Beridna högvakten

Polisens hästar står i samma stallar. Det är inte de du sett, då?

Nej, jag har inte blandat ihop med polishästarna som för övrigt har en egen stalldel :) Tidigare fanns bruna hästar då det kunde vara svårt att få tag på fuxar. Nu var det ett par år sedan (tiden går fort!) men hästen Acanthus var definitivt brun.
 
Spännande. Var där med en gammal bekant med men det var ju ganska länge sedan. Vet att denne kämpade hårt för att hitta sin nästa tjänstehäst som matchade dennes önskemål och även kraven från beridna högvakten (pris och att det skulle vara en fux). De bruna hästarna jag såg där då var polisens. Enligt inslag på tv4 där en chef intervjuas har de kvar fux-kraven.

När används de bruna? Vet du det? Har nämligen inte sett dem de gånger jag mött dem ute heller.

Amha som kommer titta noga när de rider förbi framöver :p
Sysslolös på jobbet så jag scannade deras lista på hästar nu och det närmaste brun jag kom är mörkfuxarna men de är ju fortfarande fuxar om än i annan nyans.

Hade missat dig.
Acanthus var tex brun. Såg att han inte lever längre dock.
https://www.beridnahogvakten.se/hastar/Acanthus/
 
Jag tror det är en mix av att folk väljer mer internationellt toppblod, kombinerat med allmän okunskap och dålig hästhållning som leder till problem.
Jag har avlat en hel del på Ferrari-blod, med Ferrari-blod på både möderne och fädernet (Quaterback, Lord, Cornet Oblensky m.fl), men har aldrig upplevt att avkommorna blivit speciellt svåra eller "stirriga". Undantaget är i så fall fölungen med Jazz som farfar, men med rätt hantering i en sund miljö är hon också trevlig, om än känslig.

Däremot om man klämmer in dem på små ytor med ingen eller bara någon enstaka kompis och sen ställer dem på box 16 timmar per dygn, jo då kommer Ferrarin fram i dem men det tycker jag knappast är hästarnas fel.
Jag kan ju ärligt säga att jag tappat sugen efter att föda upp och sälja framför allt dressyrhästar med tanke på vilka spekulanter det finns. Jag prioriterar numera att sälja till folk med fälttävlanstänk. Sen har jag till slut hittat fantastiska hem till mina uppfödningar, men vissa spekulanter har gjort mig direkt mörkrädd.
 
Men SWB har ju inte som avelsmål att få fram vare sig ridskolehästar eller bombsäkra hästar till beridna högvakten. Avelsmålen handlar om prestation inom flera grenar.
Att avla på ”dåliga men snälla” hästar är emot avelsmålen. Dessa hästar får man söka efter någon annan stans.

Jag skriver inte dåliga individer. Jag skrev väldigt tydligt en väl konformerad hingst med bra ben men utan extrema gångarter.

Sedan kanske vissa då tycker att en trevlig hingst med gångarter som kunde vunnit dressyr för 30 år sedan är en dålig häst såklart. Men jag kan bara inte tycka det.

Nu har ju SWB mer än ren gångartsavel och det finns många hingstar som lämnar balanserade individer.

Det du beskriver är ju bara dåliga hästar. Ingen har som mål att ta fram knäppa men vackra hästar eller så.

Jag frågade väldigt tydligt om det var så att hingstar kunde premieras om de "bara" var väldigt bra utan extrema gångarter.

En person svarade på den frågan. Det kunde ju du också gjort med ett -ja det gör man. Eftersom det var en fråga...
 
Det finns flera trevliga hingstar som har trevligt temperament och rör sig ”normalt”. Alla godkända hingstar går liksom inte VM-dressyr.
Tack, det var ju svar på precis vad jag frågade. (så slutklämmen var lite onödig ("alla godkända hingstar går liksom inte VM-dressyr"), jag skrev tydligt -eftersom jag inte vet hur det är med det, så en ärlig fråga i hopp om ett snällt svar.
 
Jag tror det är en mix av att folk väljer mer internationellt toppblod, kombinerat med allmän okunskap och dålig hästhållning som leder till problem.
Jag har avlat en hel del på Ferrari-blod, med Ferrari-blod på både möderne och fädernet (Quaterback, Lord, Cornet Oblensky m.fl), men har aldrig upplevt att avkommorna blivit speciellt svåra eller "stirriga". Undantaget är i så fall fölungen med Jazz som farfar, men med rätt hantering i en sund miljö är hon också trevlig, om än känslig.

Däremot om man klämmer in dem på små ytor med ingen eller bara någon enstaka kompis och sen ställer dem på box 16 timmar per dygn, jo då kommer Ferrarin fram i dem men det tycker jag knappast är hästarnas fel.
Jag kan ju ärligt säga att jag tappat sugen efter att föda upp och sälja framför allt dressyrhästar med tanke på vilka spekulanter det finns. Jag prioriterar numera att sälja till folk med fälttävlanstänk. Sen har jag till slut hittat fantastiska hem till mina uppfödningar, men vissa spekulanter har gjort mig direkt mörkrädd.
Är inte alla hästar trevliga i en sund miljö med rätt hantering? Kruxet är väl att hitta hästar som är trevliga även när de blir felhanterade ibland pga okunskap och inte får den optimala miljön, det är en mycket större utmaning. Ska man vara högvaktshäst kommer man träffa många nybörjare som gör fel ibland, och miljön är ju vad den är när man har begränsade hagmöjligheter. En Quaterback-Jazz t ex skulle jag inte tänka är optimal för just det jobbet.
 
Men SWB har ju inte som avelsmål att få fram vare sig ridskolehästar eller bombsäkra hästar till beridna högvakten. Avelsmålen handlar om prestation inom flera grenar.

Justja det också. Jag uppfattade kritiken från vissa inom ridsportvärlden, ridsportpressen, högvakten, ridskolorna och polisen som att de tyckte att avelsmålen för SWB till del var fel helt enkelt. Det var det jag diskuterade. Utifrån de premisserna och artiklarna.
 
Är inte alla hästar trevliga i en sund miljö med rätt hantering? Kruxet är väl att hitta hästar som är trevliga även när de blir felhanterade ibland pga okunskap och inte får den optimala miljön, det är en mycket större utmaning. Ska man vara högvaktshäst kommer man träffa många nybörjare som gör fel ibland, och miljön är ju vad den är när man har begränsade hagmöjligheter. En Quaterback-Jazz t ex skulle jag inte tänka är optimal för just det jobbet.
Fast jag tycker nog att mina har tålt just det, alltså att man inte måste vara nån expert på något vis och det tål en "hel del" trots sin ringa ålder. Tvååringen jag sålde slängde jag på träns och sadel på ute i trädgården, osv osv. Därmed inte sagt att de tål vad som helst, men det tycker jag inte att någon unghäst ska göra.
 
Jag tror det är en mix av att folk väljer mer internationellt toppblod, kombinerat med allmän okunskap och dålig hästhållning som leder till problem.
Jag har avlat en hel del på Ferrari-blod, med Ferrari-blod på både möderne och fädernet (Quaterback, Lord, Cornet Oblensky m.fl), men har aldrig upplevt att avkommorna blivit speciellt svåra eller "stirriga". Undantaget är i så fall fölungen med Jazz som farfar, men med rätt hantering i en sund miljö är hon också trevlig, om än känslig.

Däremot om man klämmer in dem på små ytor med ingen eller bara någon enstaka kompis och sen ställer dem på box 16 timmar per dygn, jo då kommer Ferrarin fram i dem men det tycker jag knappast är hästarnas fel.
Jag kan ju ärligt säga att jag tappat sugen efter att föda upp och sälja framför allt dressyrhästar med tanke på vilka spekulanter det finns. Jag prioriterar numera att sälja till folk med fälttävlanstänk. Sen har jag till slut hittat fantastiska hem till mina uppfödningar, men vissa spekulanter har gjort mig direkt mörkrädd.
På vilket sätt gjorde vissa spekulanter dig mörkrädd?
 
På vilket sätt gjorde vissa spekulanter dig mörkrädd?
Tja, en tyckte att det var onödigt med mer än rasthagar året runt till en växande unghäst (2-åring i det här fallet), för hennes hästar var ju faktiskt tävlingsindivider. Men de kunde stå och andas frisk havsluft i stallet och hon hade nära till fina ridanläggningar. Det låter som ett skämt men hon sa faktiskt så. Det var väl det värsta exemplet, men över lag har folk väldigt höga krav på föl/unghästar, jag Har fått förfrågan flera gånger om jag haft löshoppningsfilm på hoppföl och det är mer regel än undantag att de vill se dagsfärska filmer i samtliga gångarter innan de kommer och kollar, samt vill se dem visade i ridhus. Jag hade kunnat visa 2-åringen i ridhus 3 ggr på en vecka om jag velat, inkl transport och allt merarbete. Det gick jag dock inte med på utan nekade visningar för att skona hästen.
 
Senast ändrad:
Tja, en tyckte att det var onödigt med mer än rasthagar året runt till en växande unghäst (2-åring i det här fallet), för hennes hästar var ju faktiskt tävlingsindivider. Men de kunde stå och andas frisk havsluft i stallet och hon hade nära till fina ridanläggningar. Det låter som ett skämt men hon sa faktiskt så.
Ah ok! Tack för svar, jag visste inte riktigt vad du syftade på, men jag förstår att man blir mörkrädd av sådana upplägg.
 
Tja, en tyckte att det var onödigt med mer än rasthagar året runt till en växande unghäst (2-åring i det här fallet), för hennes hästar var ju faktiskt tävlingsindivider. Men de kunde stå och andas frisk havsluft i stallet och hon hade nära till fina ridanläggningar. Det låter som ett skämt men hon sa faktiskt så. Det var väl det värsta exemplet, men över lag har folk väldigt höga krav på föl/unghästar, jag Har fått förfrågan flera gånger om jag haft löshoppningsfilm på hoppföl och det är mer regel än undantag att de vill se dagsfärska filmer i samtliga gångarter innan de kommer och kollar, samt vill se dem visade i ridhus. Jag hade kunnat visa 2-åringen i ridhus 3 ggr på en vecka om jag velat, inkl transport och allt merarbete. Det gick jag dock inte med på utan nekade visningar för att skona hästen.

Jag har varit med om liknande. Hade en köpare som prompt ville se fölungen i ridhus och sa att om jag är seriös och vill sälja föl så måste jag kunna visa dom ordentligt. Då fanns ändå proffsfilmer på ungen där han till och med tog ett litet språng. Det blev ingen affär efter att de dessutom ville ha fölungen då 7 månader - röntgad överallt och att jag skulle åtgärda lösa benbitar och om den hade skrammel i knäna så ville de inte ha honom. Att röntga ett 7 månaders föl är ganska meningslöst tycker jag så jag sa nej till affären.
 
Fast min erfarenhet är att köparna inte köper en ung häst "som blir trygg om du inte gör fel". De vill att den ska vara bevisat trygg. De vill inte vara den första som lastar hästen, den första som åker till stranden med den, eller till ridhus eller till veterinären eller den första som rider på den för den delen. De vill ha en häst som är erfaren och trygg. Då måste den bli lite äldre och det kostar, både i foder, hantering och utbildning.
Inser att jag kanske tillhör en minioritet, men jag är precis tvärtom; jag vill ha ohanterat - för att undvika att behöva "göra om" och för att jag älskar just att få följa en ung individ som växer upp och få guida vägen fram. Den kontakten i relationen som byggs då är ovärderlig.
 
Vad krävs mer?
Obs, ej ifrågasättande. Undrar genuint 🙂
Tänker att uppfödare vill ha betalt för sitt jobb. Vilket är rimligt.
Men samtidigt så är marknaden som den är. Frågan är hur den kan ändras? Eller skall aveln ändras. Att färre hästar avlas fram. Kan det öka efterfrågan per häst? Eller är det redan så att (om vi nu pratar avel swb) att aveln redan speglar marknaden så förutom för beridna högvakten och ridskolan är det inte ett problem?

En tanke som slår mig är att om köparna inte vill betala priset som krävs finns ingen marknad för "produkten".
Frågan då är om man ska få marknaden att ändra sig eller byta "produkt".

Jag vet själv inte. Men jag tycker diskussionen är intressant.

Jag tänker att köpare får uppdatera sig om hur marknaden ser ut.

Har hört flera gånger om de som vill köpa en Volvohäst men tycker att de är alldeles för dyra och som samtidigt klagar på utbudet på marknaden. Det finns alltså individer de vill ha men som de inte vill betala för. Det finns de som uppger att de letat i ett år utan att hitta det de söker. När man frågar om krav vill de ha en korrekt byggd häst, skadefri, okomplicerad i ridning, hantering och lastning, 8-12 år, utbildad minst lätt B och betala 50 000 eftersom de inte vill ha en tävlingshäst. De tittar alltså till vad de tycker att en sådan häst borde kosta och ser inte till att efterfrågan på sådana hästar är stor så att en häst som inte är en stor talang men vettig i skallen kan säljas för 100 000. Och det är ju ändå långt ifrån vad en sådan individ kostar att föda upp.
 
Jag hade fått för mig, läst någonstans, att den absoluta majoriteten hästar i Sverige föds hos stoägare som tar ett till två föl på ett sto en gång? Dvs inte uppfödare som så utan någon som tycker om sitt sto och vill ha ett föl. De stona behöver ju varken vara Volvo eller Ferrari utan kan vara alltifrån Ford till trasigt?

Fast många av oss som bara föder upp några hästar kan ha ett stort avelsintresse och stora kunskaper trots att vi kanske inte ha möjligheter att föda upp så många hästar som vi önskar. Och stoet vi seminerar kan ha många bra egenskaper trots att hon inte tävlat på högsta nivå. Jag tycker att det du skriver är en nedvärdering av hobbyuppfödare. Många inklusive jag själv lägger ner stor tid på att försöka hitta en hingst som kompletterar stoets styrkor och svagheter.
 
Jag tänker att köpare får uppdatera sig om hur marknaden ser ut.

Har hört flera gånger om de som vill köpa en Volvohäst men tycker att de är alldeles för dyra och som samtidigt klagar på utbudet på marknaden. Det finns alltså individer de vill ha men som de inte vill betala för. Det finns de som uppger att de letat i ett år utan att hitta det de söker. När man frågar om krav vill de ha en korrekt byggd häst, skadefri, okomplicerad i ridning, hantering och lastning, 8-12 år, utbildad minst lätt B och betala 50 000 eftersom de inte vill ha en tävlingshäst. De tittar alltså till vad de tycker att en sådan häst borde kosta och ser inte till att efterfrågan på sådana hästar är stor så att en häst som inte är en stor talang men vettig i skallen kan säljas för 100 000. Och det är ju ändå långt ifrån vad en sådan individ kostar att föda upp.

Ja, det blir såklart ett problem. Det känns som att det dessutom är "fel" från början.

Det krassa är att vill du ha en viss typ av häst så är det vad den kostar, eller så blir du utan. Och vill du avla och sälja hästar så är det vad marknaden kan tänka sig att betala annars får man kanske strunta i det eller välja annan ras, eller sälja till underpris, eller behålla. Eller avla till de som kan tänka sig betala.

Enkelt resonemang på en kanske svårt fråga, men går det inte att mötas så blir det svårt. Och jag förstår såklart att man som uppfödare vill ha betalt för sitt jobb samt utlägg. Men jag förstår också känslan av att det blir väldigt dyrt att skaffa häst för "vanligt folk" om de kostar 100 000. Jag känner ingen som jag tror har möjlighet att lägga de pengarna. Och som sagt, då ska man väl inte ha den typen av häst.

Att försöka göra kostnadseffektivt i framtagandet av hästarna är nog bra. Men det är upp till varje uppfödare.

Äsch, jag vet inte. Men det känns som att det är svårt att lösa. Och om vi inte pratar om privatpersoner utan exempelvis ridskolor som behöver bra hästar för att kunna lära ut bra så att ryttare sen har möjlighet att gå vidare till svårare hästar så behöver dessa föreningar bättre förutsättningar (pengar) att kunna köpa in dessa hästar. Samt möjlighet att hålla dom på ett bra sätt. Det är svårt. Och det känns som att problemet i stort sett alltid funnits. Eller det kan jag inte säga, men i alla fall vad det så när jag började rida i slutet av 80-talet. Är det bättre eller sämre eller lika nu?



Angående färger på hästarna på beridna högvakten, Klickade igenom här: https://www.beridnahogvakten.se/hastar/pa-kavallerikasern och där var samtliga fuxar förutom 6 skimlar och 2 shirehästar :)
Å andra sidan var det några utan bild som var benämnda fux och när jag klickade igenom tidigare hästar så fanns i alla fall en som är benämnd fux men som onekligen ser ganska brun ut ;) https://www.beridnahogvakten.se/hastar/A-Top-Gift/

Övriga bruna:
https://www.beridnahogvakten.se/hastar/Acanthus/
https://www.beridnahogvakten.se/hastar/Pirelli/

Såg också fler skimlar, en till Shire och en nordsvensk som varit där.
Slut på redovisning ;)
 
Fast många av oss som bara föder upp några hästar kan ha ett stort avelsintresse och stora kunskaper trots att vi kanske inte ha möjligheter att föda upp så många hästar som vi önskar. Och stoet vi seminerar kan ha många bra egenskaper trots att hon inte tävlat på högsta nivå. Jag tycker att det du skriver är en nedvärdering av hobbyuppfödare. Många inklusive jag själv lägger ner stor tid på att försöka hitta en hingst som kompletterar stoets styrkor och svagheter.
Och en sak att inte förglömma - förr fanns det ett statligt intresse i hästproduktionen, dels för hästar till militär, dels för beredskap (t.ex. som ersättare till maskiner jordbruket i samband med kris). Det fanns folk som hade som yrke att producera normal bra, användbara, standardiserade hästar med ett fokus på "slutanvändaren"/kunden. Hästproduktionen skedde på stora stabila anläggningar som kunde följa samma stofamilj i århundraden. Ofta var massproduktions-tanken med ända till leverans av färdig remont - som då var både framavlad och riden enligt standard.

Nu är de flesta uppfödare amatörer som gör det som en hobby. En hobby som liksom de flesta hobbies inte betalar sig. Under de förutsättningarna har amatörerna helt fria händer att avla hästar på det sätt som de tycker är mest givande. Och alla dessa amatörer är olika. De kommer inte att producera mer än lätt standardiserade hästar även inom ramarna för de olika stamböckerna.
 
Ja, det blir såklart ett problem. Det känns som att det dessutom är "fel" från början.

Det krassa är att vill du ha en viss typ av häst så är det vad den kostar, eller så blir du utan. Och vill du avla och sälja hästar så är det vad marknaden kan tänka sig att betala annars får man kanske strunta i det eller välja annan ras, eller sälja till underpris, eller behålla. Eller avla till de som kan tänka sig betala.

Enkelt resonemang på en kanske svårt fråga, men går det inte att mötas så blir det svårt. Och jag förstår såklart att man som uppfödare vill ha betalt för sitt jobb samt utlägg. Men jag förstår också känslan av att det blir väldigt dyrt att skaffa häst för "vanligt folk" om de kostar 100 000. Jag känner ingen som jag tror har möjlighet att lägga de pengarna. Och som sagt, då ska man väl inte ha den typen av häst.

Att försöka göra kostnadseffektivt i framtagandet av hästarna är nog bra. Men det är upp till varje uppfödare.

Äsch, jag vet inte. Men det känns som att det är svårt att lösa. Och om vi inte pratar om privatpersoner utan exempelvis ridskolor som behöver bra hästar för att kunna lära ut bra så att ryttare sen har möjlighet att gå vidare till svårare hästar så behöver dessa föreningar bättre förutsättningar (pengar) att kunna köpa in dessa hästar. Samt möjlighet att hålla dom på ett bra sätt. Det är svårt. Och det känns som att problemet i stort sett alltid funnits. Eller det kan jag inte säga, men i alla fall vad det så när jag började rida i slutet av 80-talet. Är det bättre eller sämre eller lika nu?



Angående färger på hästarna på beridna högvakten, Klickade igenom här: https://www.beridnahogvakten.se/hastar/pa-kavallerikasern och där var samtliga fuxar förutom 6 skimlar och 2 shirehästar :)
Å andra sidan var det några utan bild som var benämnda fux och när jag klickade igenom tidigare hästar så fanns i alla fall en som är benämnd fux men som onekligen ser ganska brun ut ;) https://www.beridnahogvakten.se/hastar/A-Top-Gift/

Övriga bruna:
https://www.beridnahogvakten.se/hastar/Acanthus/
https://www.beridnahogvakten.se/hastar/Pirelli/

Såg också fler skimlar, en till Shire och en nordsvensk som varit där.
Slut på redovisning ;)
Fast de ska inte vara bruna :arghh: Bruna hästar är dåliga nyheter. Den som bär goda nyheter rider på en fux. Så att alla vet att det gått bra, även om kuriren stupar på väg uppför kullen där fältherren väntar på meddelandet :meh:
 
Fast de ska inte vara bruna :arghh: Bruna hästar är dåliga nyheter. Den som bär goda nyheter rider på en fux. Så att alla vet att det gått bra, även om kuriren stupar på väg uppför kullen där fältherren väntar på meddelandet :meh:

Men det var intressant! Visste inte att det var så budskapet var 🙂 coolt ändå!
 
Jag har varit med om liknande. Hade en köpare som prompt ville se fölungen i ridhus och sa att om jag är seriös och vill sälja föl så måste jag kunna visa dom ordentligt. Då fanns ändå proffsfilmer på ungen där han till och med tog ett litet språng. Det blev ingen affär efter att de dessutom ville ha fölungen då 7 månader - röntgad överallt och att jag skulle åtgärda lösa benbitar och om den hade skrammel i knäna så ville de inte ha honom. Att röntga ett 7 månaders föl är ganska meningslöst tycker jag så jag sa nej till affären.
Herregud... Jag undrar verkligen om den typen av spekulanter någonsin hittar en häst att köpa i slutändan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 201
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp