Beridna högvakten

Jag tycker det finns hingstar både dressyr och hopp med ”volvotemperament” men fina tävlingskvaliteer
Vad bra! Tack, det var det jag lite undrade i min fråga! Om det kunde vara så att det var svårt att få en volvohingst premierad. För i så fall skulle det ju vara där de som såg problemet borde starta. Och nu fick jag svar. Det finns hästar med hyggligt temperament och hyggligt "normala" gångarter premierade. I hopp och dressyr. Då gäller det ju bara för de som ser problemet att försöka hjälpa till att marknadsföra de här hingstarna som bra ridhästhingstar (men som kanske ändå kan ge tävlingsföl också)
 
Ett problem är kanske att många av dagens ryttare inte klarar av att rida hästar som inte regelbundet går tre timmar/dag, inte klarar av att rida ut på hästar som inte fått gå i hagen hela dan tillsammans med andra hästar? Inte själva har erfarenhet av att öht rida annat än i ridhus eller på bana?

Eller är det så att dagens hästhållning lämnar mycket att önska, med hästar som inte får gå i hage hela dagen med andra kompisar, hästar som inte rids ut i varierad terräng och på varierat underlag, hästar som tillbringar mer tid i en box än lös, hästar som bara rids i ridhus och på bana för att de har ryttare som inte vågar, inte vill eller som inte har möjligheter att rida ut?

Jag tror sanningen ligger nånstans där emellan.
Intressant tanke. De finns ju även de som tycker att fler hästar är lite runda idag. Det kanske också påverkar energinivån även om det inte är just havre.

Eller så finns problemet (så som du misstänker) inte utom som modefråga?

Jag menar när jag var 13-17 så red jag på en ridskola (en väldigt välrenommerad) med mycket lite hagar. Trots att de hade den äldre sortens hästar då, rimligen, (iom att det var 20 år sedan?) och majoriteten då inte var speciellt elektriska... så åkte ju vartenda en på lektionen av 1-2 ggr tidiga vintermornar. Även sege gamle Brunte kunde plötsligt hiva en som en blixt från klar himmel från en hasig trav inför en bomserie.

(Det är därför jag inte rakt av ser en koppling mellan elektricitet och förmåga att dumpa ryttare snabbt och effektivt. Men jag har har inga problem att se den kopplingen mot små leriga hagar... )

Ett annat grej kan ju också helt enkelt vara att man (förälder? Ryttare?) numera inte är lika tolerant mot att fara och flyga var och varannan lektion, bjuda på tårta och lägga ett streck till de övriga mot 100. (tycker tårtätandet har minskat betydligt under åren :) )
 
Senast ändrad:
Nej och det är kanske synd att det inte längre finns någon med lite ansvar?

Men om "hästsverige" ser ett problem kanske de måste premiera Volvohingstar och sedan hålla dem olönsamt och göra reklam för dem. Vilket väl iofs var det Jens Fredricson, pratade om i en artikel? Eller pratade om att starta avel.

Problemet är kanske iofs just det att alla vill kunna säga att deras söta föl är efter X, inte efter Volvohingsten som inte vann.

Ser man till de populäraste hingstarna så används de som i social media omnämns som "trevliga" och "ridbara". Få avlar på de som anses svåra, tex jazz direkt.

En tyngre exteriör som ofta lovar ett lugnare temperament är inte mer hållbart. Lovande unghingstar matchas däremot betydligt tuffare och därför skadar de sig. Det hade även "Volvon" gjort under liknande krav.
Jag säger att det är utbildningen som främst saknas, folk rider in hästar själv idag utan större kunskap.
 
Men fölen från det där halta ford-stoet blir ju inga ferraris. Det krävs ju att både hingst och sto är bra för att få bra föl. Är det här verkligen avelns fel eller är det att beridna högvakten ställer orimliga krav på sina hästar?
Det är ju inget fel om de köper sina hästar från andra raser än just SWB dessutom.

Den typen som beridna högvakten vill köpa:
"lämpliga svenskfödda valacker i åldern 4-5 år. De ska ha en god exteriör, bra benställning, normala gångarter och ett lugnt temperament.
För att få ett så enhetligt utseende som möjligt på hästarna i den beridna vaktparaden önskar Försvarsmakten fuxfärgade hästar (brun hårrem, brun man och svans) med en mankhöjd på mellan 165 och 175 cm."
Är helt enkelt för populär på marknaden. Beridna högvakten betalar inte bra och många ser kanske inte hästhållningen som optimal utan säljer hellre för större pengar till en privatperson.
 
Detta tycker jag också är intressant. Jag själv som har fullblod håller helt med i synen på dem, de har en reaktion som man oftast kan kompromissa med, det är sällan tvärnej till något. Jag har upplevt hos andra med t.ex. swb att när det smäller så toksmäller det. Dock vet jag inte alls om detta är ren slump.
Min erfarenhet med. Visst händer det mycket och snabbt när fullblod reagerar, men dom är kontaktbara under rädslan och släpper det fort. Swb och ridvarmblod i stort blir som att ingen är hemma när dom blir rädda och har svårt att släppa det.
 
Som jag har uppfattat det är det ju en utarmning av Swb-rasen som kritikerna ser som problemet.

Att den utarmas från användbarhet av samhällets institutioner, ridskolan, polisen, beridna högvakten, vanliga ridmuppan. Och blir en ras av någon procent flashiga hästar som kan tävla högt i dressyr + den stora delen som inte fungerade för dressyren utan blev för extrem så de inte håller eller för för snurriga i huvudet för tävlingen, som då får gå till ridskolan, beridna högvakten och vanliga ridsverige.
Men SWB har ju inte som avelsmål att få fram vare sig ridskolehästar eller bombsäkra hästar till beridna högvakten. Avelsmålen handlar om prestation inom flera grenar.
Att avla på ”dåliga men snälla” hästar är emot avelsmålen. Dessa hästar får man söka efter någon annan stans.
Nej det är ju precis det jag menar. De blir inga Ferarris. De blir en Ford med Ferarrihuvud, eller Ferarriben som trasar sönder. Dvs precis för mycket Ferarri på helt fel ställe, tillräckligt mycket för att gå sönder i huvud eller ben, men inte tillräckligt för att kunna tävla.

Dvs ett dåligt sto med en riktigt flashig, energisk, gångartshingst kanske blir sämre än ett dåligt sto med en hingst som har perfekta ben men ordinära gångarter och ett huvud på skaft men inte överdrivet så.

Att vi ibland avlar på dåliga ston tror jag här helt omöjligt att åtgärda.

Jag kan ju tillägga att jag mer diskuterar utifrån tidningsartiklar och tidigare diskussion. Jag har kanske inte personligen upplevt problemet. (Utom möjligen om den här biten med att nya hästar till ridskolan ett tag kategoriskt hade snygg låtsasbalanstrav och inte klarade att galoppera för fem öre när de kom är en del av problemet, eller blir förtvivlade istället för rycker på axlarna när de inte förstår.)
Nu har ju SWB mer än ren gångartsavel och det finns många hingstar som lämnar balanserade individer.

Det du beskriver är ju bara dåliga hästar. Ingen har som mål att ta fram knäppa men vackra hästar eller så.
 
Vad bra! Tack, det var det jag lite undrade i min fråga! Om det kunde vara så att det var svårt att få en volvohingst premierad. För i så fall skulle det ju vara där de som såg problemet borde starta. Och nu fick jag svar. Det finns hästar med hyggligt temperament och hyggligt "normala" gångarter premierade. I hopp och dressyr. Då gäller det ju bara för de som ser problemet att försöka hjälpa till att marknadsföra de här hingstarna som bra ridhästhingstar (men som kanske ändå kan ge tävlingsföl också)
Det finns flera trevliga hingstar som har trevligt temperament och rör sig ”normalt”. Alla godkända hingstar går liksom inte VM-dressyr.
 
Ser man till de populäraste hingstarna så används de som i social media omnämns som "trevliga" och "ridbara". Få avlar på de som anses svåra, tex jazz direkt.

En tyngre exteriör som ofta lovar ett lugnare temperament är inte mer hållbart. Lovande unghingstar matchas däremot betydligt tuffare och därför skadar de sig. Det hade även "Volvon" gjort under liknande krav.
Jag säger att det är utbildningen som främst saknas, folk rider in hästar själv idag utan större kunskap.
Inom Swb har jag inte märkt kopplingen tung exteriör lugnare temperament
 
Är det någon som någonsin sett en köpesannons från beridna högvakten med ett vettigt inköpspris?

Om de vill hitta svenska hästar så är det väl rimligt att börja med att annonsera i Sverige och betala vettigt.
 
Är det någon som någonsin sett en köpesannons från beridna högvakten med ett vettigt inköpspris?

Om de vill hitta svenska hästar så är det väl rimligt att börja med att annonsera i Sverige och betala vettigt.
Saken är väl att en bra högvaktshäst ska snällt kunna skritta och trava i tropp genom stan med en nybörjare på ryggen. That’s it. Dressyr- och hoppförmåga behövs egentligen inte alls. Så jag tycker det verkar vettigt att inte köpa dyra tävlingshästar, med tanke på vad deras uppgift är. Befälshästarna behöver kanske ha lite mer kaliber för att vara roliga att rida, men det är ju mer en bonus, tänker jag.
 
Saken är väl att en bra högvaktshäst ska snällt kunna skritta och trava i tropp genom stan med en nybörjare på ryggen. That’s it. Dressyr- och hoppförmåga behövs egentligen inte alls. Så jag tycker det verkar vettigt att inte köpa dyra tävlingshästar, med tanke på vad deras uppgift är. Befälshästarna behöver kanske ha lite mer kaliber för att vara roliga att rida, men det är ju mer en bonus, tänker jag.

Fast dyr tävlingshäst behöver det ju inte vara. Jag tror att uppfödarna i allafall vill ha tillbaka vad det kostar att föda upp och utbilda till 4-5år och den budgeten har nog inte beridna högvakten
 
Saken är väl att en bra högvaktshäst ska snällt kunna skritta och trava i tropp genom stan med en nybörjare på ryggen. That’s it. Dressyr- och hoppförmåga behövs egentligen inte alls. Så jag tycker det verkar vettigt att inte köpa dyra tävlingshästar, med tanke på vad deras uppgift är. Befälshästarna behöver kanske ha lite mer kaliber för att vara roliga att rida, men det är ju mer en bonus, tänker jag.

nej Beridna Högvakten har högre krav på hästarna utbildningsmässigt . Anna Freskgård jobbade där som vikarie många månader bara för ett fåtal år sedan, som exempel just utifrån utbildningskrav på hästarna . Även om hästarna används till högvakten i första hand så ställer det krav på dem att de är väl utbildade allmänt och det krävs att de då givetvis gör annat utöver den uppgiften.
 
Den typen som beridna högvakten vill köpa:
"lämpliga svenskfödda valacker i åldern 4-5 år. De ska ha en god exteriör, bra benställning, normala gångarter och ett lugnt temperament.
För att få ett så enhetligt utseende som möjligt på hästarna i den beridna vaktparaden önskar Försvarsmakten fuxfärgade hästar (brun hårrem, brun man och svans) med en mankhöjd på mellan 165 och 175 cm."
Är helt enkelt för populär på marknaden. Beridna högvakten betalar inte bra och många ser kanske inte hästhållningen som optimal utan säljer hellre för större pengar till en privatperson.
Ja, så är det. Jag visade en häst för beridna högvakten på vintern när den skulle bli fyra. De ville gärna köpa om den inte var såld i september, den var för ung när de tittade. Den var inte kvar - såldes mycket lätt efter annonsering.
 
Är det någon som någonsin sett en köpesannons från beridna högvakten med ett vettigt inköpspris?

Om de vill hitta svenska hästar så är det väl rimligt att börja med att annonsera i Sverige och betala vettigt.
De har skrivit”hästar sökes” på Facebooksidan har jag sett nån gång. Har även läst att de skickar nya hästar på utbildning (på Strömsholm?). Nån kladruber utbildades av sin fodervärd, om jag inte minns fel.
 
Hästarna tävlas ju oxå! Många tävlar fälttävlan och jag vet även de som tävlar dressyr! De går ju inte bara på stan framför och bakom några droskor.

Sen angående aveln idag så är det nog en kombination av hästarnas känslighet och reaktionsförmåga som är det som är önskvärt och alldeles för orutinerat folk som köper dessa hästar.
 
nej Beridna Högvakten har högre krav på hästarna utbildningsmässigt . Anna Freskgård jobbade där som vikarie många månader bara för ett fåtal år sedan, som exempel just utifrån utbildningskrav på hästarna . Även om hästarna används till högvakten i första hand så ställer det krav på dem att de är väl utbildade allmänt och det krävs att de då givetvis gör annat utöver den uppgiften.
Jo, jag vet att de har högre krav, jag red där rätt mycket när jag pluggade, men deras faktiska jobb är ju att gå högvakten. Det är därför man har dem.
 
Hästarna tävlas ju oxå! Många tävlar fälttävlan och jag vet även de som tävlar dressyr! De går ju inte bara på stan framför och bakom några droskor.

Sen angående aveln idag så är det nog en kombination av hästarnas känslighet och reaktionsförmåga som är det som är önskvärt och alldeles för orutinerat folk som köper dessa hästar.
Ja, det är klart befälshästarna tävlas, men det är ju ungefär som att det förekommer att personalen tävlar ridskolehästar. Det är inte deras primära uppgift, även om det händer. En häst som inte klarar att gå högvakten är ju helt enkelt inte någon vidare bra högvaktshäst. Ungefär som att en häst som inte klarar att gå ridlektioner inte är den ideala ridskolehästen.

Det kan ju inte vara kontroversiellt att högvaktshästarnas viktigaste uppgift är att gå högvakten? 🤷🏼‍♀️
 
Ja, det är klart befälshästarna tävlas, men det är ju ungefär som att det förekommer att personalen tävlar ridskolehästar

Fast nä, flera har ju gått medelsvår och svår klass och även internationellt så knappast på ridskolenivå.
 
Fast nä, flera har ju gått medelsvår och svår klass och även internationellt så knappast på ridskolenivå.
Jag menar inte att de är på samma nivå. Jag menar att det förekommer att ridskolehästar tävlas av personalen, men det innebär inte att det är hästarnas huvuduppgift. Även befälshästarna går ju i regel i högvakten ibland, och behöver klara det. Hästarnas primära uppgift är högvakten, inte att vara tävlingshästar. På samma sätt som att ridskolehästarnas primära uppgift inte är att vara tävlingshästar, även om de tävlas av personalen.

För övrigt är det väl inte alls ovanligt att personal som tävlar ridskolehäst gör det på Msv nivå? I dressyr åtminstone känner jag till flera såna ekipage från olika ridskolor.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 201
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp