vad de får daglig dags. De kanske behöver gå 3 timmar varje dag för att sänka sina energinivåer men många får "bara" komma ut på 1 timmes uteritt i rätt lugnt tempo.
Även de hästarna som upplevs som coolare får överslag i huvudet och vägrar gå över broar de gått över tusen gånger innan mm.

Vissa av hästarna ska ju till slut ridas av nybörjare. Men dessa nybörjarsoldater kan bli avkastade 3-5 gånger av vissa hästar under en timme. Vilket ju är helt vansinnigt. Sedan kommer motionsridarna in och får höra att X kastade av någon X gånger, nästan varje gång de kommer.
De antydde även att det varit någon form av macho-höhö kultur tidigare där det sågs som "coolt" att ramla av flera gånger och att hästar är såå svåra och farliga etc. Men att det börjar förändras till att beridna högvakten börjar fundera på sitt hästmaterial, vilket ju är bra. Låter verkligen som att de behöver de där volvo hästarna.
När Täby galopp hade öppen träning så brukade det dyka upp ett gäng från K1. Har inte varit på Bro Park så vet faktiskt inte om det är öppna träningar där eller om K1 kommer (är ju lite längre att åka). Ett bra sätt för hästar (och ryttare!) att få sträcka ut lite.
 
För bara några år sedan brukade K1 köpa hästar från Bollerup, men nu hittar jag bara en de senaste åren. Gissar hej vilt, men kan det bero på avelssamarbetet med Fredricssons, att de avlar mer för svår klass än för att ta fram stabila skolhästar?
 
Var hittar du info om att de har bruna hästar? Nu var det länge sedan jag besökte stallarna där men det enda jag såg då och sett i efterhand är skimlar, fuxar och så shirehästarna som jag vill minnas är/var mörkare bruna. De övriga bruna jag sett i området har varit polisens.

Jag har varit där som civil och har en vän som jobbar där.
 
Tror till och med att det är två nu. Eller så är det nått jag har fått för mej att jag har sett. Men den första har jag sett flera gånger. Kompisen var till och med fram och fråga om det var shire.
Polisen brukar vara med på eurohorse mässan och hadde i år en shire med, pratade gott om dom och rekommenderade rasen till både sthlm och Malmö. Så inte omöjligt att det har blivit en till shire i Göteborg då dom pratade så gott om den hästen.
 
Så har det nog varit länge. Min pappa gjorde lumpen på K1, måste varit ca 40 år sedan. Eftersom han var hästvan fick han rida "galningarna", så precis som du säger är det nog ingen ny företeelse.
Jag red på K1 för 20 år sen, det var likadant då. Men mitt intryck var att det var mest för att det var en svår miljö för en häst, med mycket nybörjare och ingen hagvistelse. De flesta, även ”galningarna” blev ju inte värre än andra om de bytte till ett vanligare hästliv, med hage och kunnig ryttare.
 
Polisen brukar vara med på eurohorse mässan och hadde i år en shire med, pratade gott om dom och rekommenderade rasen till både sthlm och Malmö. Så inte omöjligt att det har blivit en till shire i Göteborg då dom pratade så gott om den hästen.
Jag vet att man på Stockholmspolisen inte velat haft för stora hästar, plus att de ska vara vändbara och smidiga för att det kan behövas i jobbet i vissa lägen. Det talar ju mot Shire.
 
När jag letade efter min "volvo" häst så letade jag ett bra tag och provred en massa olika hästar innan jag hittade Max som är ett Ungerskt Halvblod på 5 år. Han är den tryggaste, snällaste häst jag någonsin träffat och suttit på. Du kunde slänga upp vem som helst och han bara fann sig i det. Han var den alla ville skulle gå först, den man ville ta in från hagen osv. Han gick också alltid rakt in i hästtransporten direkt, In i spolspiltan. Kunde vara storm och grenar slå emot ridhuset och han rörde inte en fena. Jätte okomplicerad och alla sa alltid att han var för snäll. Var tyvärr tvungen att sälja honom efter 2 år då jag blev sjuk :(.. Men han kommer alltid vara hästen med H för mig. Och vet inte om jag kommer hitta en sån häst igen. (Hästen på min profilbild)

Han är nu faktiskt ridskolehäst på Varberg ridskola och får uppdateringar om att det går super bra :). Han har vunnit både dressyr och hopp tävlingar.

Så ja "volvo" hästar finns men jag var tvungen att ta en import för att hitta denna säkra, trygga men ändå pigga hästen jag sökte.
 
Jag har varit där som civil och har en vän som jobbar där.
Spännande. Var där med en gammal bekant med men det var ju ganska länge sedan. Vet att denne kämpade hårt för att hitta sin nästa tjänstehäst som matchade dennes önskemål och även kraven från beridna högvakten (pris och att det skulle vara en fux). De bruna hästarna jag såg där då var polisens. Enligt inslag på tv4 där en chef intervjuas har de kvar fux-kraven.

När används de bruna? Vet du det? Har nämligen inte sett dem de gånger jag mött dem ute heller.

Amha som kommer titta noga när de rider förbi framöver :p
 
Intressant, jag pratade för några dagar sedan med ett gäng kompisar som motionsrider beridna högvaktens hästar och de uttryckte exakt samma sak. De är duktiga ryttare men inte på något sätt elit, men till och med de klarar inte riktigt av de mest stissiga hästarna.
De upplever att hästarna dels är för mycket ferrari, men även att de helt enkelt behöver mycket mer motion än vad de får daglig dags. De kanske behöver gå 3 timmar varje dag för att sänka sina energinivåer men många får "bara" komma ut på 1 timmes uteritt i rätt lugnt tempo.
Även de hästarna som upplevs som coolare får överslag i huvudet och vägrar gå över broar de gått över tusen gånger innan mm.

Vissa av hästarna ska ju till slut ridas av nybörjare. Men dessa nybörjarsoldater kan bli avkastade 3-5 gånger av vissa hästar under en timme. Vilket ju är helt vansinnigt. Sedan kommer motionsridarna in och får höra att X kastade av någon X gånger, nästan varje gång de kommer.
De antydde även att det varit någon form av macho-höhö kultur tidigare där det sågs som "coolt" att ramla av flera gånger och att hästar är såå svåra och farliga etc. Men att det börjar förändras till att beridna högvakten börjar fundera på sitt hästmaterial, vilket ju är bra. Låter verkligen som att de behöver de där volvo hästarna.
Men man får väl också ta med i beräkningen att de inte har någon hagvistelse att tala om, och i övrigt ett ganska ovanligt hästliv. Jag tror det krävs en skalle utöver det vanliga för att fixa det.
 
Jag kan förstå det där med volvo vs Ferrari.
Jag upplever ofta dagens halvblod som reaktiv och med mycket mer gång. Det händer mycket och det händer snabbt. Sen finns det såklart undantag.

För mig blir det för mycket häst, jag är mycket väl medveten om mina begränsningar som ryttare. Skador gör att jag inte klarar mycket gång och jag är för långsam för det reaktiva.

Jag vill ha en volvo, en trimmad volvo 😁
Stabil, okomplicerad men med mycket fart.
Väljer irländare för psyket och allsidigheten, ridbarheten kan jag jobba med.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 685
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 226
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp