Beridna högvakten

Fart är inte det viktigaste för mig, jag vill främst ha en terränggående.
Jag vill ha en häst som flyttar på sig men som kan gå fram överallt.
Klarar inte av en som står på samma ställe och inte kommer nånstans. Stallägaren hade en sån. Den gjorde inte många knop även om man såg hur hon sprang för glatta livet.
 
Så har det nog varit länge. Min pappa gjorde lumpen på K1, måste varit ca 40 år sedan. Eftersom han var hästvan fick han rida "galningarna", så precis som du säger är det nog ingen ny företeelse.

Jag gjorde praktik på K1 för 22 år sen typ. Vissa hade tom spilta bredvid för att man skulle komma fram till huvudet utan att bli nedsparkad. De gick aldrig i hage, nu har de mindre paddockar så vitt jag vet. De var ”vilda”, tog gärna en orutinerad ryttare på en galopp runt gärdet eller slängde av de på stallplan. Motionsridarna skulle få ur det värsta så hästarna var milda sen. Och hanteringen var hårdhänt, brysk och gapig.
 
Jag gjorde praktik på K1 för 22 år sen typ. Vissa hade tom spilta bredvid för att man skulle komma fram till huvudet utan att bli nedsparkad. De gick aldrig i hage, nu har de mindre paddockar så vitt jag vet. De var ”vilda”, tog gärna en orutinerad ryttare på en galopp runt gärdet eller slängde av de på stallplan. Motionsridarna skulle få ur det värsta så hästarna var milda sen. Och hanteringen var hårdhänt, brysk och gapig.
Trist att höra, men det förvånar ju tyvärr inte.
 
Men hur stor andel av svenska uppfödares avelsston går under kategorin "Ferrari"?
Det finns ju en mindre andel svenska uppfödare vars ston håller väldigt hög kvalitet utifrån målet att avla fram tävlingshästar, men det finns ju också jättemånga uppfödare som avlar på liksom helt vanliga trevliga ston?

Jag fattar aldrig den här ferrari/volvo-debatten. Jag tycker inte alls den är verklighetsorienterad.
Jag hade fått för mig, läst någonstans, att den absoluta majoriteten hästar i Sverige föds hos stoägare som tar ett till två föl på ett sto en gång? Dvs inte uppfödare som så utan någon som tycker om sitt sto och vill ha ett föl. De stona behöver ju varken vara Volvo eller Ferrari utan kan vara alltifrån Ford till trasigt?

kn: Jag har ju usel koll på avel men måste fråga om det här med hingstarna hos er som vet mer. Helt ärligt hur många Volvo hingstar godkänns ens i Sverige på ett år? Får du en Svb hingst godkänd med Volvotemperament, ordinära gångarter och hållbar konformation? Dvs en helt ok hingst, riktigt stabil benställning och riktigt hälsosam på alla sätt och vis, riktigt bra men helt utan wow känsla och helt utan allt extra gångarter?

Så till språngavgiften kan väl vara ganska hög. Den hingsten skulle kanske haft en lägre språngavgift än wowhingsten dressyrmästare?

Så om du har ett sto som är en Ford eller trasigt som bara är supergulligt med mjuk nos och du vill ha ett urgulligt liten mysigt föl, kanske ett urval riktiga Volvohingstar hade varit väldigt stabilt för Flyinge att hålla bara som en tjänst som går precis jämt upp.

Dvs det är kanske bättre att blanda Ford och Volvo än Ford och Ferrari, eller rent av Koenigsegg.

Men som sagt det kanske finns. Dock om det inte finns är det ju en möjlig lösning om "ridsportssverige" tycker det är ett problem. Dvs 1. godkänna Volvohingstar 2. hålla Volvohingstar som service, med +- 0 i beräkningarna (så som väl var meningen att Flyinge till del skulle göra en gång för länge sedan? Förse försvar, polis, osv med ok hästmaterial.).
 
Det tycker jag. En del hästar har ”långa ledningar”. De är helt enkelt inte så känsliga och kvicka i reaktionerna. Gör man fel händer det inte så mycket. Inte om man gör rätt heller. Jämfört med de elektriska, kvicka hästarna är det stor skillnad. Gör man fel där händer det mycket, och snabbt.
Fast där förstår jag inte halva diskussionen. Jag vet inte om jag tycker knäck i lurarna och långa ledningar, kontra kvick och elektrisk nödvändigtvis har koppling till trygg eller ej.

Alla har väl ridit en stor brun, korkad, seg häst som fått panik och farit i taket på nolltid och du flyger åt alla håll och kanter. Eller att den tvärstannar vid en bro som den gått över tusen gånger och bara, denna gång nope.

Eller en härlig elektrisk häst som praktiskt taget alltid går att övertala och därmed är trygg som en plätt.

Eller är det bara så att de stora sega som exploderar som jag ridit varit Svb och de härliga elektriska som går att resonera och förhandla med även om de har ett expresståg i rumpan varit fullblod.

Så jag tycker diskussionen går snett lite med att ridskolan och högvakten ska ha stocksega djur med noll känslighet och dessa då därmed ska vara trygga? Det har ingen koppling för mig. Stocksega djur med långa ledningar blir ju väldigt otäcka när de plötsligt har en åsikt.

Stocksega kan vara otrygga och känsliga kan vara trygga.

Haken är väl att det kanske verkar snurra totalt i huvudet på vissa av de här dressyrhästarna? om man läser rätt?
(Kanske har vi ett gäng på ridskolan och helt ärligt en tex med fantastiska gångarter verkade vara så korkad att hela huvudet gick i kors på honom och det var därför han blev otäck ibland. Andra blir ju jättebra efter ett tag, om de håller..)
 
Senast ändrad:
Fast där förstår jag inte halva diskussionen. Jag vet inte om jag tycker knäck i lurarna och långa ledningar, kontra kvick och elektrisk nödvändigtvis har koppling till trygg eller ej.

Alla har väl ridit en stor brun, korkad, seg häst som fått panik och farit i taket på nolltid och du flyger åt alla håll och kanter. Eller att den tvärstannar vid en bro som den gått över tusen gånger och bara, denna gång nope.

Eller en härlig elektrisk häst som praktiskt taget alltid går att övertala och därmed är trygg som en plätt.

Eller är det bara så att de stora sega som exploderar som jag ridit varit Svb och de härliga elektriska som går att resonera och förhandla med även om de har ett expresståg i rumpan varit fullblod.

Så jag tycker diskussionen går snett lite med att ridskolan och högvakten ska ha stocksega djur med noll känslighet och dessa då därmed ska vara trygga? Det har ingen koppling för mig.

Stocksega kan vara otrygga och känsliga kan vara trygga.
Ja, det är olika saker. Vad jag har sett av osäkra ryttare på ridskolan vill de ha båda: en häst som är lite okänslig, och dessutom är orädd. Som inte hoppar till om det smäller i en dörr, och inte heller stannar eller blir sur/frustrerad/stressad om man råkar dra den i munnen. En häst som ska ridas mycket av nybörjare ska ju gärna ha båda egenskaperna.

En reaktionssnabb häst kan upplevas som otrygg av ovana ryttare därför att den reagerar så mycket för hjälperna, och ryttarna inte förstår varför de reagerar, för de märkte inte att de gjorde något.

Däremot behöver ju inte en häst som är långsam i reaktionerna vara seg och sakna bjudning? Det är något annat. Den segaste hästen jag suttit på är också en av de reaktionssnabbaste och känsligaste.
 
Jag vet att man på Stockholmspolisen inte velat haft för stora hästar, plus att de ska vara vändbara och smidiga för att det kan behövas i jobbet i vissa lägen. Det talar ju mot Shire.

Det är lite olika. Jag tror att poliserna själva får komma med önskemål. Senast förra veckan blev jag kontaktad av en scout som letade lite specifkt och i detta fall ville de ha en som var över 175 i mkh
 
Jag hade fått för mig, läst någonstans, att den absoluta majoriteten hästar i Sverige föds hos stoägare som tar ett till två föl på ett sto en gång? Dvs inte uppfödare som så utan någon som tycker om sitt sto och vill ha ett föl. De stona behöver ju varken vara Volvo eller Ferrari utan kan vara alltifrån Ford till trasigt?

kn: Jag har ju usel koll på avel men måste fråga om det här med hingstarna hos er som vet mer. Helt ärligt hur många Volvo hingstar godkänns ens i Sverige på ett år? Får du en Svb hingst godkänd med Volvotemperament, ordinära gångarter och hållbar konformation? Dvs en helt ok hingst, riktigt stabil benställning och riktigt hälsosam på alla sätt och vis, riktigt bra men helt utan wow känsla och helt utan allt extra gångarter?

Så till språngavgiften kan väl vara ganska hög. Den hingsten skulle kanske haft en lägre språngavgift än wowhingsten dressyrmästare?

Så om du har ett sto som är en Ford eller trasigt som bara är supergulligt med mjuk nos och du vill ha ett urgulligt liten mysigt föl, kanske ett urval riktiga Volvohingstar hade varit väldigt stabilt för Flyinge att hålla bara som en tjänst som går precis jämt upp.

Dvs det är kanske bättre att blanda Ford och Volvo än Ford och Ferrari, eller rent av Koenigsegg.

Men som sagt det kanske finns. Dock om det inte finns är det ju en möjlig lösning om "ridsportssverige" tycker det är ett problem. Dvs 1. godkänna Volvohingstar 2. hålla Volvohingstar som service, med +- 0 i beräkningarna (så som väl var meningen att Flyinge till del skulle göra en gång för länge sedan? Förse försvar, polis, osv med ok hästmaterial.).
De hingstar som premierats har tagits ur avel när stoägarna lyser med sin frånvaro. Flyinge drivs sedan 2011 av PS Flyinge & Partners som består av bl a Paul Schokemöle, Antonia Ax:son Jonsson och tb Kirk. De har inget ansvar för varesig ASVH eller SWB, de är intresserade av att tjäna pengar på aveln och sälja det marknaden efterfrågar.
 
De hingstar som premierats har tagits ur avel när stoägarna lyser med sin frånvaro. Flyinge drivs sedan 2011 av PS Flyinge & Partners som består av bl a Paul Schokemöle, Antonia Ax:son Jonsson och tb Kirk. De har inget ansvar för varesig ASVH eller SWB, de är intresserade av att tjäna pengar på aveln och sälja det marknaden efterfrågar.
Nej och det är kanske synd att det inte längre finns någon med lite ansvar?

Men om "hästsverige" ser ett problem kanske de måste premiera Volvohingstar och sedan hålla dem olönsamt och göra reklam för dem. Vilket väl iofs var det Jens Fredricson, pratade om i en artikel? Eller pratade om att starta avel.

Problemet är kanske iofs just det att alla vill kunna säga att deras söta föl är efter X, inte efter Volvohingsten som inte vann.
 
Nej och det är kanske synd att det inte längre finns någon med lite ansvar?

Men om "hästsverige" ser ett problem kanske de måste premiera Volvohingstar och sedan hålla dem olönsamt och göra reklam för dem. Vilket väl iofs var det Jens Fredricson, pratade om i en artikel? Eller pratade om att starta avel.

Problemet är kanske iofs just det att alla vill kunna säga att deras söta föl är efter X, inte efter Volvohingsten som inte vann.
Fast vem ska ta den ekonomiska smällen? Det är ju redan idag svårt att få lönsamhet i avel, så vem vill föda upp hästar med mycket liten efterfrågan när ingen betalar vad det kostar? Det är billigare att importera än köpa bra hästar i Sverige.
 
Nej och det är kanske synd att det inte längre finns någon med lite ansvar?

Men om "hästsverige" ser ett problem kanske de måste premiera Volvohingstar och sedan hålla dem olönsamt och göra reklam för dem. Vilket väl iofs var det Jens Fredricson, pratade om i en artikel? Eller pratade om att starta avel.

Problemet är kanske iofs just det att alla vill kunna säga att deras söta föl är efter X, inte efter Volvohingsten som inte vann.
Jag vet inte varför man skulle vilja utarma SWB-rasen? Om man vill ha något som inte ligger inom avelsmålen så går det ju jättebra att söka inom andra raser.
 
Fast vem ska ta den ekonomiska smällen? Det är ju redan idag svårt att få lönsamhet i avel, så vem vill föda upp hästar med mycket liten efterfrågan när ingen betalar vad det kostar? Det är billigare att importera än köpa bra hästar i Sverige.
Tidigare var det ju Flyinge som skulle ta den ekonomiska smällen. Nu har man ju då tydligen förstört den möjligheten men det är ju en möjlighet som går att bygga upp.

Precis som Beridna högvakten går som en enda stor ekonomisk smäll på en förening med medlemmar (varav jag till och från är en) så kan man säkert hålla en hingst eller tre på liknande villkor, om man faktiskt vill. Från ridsportssveriges synvinkel, förbundet tex.

Det var ju det som var hela meningen med hela det inlägget. Om det finns ett intresse av att ha Volvohästar så får någon (ridsportförbundet, rik filosof, förening...) ta ansvaret för möjligheten och den ekonomiska smällen.

dvs premiera volvohingstar och sedan hålla en volvohingst göra reklam för den och inte förvänta sig lönsamhet utan + - noll på den.

Jag skrev ju även att det fanns de i ridsportssverige som övervägde att försöka göra en lönsam uppfödning av Volvohästar genom stordriftsfördelar och det är ju en jättebra idé.

Enskilda personer eller uppfödare ska väl självklart inte göra det om det var det du tänkte. Men man kanske kan ändra förutsättningarna för dem att göra det lättare att få fram det föl de önskar.

Man kanske kunde önskat att precis som de skrev om avel är det kanske inte totalt optimalt om majoriteten av hästarna i Sverige föds upp en och en av privatpersoner på favvismärren som fick hälta. Men det är ju svårt att förändra. Kanske dock om man kunde marknadsföra en + minus 0 Volvohingst för ändamålet som kan rätta sköra benställningar, istället för en flashig hingst med veka långa kotor som kanske gör ont värre.
 
Senast ändrad:
Tidigare var det ju Flyinge som skulle ta den ekonomiska smällen. Nu har man ju då tydligen förstört den möjligheten men det är ju en möjlighet som går att bygga upp.

Precis som Beridna högvakten går som en enda stor ekonomisk smäll på en förening med medlemmar (varav jag till och från är en) så kan man säkert hålla en hingst eller tre på liknande villkor, om man faktiskt vill. Från ridsportssveriges synvinkel, förbundet tex.

Det var ju det som var hela meningen med hela det inlägget. Om det finns ett intresse av att ha Volvohästar så får någon (ridsportförbundet, rik filosof, förening...) ta ansvaret för möjligheten och den ekonomiska smällen.

Jag skrev ju även att det fanns de i ridsportssverige som övervägde att försöka göra en lönsam uppfödning av Volvohästar genom stordriftsfördelar och det är ju en jättebra idé.

Enskilda personer eller uppfödare ska väl självklart inte göra det om det var det du tänkte. Men man kanske kan ändra förutsättningarna för dem att göra det lättare att få fram det föl de önskar.

Man kanske kunde önskat att precis som de skrev om avel är det kanske inte totalt optimalt om majoriteten av hästarna i Sverige föds upp en och en av privatpersoner på favvismärren som fick hälta. Men det är ju svårt att förändra. Kanske dock om man kunde marknadsföra en + minus 0 Volvohingst för ändamålet.
Men fölen från det där halta ford-stoet blir ju inga ferraris. Det krävs ju att både hingst och sto är bra för att få bra föl. Är det här verkligen avelns fel eller är det att beridna högvakten ställer orimliga krav på sina hästar?
Det är ju inget fel om de köper sina hästar från andra raser än just SWB dessutom.
 
Jag vet inte varför man skulle vilja utarma SWB-rasen? Om man vill ha något som inte ligger inom avelsmålen så går det ju jättebra att söka inom andra raser.
Som jag har uppfattat det är det ju en utarmning av Swb-rasen som kritikerna ser som problemet.

Att den utarmas från användbarhet av samhällets institutioner, ridskolan, polisen, beridna högvakten, vanliga ridmuppan. Och blir en ras av någon procent flashiga hästar som kan tävla högt i dressyr + den stora delen som inte fungerade för dressyren utan blev för extrem så de inte håller eller för för snurriga i huvudet för tävlingen, som då får gå till ridskolan, beridna högvakten och vanliga ridsverige.
 
Men fölen från det där halta ford-stoet blir ju inga ferraris. Det krävs ju att både hingst och sto är bra för att få bra föl. Är det här verkligen avelns fel eller är det att beridna högvakten ställer orimliga krav på sina hästar?
Det är ju inget fel om de köper sina hästar från andra raser än just SWB dessutom.
Nej det är ju precis det jag menar. De blir inga Ferarris. De blir en Ford med Ferarrihuvud, eller Ferarriben som trasar sönder. Dvs precis för mycket Ferarri på helt fel ställe, tillräckligt mycket för att gå sönder i huvud eller ben, men inte tillräckligt för att kunna tävla.

Dvs ett dåligt sto med en riktigt flashig, energisk, gångartshingst kanske blir sämre än ett dåligt sto med en hingst som har perfekta ben men ordinära gångarter och ett huvud på skaft men inte överdrivet så.

Att vi ibland avlar på dåliga ston tror jag här helt omöjligt att åtgärda.

Jag kan ju tillägga att jag mer diskuterar utifrån tidningsartiklar och tidigare diskussion. Jag har kanske inte personligen upplevt problemet. (Utom möjligen om den här biten med att nya hästar till ridskolan ett tag kategoriskt hade snygg låtsasbalanstrav och inte klarade att galoppera för fem öre när de kom är en del av problemet, eller blir förtvivlade istället för rycker på axlarna när de inte förstår.)
 
Eller är det bara så att de stora sega som exploderar som jag ridit varit Svb och de härliga elektriska som går att resonera och förhandla med även om de har ett expresståg i rumpan varit fullblod.

Detta tycker jag också är intressant. Jag själv som har fullblod håller helt med i synen på dem, de har en reaktion som man oftast kan kompromissa med, det är sällan tvärnej till något. Jag har upplevt hos andra med t.ex. swb att när det smäller så toksmäller det. Dock vet jag inte alls om detta är ren slump.
 
Flyinge har varit en statlig hingstdepå, staten har inga hingstdepåer längre och inget som helst ansvar för SWB eller ASVH. Det är heller ingen risk att SWB utarmas eftersom vi får in friskt blod utifrån hela tiden. Jag tror dessutom att det föds väldigt många föl i Sverige som skulle passa mycket bra till både högvakt, polis och ryttarsvenssons. Problemet är bara att ingen vill betala vad det kostar att ta fram en inriden 4/5-åring som inte är material för de höga klasserna men som är en bussig häst. Del av problemet är att den som letar efter just den hästen inte hittar den då den inte är utannonserad då det inte lönar sig att sälja och man vill slippa alla underliga spekulanter.

Ett problem är kanske att många av dagens ryttare inte klarar av att rida hästar som inte regelbundet går tre timmar/dag, inte klarar av att rida ut på hästar som inte fått gå i hagen hela dan tillsammans med andra hästar? Inte själva har erfarenhet av att öht rida annat än i ridhus eller på bana?

Eller är det så att dagens hästhållning lämnar mycket att önska, med hästar som inte får gå i hage hela dagen med andra kompisar, hästar som inte rids ut i varierad terräng och på varierat underlag, hästar som tillbringar mer tid i en box än lös, hästar som bara rids i ridhus och på bana för att de har ryttare som inte vågar, inte vill eller som inte har möjligheter att rida ut?

Jag tror sanningen ligger nånstans där emellan.
 
Jag hade fått för mig, läst någonstans, att den absoluta majoriteten hästar i Sverige föds hos stoägare som tar ett till två föl på ett sto en gång? Dvs inte uppfödare som så utan någon som tycker om sitt sto och vill ha ett föl. De stona behöver ju varken vara Volvo eller Ferrari utan kan vara alltifrån Ford till trasigt?

kn: Jag har ju usel koll på avel men måste fråga om det här med hingstarna hos er som vet mer. Helt ärligt hur många Volvo hingstar godkänns ens i Sverige på ett år? Får du en Svb hingst godkänd med Volvotemperament, ordinära gångarter och hållbar konformation? Dvs en helt ok hingst, riktigt stabil benställning och riktigt hälsosam på alla sätt och vis, riktigt bra men helt utan wow känsla och helt utan allt extra gångarter?

Så till språngavgiften kan väl vara ganska hög. Den hingsten skulle kanske haft en lägre språngavgift än wowhingsten dressyrmästare?

Så om du har ett sto som är en Ford eller trasigt som bara är supergulligt med mjuk nos och du vill ha ett urgulligt liten mysigt föl, kanske ett urval riktiga Volvohingstar hade varit väldigt stabilt för Flyinge att hålla bara som en tjänst som går precis jämt upp.

Dvs det är kanske bättre att blanda Ford och Volvo än Ford och Ferrari, eller rent av Koenigsegg.

Men som sagt det kanske finns. Dock om det inte finns är det ju en möjlig lösning om "ridsportssverige" tycker det är ett problem. Dvs 1. godkänna Volvohingstar 2. hålla Volvohingstar som service, med +- 0 i beräkningarna (så som väl var meningen att Flyinge till del skulle göra en gång för länge sedan? Förse försvar, polis, osv med ok hästmaterial.).
Jag tycker det finns hingstar både dressyr och hopp med ”volvotemperament” men fina tävlingskvaliteer
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 696
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 226
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp