Ett problem är kanske att många av dagens ryttare inte klarar av att rida hästar som inte regelbundet går tre timmar/dag, inte klarar av att rida ut på hästar som inte fått gå i hagen hela dan tillsammans med andra hästar? Inte själva har erfarenhet av att öht rida annat än i ridhus eller på bana?
Eller är det så att dagens hästhållning lämnar mycket att önska, med hästar som inte får gå i hage hela dagen med andra kompisar, hästar som inte rids ut i varierad terräng och på varierat underlag, hästar som tillbringar mer tid i en box än lös, hästar som bara rids i ridhus och på bana för att de har ryttare som inte vågar, inte vill eller som inte har möjligheter att rida ut?
Jag tror sanningen ligger nånstans där emellan.
Intressant tanke. De finns ju även de som tycker att fler hästar är lite runda idag. Det kanske också påverkar energinivån även om det inte är just havre.
Eller så finns problemet (så som du misstänker) inte utom som modefråga?
Jag menar när jag var 13-17 så red jag på en ridskola (en väldigt välrenommerad) med mycket lite hagar. Trots att de hade den äldre sortens hästar då, rimligen, (iom att det var 20 år sedan?) och majoriteten då inte var speciellt elektriska... så åkte ju vartenda en på lektionen av 1-2 ggr tidiga vintermornar. Även sege gamle Brunte kunde plötsligt hiva en som en blixt från klar himmel från en hasig trav inför en bomserie.
(Det är därför jag inte rakt av ser en koppling mellan elektricitet och förmåga att dumpa ryttare snabbt och effektivt. Men jag har har inga problem att se den kopplingen mot små leriga hagar... )
Ett annat grej kan ju också helt enkelt vara att man (förälder? Ryttare?) numera inte är lika tolerant mot att fara och flyga var och varannan lektion, bjuda på tårta och lägga ett streck till de övriga mot 100. (tycker tårtätandet har minskat betydligt under åren

)