Berlin - era bästa tips!

Septicemia

Trådstartare
Jag ska till Berlin i mitten av maj, vi åker buss och kommer ha 2 dagar till vårt förfogande. Jag har noll koll på staden så bomba mig med era bästa Berlintips! En guidad tur på 3 h ingår i resan så jag gissar på att de mest turistiga sevärdheterna finns med där.

Sådant jag gärna vill ha förslag på är t.ex. god mat och museer. Framför allt är jag/vi intresserade av foto, historia, musik och djur men är öppen för det mesta så länge det inte är regelrätt shopping. Fast har någon koll på bra skivaffärer (vinyl) så är jag inte den som är den...
 
potsdamer platz murdelar kvar och helt nybyggt
förintelsemonumentet, ett stenmonument över förintelsen
hitlers bunker ligger på en tvärgata till förintelsemonumentet
brandenburger tor min favoritplats i Berlin
ryska monumentet
guldelsa siegsauler tror jag det heter på Tyska, ett monument Hitler byggde högre
fika engelska thehuset i tiergarten, bara för att få lite lugn och ro
tv-tornet på alexanderplatz fin utsikt, beställ biljetter innan så går man i snabbkö
Bernauer strasse, en bit mur finns kvar
east side gallery lång bit av muren som är målad
Murmuseet vid check point charlie
KaDeWe gammal affär som är typ som Harrods
plus en massa andra saker också
Unterdenwelten har guidade turer som utgår från Gesundbrunnen
 
När tanten och jag är till storstäder som vi är nästan vart år .Så brukar vi åka bussturer som man kan hoppa av och på vid sevärdheter .Biljetten räcker en dag . anna_panna har många bra förslag där bussarna stannar .När vi var i Berlin så gick Berlin maraton och bussarna stannade inte på så många platser då dom höll på att stänga av för tävlingen .En trevlig stad med många sevärdheter
 
Vinylplattor finns det i drivor på loppmarknaderna. Det ligger också en del musikaffärer runt boxhagener platz (friedrichshain), om inte de slagit igen sen jag var där senast. "Boxi" är för övrigt ett trevligt stråk för bar/cafe/restaurang-häng.

Loppmarknaderna brukar vara populära. Mauerpark i Prenzlauerberg har en av de största och brukar ha närmast karnevalstämning på söndagar.

Jag hängde en hel del runt Oberbaumbrucke (tunnelbanestation Warschauerstraße), det är en fantastiskt fin bro i sig självt (när dem börjar lukta kiss så har våren kommit). Och man har east side gallery på ena sidan och nära till bra barstråk på Kreuzberg-sidan. Gräsplätten bakom east side gallery brukar vara populärt för öl/glass/solbad.

Monumentet över de mördade judarna ingår säkert i er rundtur och är en av mina favoriter. Museerna ligger tacksamt samlade på och runt Museuminsel. Jag är tyvärr helt oförmögen att hålla isär museer, men vill minnas att historiska är bra. Även det gigantiska konstmuseet som jag glömt namnet på.
 
Vinylplattor finns det i drivor på loppmarknaderna. Det ligger också en del musikaffärer runt boxhagener platz (friedrichshain), om inte de slagit igen sen jag var där senast. "Boxi" är för övrigt ett trevligt stråk för bar/cafe/restaurang-häng.

Loppmarknaderna brukar vara populära. Mauerpark i Prenzlauerberg har en av de största och brukar ha närmast karnevalstämning på söndagar.

Jag hängde en hel del runt Oberbaumbrucke (tunnelbanestation Warschauerstraße), det är en fantastiskt fin bro i sig självt (när dem börjar lukta kiss så har våren kommit). Och man har east side gallery på ena sidan och nära till bra barstråk på Kreuzberg-sidan. Gräsplätten bakom east side gallery brukar vara populärt för öl/glass/solbad.

Monumentet över de mördade judarna ingår säkert i er rundtur och är en av mina favoriter. Museerna ligger tacksamt samlade på och runt Museuminsel. Jag är tyvärr helt oförmögen att hålla isär museer, men vill minnas att historiska är bra. Även det gigantiska konstmuseet som jag glömt namnet på.

Tusen tack!

Jag har bildgooglat och Boxi är ju ett måste, ser helt fantastiskt ut, likaså Oberbaumbrücke! Tror tyvärr att vi åker hem på söndagen och missar söndagsstämningen i Mauerpark, typiskt för det ser verkligen häftigt ut.

Jag gissar också på att monumentet över de dödade judarna ingår i rundturen, det är typ det jag har koll på sedan innan och ser verkligen fram emot att få se i verkligheten :)
 
potsdamer platz murdelar kvar och helt nybyggt
förintelsemonumentet, ett stenmonument över förintelsen
hitlers bunker ligger på en tvärgata till förintelsemonumentet
brandenburger tor min favoritplats i Berlin
ryska monumentet
guldelsa siegsauler tror jag det heter på Tyska, ett monument Hitler byggde högre
fika engelska thehuset i tiergarten, bara för att få lite lugn och ro
tv-tornet på alexanderplatz fin utsikt, beställ biljetter innan så går man i snabbkö
Bernauer strasse, en bit mur finns kvar
east side gallery lång bit av muren som är målad
Murmuseet vid check point charlie
KaDeWe gammal affär som är typ som Harrods
plus en massa andra saker också
Unterdenwelten har guidade turer som utgår från Gesundbrunnen

Åh så många bra förslag, tack!

Engelska tehuset ska vi absolut försöka hinna med, ska se om jag kan få fram en lista på vad som ingår i den guidade turen och vad vi själva ska lägga till. Räknar inte med att hinna med ens hälften av vad vi vill se :D

Så KaDeWe är värt ett besök ändå? Jag kände spontant att det verkade vara exakt som Harrods eller La Fayette, häftigt men turistigt (om en inte planerar att shoppa).
 
Tusen tack!

Jag har bildgooglat och Boxi är ju ett måste, ser helt fantastiskt ut, likaså Oberbaumbrücke! Tror tyvärr att vi åker hem på söndagen och missar söndagsstämningen i Mauerpark, typiskt för det ser verkligen häftigt ut.

Jag gissar också på att monumentet över de dödade judarna ingår i rundturen, det är typ det jag har koll på sedan innan och ser verkligen fram emot att få se i verkligheten :)
Vid/under förintelsemonumentet finns även en utställning i gamla bunkrar som jag varmt rekommenderar att gå tillbaks till då det antagligen inte ingår i rundturen att gå ner där. Det var väldigt personligt. De följde familjer, vart de tog vägen, hur de splittrades och ibland återförenades. Brev, dagboksanteckningar mm. Sammanställt på ett lättillgängligt sett.
 
Jag är jättedålig på namn och platser men ska försöka ändå :D.

Väldigt turistiskt men VÄRT att besöka/se: Brandenburger Tor, Siegessäule och Berliner dom. Vackra och imponerande platser! Förr tyckte jag att East Side Gallery var värt ett besök också men förra gången jag var där såg det riktigt tråkigt ut, så det är lite mer osäkert numer.

Bland museerna i Berlin så föredrar jag absolut Checkpoint Charlie, som utan tvekan är värt i alla fall ett besök.

För mat och stros och mys: Prenzlauer Berg. Finns hur många bra caféer och restauranger och barer som helst, är bara att gå dit och strosa omkring och ha det sjukt jävla fint.

:)
 
Så KaDeWe är värt ett besök ändå? Jag kände spontant att det verkade vara exakt som Harrods eller La Fayette, häftigt men turistigt (om en inte planerar att shoppa).
Jag tycker inte det faktiskt, om du inte specifikt ska shoppa så hade jag skippat det.
 
Vid/under förintelsemonumentet finns även en utställning i gamla bunkrar som jag varmt rekommenderar att gå tillbaks till då det antagligen inte ingår i rundturen att gå ner där. Det var väldigt personligt. De följde familjer, vart de tog vägen, hur de splittrades och ibland återförenades. Brev, dagboksanteckningar mm. Sammanställt på ett lättillgängligt sett.

Åh, det låter precis som något som vi alla hade uppskattat. Tack!
 
Jag är jättedålig på namn och platser men ska försöka ändå :D.

Väldigt turistiskt men VÄRT att besöka/se: Brandenburger Tor, Siegessäule och Berliner dom. Vackra och imponerande platser! Förr tyckte jag att East Side Gallery var värt ett besök också men förra gången jag var där såg det riktigt tråkigt ut, så det är lite mer osäkert numer.

Bland museerna i Berlin så föredrar jag absolut Checkpoint Charlie, som utan tvekan är värt i alla fall ett besök.

För mat och stros och mys: Prenzlauer Berg. Finns hur många bra caféer och restauranger och barer som helst, är bara att gå dit och strosa omkring och ha det sjukt jävla fint.

:)

Tack! Checkpoint Charlie verkar vara hur intressant som helst, helt klart ett måste. Jag känner att det finns en överväldigande mängd museer i Berlin så det är väldigt hjälpsamt att få konkreta tips.

Prenzlauer Berg ser supermysigt ut, hoppas på riktigt fint väder så att det går att sitta utomhus :love:
 

Liknande trådar

Äldre Av någon anledning så har Berlin blivit staden som jag har besökt men aldrig har hunnit turista i. Jag åker till Berlin över helgen och...
Svar
0
· Visningar
435
Äldre Ska iväg på en weekend snart till Berlin! Har varit där för många år sedan så det ska bli kul att se staden i vuxen ålder. Mitt sällskap...
Svar
17
· Visningar
2 598
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp