mian1

Trådstartare
Var det nån mer som läste artikeln i Hundsport om berikning? För mig var den mycket tänkvärd! Doris har ju varit hundgårdshund och har en mängd nervösa saker för sig. Ester verkar ofta missnöjd och uttråkad. Och jag försöker promenera med dem, men de vill inte. Vi har dem med oss när vi gör saker, men det duger inte.
Funderade efter att ha läst artikeln om vad det är som saknas. Det är spårhundar och jag tycker att de får utlopp för sin spårlust när vi går skogspromenader och de får nosa så mycket de vill, men de får ju sällan lov att följa nåt spår och jaga och det är som om dofter av vilda djur är tråkiga. De vill spåra folk med fotsvett, cyklister och allt sånt spännande och exotiskt som finns i ex. parker - långt hemifrån. Vi har haft på förslag att vi ska åka till nån park varje söndag och promenera, men vi har bara en bil och det är inte ofta som vi kan och har tid att åka båda två.
I dag har de fått spåra korv! Ester brukade få inomhusspår när vi bodde i stan och det regnade ute och hon har fått spåra lite när hon var ensamhund. När vi har två är det svårt eftersom de slåss om bytet och bara Ester nosar, Doris följer efter och försöker vara snabb att knycka bytet framför nosen på Ester. Fast i dag har de varit instängda och fått var sitt korvspår på var sin sida om staketet. Vilken lycka!!! De skäller som galningar och är hur pigga och glada som helst. För ett simpelt litet korvspår!

Nu vill jag ha mer av sånt! De måste ju få spåra ordentligt. Säkert kan det finnas fler aktiviteter som kan passa som berikning åt dem, men detta var ju ett säkert kort! Vad mer kan de få öva på? Det är svårt som ensam med två hundar. Ibland är vi två, men oftast är jag själv med dem och de kan inte spåra ihop om bytet är ätbart. Dessutom koncentrerar sig inte Doris och det är hon som behöver detta bäst. Finns det svårare sätt att öva? För Ester kan jag gömma bytet, men Doris klarar inte det ännu. Att ha godis under burkar och jaga runt på golvet tycker de är fjantigt. Aktivitetskulan brukar vara uppskattad, men detta slog alla rekord. :)

Tips om att gå spårkurs behöver jag inte. Jag hade gärna gjort det, men med en bil och 2 mil till hundskolan, en hundförare och två hundar - för tillfället funkar det inte!
 
Det är svårt att ge råd till någon om hur de ska berika sina hundar, då varje hund är av särskild ras och en individ. Man måste först lära sig mer om sin hunds olika beteenden och försöka komma fram till vilka som är viktiga för just den hunden. Sen får man fråga sig vilka av dessa beteenden som hunden inte kan genomföra. Tex om du har en greyhound som inte går att ha lös fast den har ett stort behov av att springa och att jaga.

Sen gäller det att hitta en form där hunden kan få utföra sina behov under dessa förutsättningar. Man har två sätt att berika våra hundars liv. Dels genom oss själva och dels genom miljön.

Berikning genom hundägaren innebär att ägaren är med och agerar. Som tex i ett blodspår, jaktträning m.m

Berikning genom miljö innebär när miljön skapar förutsättningar för att hunden ska utföra vissa beteenden. Tex vissa hundleksaker och utfodringsrutiner.

För att berikningen ska lyckas så ska man efterlikna den situation där beteendet förekommer i naturen så mycket som möjligt. Det är alltså bättre berikning för en retriver att apportera fågel, än pinnar. Ett annat ex är blodspår. För de flesta hundar är det en bra jaktberikning. Men om spåret stinker av människolukt eller är lagt i raksträckor och nittiograda vinklar, efterliknar det inte direkt en naturlig jakt. Då är det bättre att skicka ut en totalt okunnig hundmänniska i skogen som är tillsagd att leka skadad älg och ta sig så långt bort från platsen som möjligt tillsammans med en skank. Och därefter släppa hunden på spåret.

Det viktigaste med berikning är att välja exakt rätt berikning och dessutom inte mer än vad hunden har behov av.


Det är ett mkt intressant ämne och jag försöker berika mina hundar med något varje dag. Just nu har jag kört matberikning. :)
 
Berikning skulle inte behövas om folk köpte hund efter användningsområde istället för utseende.
 
När det gäller spår finns det ju massor man kan göra. Du kan lägga viltspår, vanligt bruksspår, korvspår osv. Stäng in hundarna och ta ut en i taget och spåra med. Att spåra med båda samtidigt ser jag ingen mening med. Oftats spårar bara en hund och det blir mest pannakaka.

Lägg ett kort människorspår, ca 30 meter och kör spontanspår. Gå zick-zack över spåret och se om hunden tar upp det utan ytterligare retning. Just bruksspår är bra beskrivet i "Nya spårhunden" av Inki och Roland Sjösten. Där finns också många olika tips på spårövningar, även närningsspår och frispår. Låna gärna boken och läs.

När det gäller spår kan man göra det hur lätt och hur svårt som helst. Dock skulle jag rekommendera att du tränar en hund i taget. Den andre kan gott vänta en stund.
 
Nej, inte lika mkt i alla fall. Allt kan vi ju inte ge hunden, men att folk tänkte efter innan valpköp skulle göra hundarna stor nytta!
 
Det hade också hjälp om rasföreningar ställt lite större krav på blivande valpköpare och gett en tydligare information, även om den skulle leda till att valpköparen valde en annan ras.
När jag vände mig till bassetföreningen fick jag veta att basset hound var en f.d. jaktras där jaktegenskaperna var i stort sett bortavlade. Fick hunden bara sniffa lite på lyktstolpar så räckte det som spårande.
Hade jag då fått veta att basset hound var en utpräglad jaktras som krävde att få spåra och jaga så hade jag självklart valt en annan ras, hur söt bassen än är!
Nu får jag helt enkelt göra det bästa av det hela, det bästa jag kan för hundens skull. Att jag ska bli jägare kan de små inte kräva av sin matte, men de måste ju få tillräckligt med utlopp för sitt sniffande och det har de hittills inte fått. I alla fall inte sedan de blev två.
 
Jo, jag tror nog att jag kan klara att lägga ett blodspår. Det gjorde vi nån gång när Ester var själv och jag hade fått en påse hjortblod. Jag la spåret, ett köttben vid spårets slut och så väntade vi säkert två timmar innan vi begav oss ut för att hitta det skadade köttbenet. Hon är verkligen säker, Ester!
Doris har vi problem med för hon tuggar inte korvarna i korvspåret. Hon sväjer dem hela och sedan spyr hon i säkert en timme :( Vi får väl öva mer så att hon inte blir så stressad, för jag tror att det är just därför hon inte tar sig tid att tugga. Hon är stressad ifall någon annan kommer för att ta hennes korvar.

Med hundar som behöver springa, men som inte kan gå lösa så finns det ju inhägnade områden. Min kompis hade en galen golden som stack alla världens väg om man släppte honom, men som behövde få rusa av sig. Han hade så dålig koll på omgivningen att han sprang med huvudet före in i träd och stolpar om man släppte honom.
Vi hittade en hocksyrink där sargen gick att stänga. Där fick han rusa bäst han ville och jaga pinnar och vad han nu behövde. Efter ett par månaders släpp i rinken blev han allt lugnare och pålitligare att släppa och tillslut funkade han så bra att det gick att ha honom på hundskola och träna inkallning och att gå fot lös.

Jag tror nog att man kan komma på en lösning till alla sorters hundar och deras behov. Hinder är bara något man själv bygger upp.

Jag skulle vilja ha tips på olika sorters spårande för hundarnas skull. Vi har tyvärr inte så många statister att använda som älg (däremot en hel del riktig älg), men vi har både inhägnad trädgård för spår på egen hand/tass, ängar för spår på öppet fält och skog för spår i terräng. Här växer mängder med kantareller, men vare sig Ester eller Doris är intresserade av "stillastående spår". De vill följa något som gått framför dem och lämnat ett spår. T.ex. en grillkorv :D Att hitta mattes nycklar eller en kantarell är döden.
 
Jag fick faktiskt bra info av rasföreningarna på Stora Sthlm när jag letade hund. Jag hade fastnat för vinthundsraserna (och ja, jag erkänner.. pga utseendet :smirk:) men fick veta i varenda vinthundsrasmonter jag besökte att om jag letade efter en hund att ha med mig ut i skogen med hästen så var det inte rätt ras för mig. Främst för att de jagar på vad de ser och för att den instinkten är så stark hos en vinthund.

Så istället för en grace-full Saluki blev det en robust och underbart rolig Boxer för mig! :bow:

/JES
 
Du kan ju göra "viltspår" med korv. Dra grillkorven i spåret, lägg den som slut och låt Doris nosa reda på den. Då spelar man på matlusten, men hon får ingen möjlighet att gluffa korvbitar och kräkas. I slutet kan du mata med grillkorven och mysa, så att hon varvar ned.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 394
Senast: Lazio
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund Jag skulle vilja ha bra råd. Detta är ingen annons eller fiskande efter billigt husdjur!!!! Ester mår inget bra som ensamhund. Hon är...
Svar
13
· Visningar
1 231
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Okej, vad gör man? Båda hundarna är helt klart understimulerade då de bara hittar på en massa ofog hemma i ren tristess. Men VAD ska jag...
Svar
8
· Visningar
1 191
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp