Beridna högvakten

Herregud... Jag undrar verkligen om den typen av spekulanter någonsin hittar en häst att köpa i slutändan.

Jag var ganska förvånad själv eftersom det handlar om en rätt stor annan uppfödare med höga ambitioner.
Det hade varit en prestigeaffär för mig men näää. Jag erbjöd att dom att få köpa hästen när den är 2 och röntgad om den är kvar då - till en annan prislapp såklart ;)
 
Justja det också. Jag uppfattade kritiken från vissa inom ridsportvärlden, ridsportpressen, högvakten, ridskolorna och polisen som att de tyckte att avelsmålen för SWB till del var fel helt enkelt. Det var det jag diskuterade. Utifrån de premisserna och artiklarna.
I klippet från högvakten sa de inget om att SWB skulle ha fel avelsmål, bara att de inte passade just för högvakten. Och det stämmer ju. Däremot sa de inget om att SWB borde ändra sig så att de passade högvakten, utan konstaterade väl mer faktum, att de prestationsavlade hästarna ofta inte passar på högvakten, och de därför letar bland andra raser/stamböcker. Gott så.
 
Jag skriver inte dåliga individer. Jag skrev väldigt tydligt en väl konformerad hingst med bra ben men utan extrema gångarter.

Sedan kanske vissa då tycker att en trevlig hingst med gångarter som kunde vunnit dressyr för 30 år sedan är en dålig häst såklart. Men jag kan bara inte tycka det.



Jag frågade väldigt tydligt om det var så att hingstar kunde premieras om de "bara" var väldigt bra utan extrema gångarter.

En person svarade på den frågan. Det kunde ju du också gjort med ett -ja det gör man. Eftersom det var en fråga...
Det är svårr, jag kanske tolkar begreppen lite annorlunda än du menar.
Men en swb som varken rör sig bra eller hoppar bra är väl krasst ingen ”bra” swb.
Justja det också. Jag uppfattade kritiken från vissa inom ridsportvärlden, ridsportpressen, högvakten, ridskolorna och polisen som att de tyckte att avelsmålen för SWB till del var fel helt enkelt. Det var det jag diskuterade. Utifrån de premisserna och artiklarna.
Jag tänker att SWB är en sporthäst, med avelsmål därefter. Känns ju konstigt att andra organisationer ska ha synpunkter på avelsmålen bara för att de har vissa behov.
 
@Badger det stämmer att diskussionen om huruvida SWB aveln utifrån marknaden gått åt ”rätt eller fel” håll har fått mycket uppmärksamhet rent generellt både bland uppfödare, kända profiler och allmänt, då de flesta ryttare i Sverige och utifrån det marknaden för SWB är främst hobbyryttare.

Så den diskussionen gäller inte beridna högvakten specifikt utan precis som jag tror du är inne på, mycket mer brett . Det är just därför den (debatten) blivit väldigt uppmärksammad.
 
@MiniLi de flesta raser som används till tävling och träning klassas som sporthästar så jag ser inte alls att SWB för att klassas som just en sporthäst behöver avlas att vara exceptionella gångartshästar eller utifrån extra ”skalle/högre nerv” osv.
Jag tycker det är givet att det för den skull inte handlar om att istället avla några traktorer . Och jag tror ingen som diskuterar i tråden heller anser det. Vad du nämner som ”andra organisationer” är ju till stor del Lundmarknaden - inte ”andra organisationer” .

Debatten som är bred rent allmänt ang SWB är ju just att ska man avla behöver det finnas en marknad . Och den marknaden har uppmärksammats som nämnt. Man har tänkt till rätt mycket utifrån det av de anledningarna, och det är som jag ser det väldigt sunt .
 
Senast ändrad:
@MiniLi de flesta raser som används till tävling och träning klassas som sporthästar så jag ser inte alls att SWB för att klassas som just en sporthäst behöver avlas att vara exceptionella gångartshästar eller utifrån extra ”skalle/högre nerv” osv.
Jag tycker det är givet att det för den skull inte handlar om att istället avla några traktorer . Och jag tror ingen som diskuterar i tråden heller anser det.
Jag har aldrig sagt att de måste avlas för exceptionella gångarter eller svår skalle. Det var inte alls så jag menade. Men man vill ju ändå ha hästar som rör sig bra och hoppar bra. Det finns ju ingen vits med att medvetet avla på hästar med sämre gångarter.
 
Jag har aldrig sagt att de måste avlas för exceptionella gångarter eller svår skalle. Det var inte alls så jag menade. Men man vill ju ändå ha hästar som rör sig bra och hoppar bra. Det finns ju ingen vits med att medvetet avla på hästar med sämre gångarter.

Det är ingen som anser det heller som sagt, vad jag läser/vet om den allmänna debatten ang SWB.
Bra med ditt förtydligande att du inte menar så. Som sagt är det ingen som tycker att man ska avla dåliga gångarter /dålig hoppförmåga för den skull . Det finns inget likhetstecken alls med det.
 
Jag har varit med om liknande. Hade en köpare som prompt ville se fölungen i ridhus och sa att om jag är seriös och vill sälja föl så måste jag kunna visa dom ordentligt. Då fanns ändå proffsfilmer på ungen där han till och med tog ett litet språng. Det blev ingen affär efter att de dessutom ville ha fölungen då 7 månader - röntgad överallt och att jag skulle åtgärda lösa benbitar och om den hade skrammel i knäna så ville de inte ha honom. Att röntga ett 7 månaders föl är ganska meningslöst tycker jag så jag sa nej till affären.

Men alltså vilka idioter.. Jag säljer ju aldrig hästar tack och lov men man tror ju inte det är sant 😲
 
Men alltså vilka idioter.. Jag säljer ju aldrig hästar tack och lov men man tror ju inte det är sant 😲

nog för att det tyvärr finns idioter, men just detta är tack och lov inte vanligt skulle jag säga . Man får försöka komma ihåg det - oavsett vad man säljer ...
 
kn: Jag har ju usel koll på avel men måste fråga om det här med hingstarna hos er som vet mer. Helt ärligt hur många Volvo hingstar godkänns ens i Sverige på ett år? Får du en Svb hingst godkänd med Volvotemperament, ordinära gångarter och hållbar konformation? Dvs en helt ok hingst, riktigt stabil benställning och riktigt hälsosam på alla sätt och vis, riktigt bra men helt utan wow känsla och helt utan allt extra gångarter?
Jag ser inget motsatsförhållande mellan bra temperament och bra gångarter eller hållbarhet. Det som skett är väl snarast att aveln för mycket prioriterat extrema individer avseende en egenskap istället för att se till helheten? Sen är det inget nytt med svåra hästar, Flyingehingsten Illum t.ex. som verkade i slutet av sjuttiotalet gav avkommor som i en del fall knappt gick att rida in, många hade stor kapacitet men de var helt enkelt för svåra, däremot i ledet efter kunde det bli riktigt bra.
 
Jag ser inget motsatsförhållande mellan bra temperament och bra gångarter eller hållbarhet. Det som skett är väl snarast att aveln för mycket prioriterat extrema individer avseende en egenskap istället för att se till helheten? Sen är det inget nytt med svåra hästar, Flyingehingsten Illum t.ex. som verkade i slutet av sjuttiotalet gav avkommor som i en del fall knappt gick att rida in, många hade stor kapacitet men de var helt enkelt för svåra, däremot i ledet efter kunde det bli riktigt bra.

ja alltså lägg till mååånga fler i sammanhanget . Det är ju det som är det komplexa med avel 👍
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 201
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp