Beridna högvakten

Det är ingen som anser det heller som sagt, vad jag läser/vet om den allmänna debatten ang SWB.
Bra med ditt förtydligande att du inte menar så. Som sagt är det ingen som tycker att man ska avla dåliga gångarter /dålig hoppförmåga för den skull . Det finns inget likhetstecken alls med det.
Jag har inte sagt något om den allmäna debatten, jag svarade på inlägg i den här tråden.
 
Jag har inte sagt något om den allmäna debatten, jag svarade på inlägg i den här tråden.

ok 👍
Jag tyckte folk svarat rätt sunt och tydligt ang det även i tråden och jag läste det som att du hade allmänna starka åsikter i ämnet oavsett, vilket jag kommenterat och reflekterat runt i svaren 👍
 
Senast ändrad:
Debatten som är bred rent allmänt ang SWB är ju just att ska man avla behöver det finnas en marknad . Och den marknaden har uppmärksammats som nämnt. Man har tänkt till rätt mycket utifrån det av de anledningarna, och det är som jag ser det väldigt sunt .

Problemet är väl att marknaden för den typen av hästar som diskuteras här inte är villiga att betala.

Jag tycker det avlas massor av sunda schyssta hästar inom SWB
 
Bläs, vita ben och bukfläck är ju sabino? Ofta vit underläpp också. Varför vill du inte kalla det sabino när det heter så? Vanlig teckning på clydesdale och shire, t ex.

Heter och heter - enligt färgexperter så är det ett speciellt anlag SB1 och det är inte alls säkert att han har just det anlaget.

Jag vet hur Shire och Clydesdales ser ut
 
Fast många av oss som bara föder upp några hästar kan ha ett stort avelsintresse och stora kunskaper trots att vi kanske inte ha möjligheter att föda upp så många hästar som vi önskar. Och stoet vi seminerar kan ha många bra egenskaper trots att hon inte tävlat på högsta nivå. Jag tycker att det du skriver är en nedvärdering av hobbyuppfödare. Många inklusive jag själv lägger ner stor tid på att försöka hitta en hingst som kompletterar stoets styrkor och svagheter.
Ja fast nu kanske den artikeln jag läste inte menade medvetna hobbyuppfödare. Det är ju möjligt att jag uppfattade fel när jag uppfattade den som att merparten föl i Sverige kom från ett sto som fick ett föl en gång. Och då uppfattar det inte som en "hobbyuppfödare" utan som en person som tar ett föl på ett sto en gång.

Jag tror till och med jag skrev det, föl en gång (hela livet), inte att jag skrev några föl, om året eller hobbyuppfödare.

Dessutom var hela inlägget beroende av en artikel.
 
I klippet från högvakten sa de inget om att SWB skulle ha fel avelsmål, bara att de inte passade just för högvakten. Och det stämmer ju. Däremot sa de inget om att SWB borde ändra sig så att de passade högvakten, utan konstaterade väl mer faktum, att de prestationsavlade hästarna ofta inte passar på högvakten, och de därför letar bland andra raser/stamböcker. Gott så.
Det var väl snarare att de tidigare helt enkelt använde SWB alltid och svenska hästar. Men att de nu gick ut med att de inte kunde köpa detta längre utan ska köpa utomlands, vilket då är en förändring i deras regler gissar jag. Jag uppfattade det som en mild kritik om det svenska utbudet.
 
Det är svårr, jag kanske tolkar begreppen lite annorlunda än du menar.
Men en swb som varken rör sig bra eller hoppar bra är väl krasst ingen ”bra” swb.

Jag tänker att SWB är en sporthäst, med avelsmål därefter. Känns ju konstigt att andra organisationer ska ha synpunkter på avelsmålen bara för att de har vissa behov.
Det beror väl på vad man menar med rör sig bra? eller? Om enda sättet att röra sig bra är extrema gångarter så stämmer väl den biten såklart.

Med tanke på att folk diskuterar extrema gångarter i dressyren så hade jag förmodat att det fanns ett "bra" sätt att röra sig på som inte var extrema gångarter. Men om det inte finns längre så är det väl så.

(och jag har väl i varje inlägg varit tydlig med att jag pratat om extrema gångarter och frågat om de även godkänner hingstar med helt normala bra gångarter. Vilket folk har svarat att det görs. Så varför diskuterar vi ens det här längre och varför pratar du hela tiden om dåliga hingstar? Jag har hela tiden nämnt bra gångarter.)

Hoppning har jag väl såvitt jag märkt överhuvudtaget inte nämnt.
 
@Badger det stämmer att diskussionen om huruvida SWB aveln utifrån marknaden gått åt ”rätt eller fel” håll har fått mycket uppmärksamhet rent generellt både bland uppfödare, kända profiler och allmänt, då de flesta ryttare i Sverige och utifrån det marknaden för SWB är främst hobbyryttare.

Så den diskussionen gäller inte beridna högvakten specifikt utan precis som jag tror du är inne på, mycket mer brett . Det är just därför den (debatten) blivit väldigt uppmärksammad.
Åh tack! jag började tro att jag totalt hade läst i syne. När folk inte alls förstår eller har läst liknande kritiska artiklar.

kn: Jag diskuterar inte en sekund om någonting personligt upplevt eller någonting som påverkat mig personligen på något märkbart vis. Jag diskuterar helt och hållet utifrån lästa artiklar.

Och även om jag en gång hade mött ett föl som var jättebra eller jättedåligt för att X hade gjort Y med Z skulle det inte haft någonting med saken att göra. Eftersom det inte handlar min lilla fläck av verkligheten oavsett. Många ridskolechefer, ridsportprofiler och nu en chef på högvakten har en mycket större fläck av verkligheten och har tydligen sett problem.
 
Senast ändrad:
Jag ser inget motsatsförhållande mellan bra temperament och bra gångarter eller hållbarhet. Det som skett är väl snarast att aveln för mycket prioriterat extrema individer avseende en egenskap istället för att se till helheten? Sen är det inget nytt med svåra hästar, Flyingehingsten Illum t.ex. som verkade i slutet av sjuttiotalet gav avkommor som i en del fall knappt gick att rida in, många hade stor kapacitet men de var helt enkelt för svåra, däremot i ledet efter kunde det bli riktigt bra.
Håller med fast en sak.

Menar alla alltså att Volvohingstar har dåliga gångarter? Dåliga? Det måste ju finnas ett spann mellan dålig och extrem som någonstans passerar först ordinära gångarter, sedan riktigt bra? Varför kallas det ens extrema gångarter i debatten, om det bara helt enkelt är vanliga bra gångarter och allting annat är dåligt.
 
Senast ändrad:
Åh tack! jag började tro att jag totalt hade läst i syne. När folk inte alls förstår eller har läst liknande kritiska artiklar.

kn: Jag diskuterar inte en sekund om någonting personligt upplevt eller någonting som påverkat mig personligen på något märkbart vis. Jag diskuterar helt och hållet utifrån lästa artiklar.

Och även om jag en gång hade mött ett föl som var jättebra eller jättedåligt för att X hade gjort Y med Z skulle det inte haft någonting med saken att göra. Eftersom det inte handlar min lilla fläck av verkligheten oavsett. Många ridskolechefer, ridsportprofiler och nu en chef på högvakten har en mycket större fläck av verkligheten och har tydligen sett problem.
Men ÄR verkligen problemet uppfödningen i sig och inte det som i allafall jag försöker påtala - de vill inte betala vad uppfödarna vill sälja för?
 
Men ÄR verkligen problemet uppfödningen i sig och inte det som i allafall jag försöker påtala - de vill inte betala vad uppfödarna vill sälja för?
Vet inte. Men det kan ju vara en marknadsekonomisk aspekt på det hela också. Ju färre bra lagom hästar det finns desto svårare är de såklart att få tag i och desto dyrare blir de.

Om du inte hade kunnat sälja till någon annan skulle du väl antagligen ha sålt den till Beridna högvakten till deras pris? Dvs de är nog inte så fokuserade på kostnaden av uppfödning av häst utan snarare fokuserade på vad de kan betala för en häst.

Så den aspekt som Fredriksson, (Jens? tror jag?) tog upp var väl att det skulle kunna vara aktuellt att starta upp en avel med stordriftsfördelar för ordinära Swb hästar helt enkelt. I sin artikel. Så att uppfödningskostnaden gick ned för varje häst. Så att ridskola tex skulle ha råd.
 
Det beror väl på vad man menar med rör sig bra? eller? Om enda sättet att röra sig bra är extrema gångarter så stämmer väl den biten såklart.

Med tanke på att folk diskuterar extrema gångarter i dressyren så hade jag förmodat att det fanns ett "bra" sätt att röra sig på som inte var extrema gångarter. Men om det inte finns längre så är det väl så.

(och jag har väl i varje inlägg varit tydlig med att jag pratat om extrema gångarter och frågat om de även godkänner hingstar med helt normala bra gångarter. Vilket folk har svarat att det görs. Så varför diskuterar vi ens det här längre och varför pratar du hela tiden om dåliga hingstar? Jag har hela tiden nämnt bra gångarter.)

Hoppning har jag väl såvitt jag märkt överhuvudtaget inte nämnt.
Jag tror också att vi uppfattar begreppen olika. Kanske blir det rörigt eftersom jag ser SWB med ”normala” gångarter överallt. Då tänker jag att du (och då artiklarna) måste mena något annat.

Men det blir ju svårt om du enbart (?) diskuterar utifrån artiklar och inte har så mkt koll på utbudet irl? Som gjort för förvirring 😊
 
Men ÄR verkligen problemet uppfödningen i sig och inte det som i allafall jag försöker påtala - de vill inte betala vad uppfödarna vill sälja för?

debatten @Badger hänvisar till handlar inte om priset nej utan utbudet där för många hästar anses vara för höga i blod/för stora gångarter osv för att passa merparten ryttare i Sverige.
 
Jag tror också att vi uppfattar begreppen olika. Kanske blir det rörigt eftersom jag ser SWB med ”normala” gångarter överallt. Då tänker jag att du (och då artiklarna) måste mena något annat.
Ja alltså jag vet inte så mycket om gångarter, extrema, bra eller annat för att veta personligen. Jag kan ju inte se mer än 50 hästar under ett år och merparten bor ju på ridskola, i en viss stad. Utan jag tänker väl att de som skriver artiklarna har en större överblick än vad jag har.

Helt ärligt när jag ser en häst på avstånd kan jag inte ens rakt av säga om det är en Swb eller en import Polen, eller om den är 9 eller 16 år gammal. Så om den har ordinära eller jättefina gångarter ger mig personligen ändå inga slutsatser om tillståndet med Swb de senaste 9 åren i landet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 697
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 226
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp