Bukefalos 28 år!

BERNSTEIN!

B

**BORTTAGEN**

Hej!

Jag har just köpt ett ny häst med mkt fin stam, det enda problemet är att jag inte vet så mkt om stammen förutom nsamn.

Några namn är: (stavar ?)
Bernstein
Gaspari
Gassendi
Ravell
Napoleon.

Har du några bilder eller vet nån hemsida med nån/några av dom jag skrev upp så skulle det vara JÄTTE snält om du kunde skriva den!!!! :love:
Om du vet mer om hästarna, "fina föl" eller.. OM hästarna har för meriter m.m. :D

*HOPPAS DU VILL HJÄLPA MIG!!!!!!!!!* :banana: :love: :banana: :love: :banana: :love:
 
Gaspari 340 levde mellan 1949-1975. Bild och härstamning hittar du här http://www.pedigreequery.com/allbreed/
Gaspari var Flyingehingst, och om han inte var den allra första av Flyinges hingstar som deltog i allmänna tävlingar så var han åtminstone den förste som var riktigt framgångsrik. Han tävlades i dressyr av Flyinges dåvarande beridare Yngve Viebke. Ekipaget hade åtminstone ett par SM-segrar, och Gaspari deltog i två OS. Den andra gången red han av Hans Vikne för Viebke räknades som professionell och på den tiden fick endast amatörer starta i OS.

Gaspari lämnade många avkommor i svår klass. De flesta tävlade i dressyr som t ex Gassendi 422 eller Herkules 504, men också i hoppning som t ex Imperator 529. Gaspari-sonen Dragon 465 har lämnat flera akommor i svår dressyr.
 
Vi har en avkomma efter Bernstein!
Hon har "Bernstein färgen och kroppen"
Hon har ganska mkt meriter i hoppning och FT och har nu även lämnat ett fint föl.

Mer intresserad: http://hillan.t35.com
Gå in på hästar, Leyla
 
Kollade på din hemsida "Splittan". Härstamningen på Braboy är väl ändå inte riktigt korrekt. Det står att Drabant ska vara morfar till Braboy. Drabant dog 1967. Hans sista årskull föddes 1968. Det innebär att Branita skulle varit 28 år då Braboy föddes. Det är väl i och för sig ingen omöjlighet, desto mer ovanligt. Det finns en Branita 15612 (50) e. Brabant som är född 1981. Jag antar att det är hon som är mamman. Har du inte mer stam på La Crup?

Fina hästar förresten :)

Mvh Åsa
 
Vilken orging var det på stammen ???

Förmodligen är det såhär att den är efter Ravell (äg Team Piaff i Hasslarp) som är efter Bernstain (äg Gränsbo stuteri) som är efter Napoleon.
Kolla på Team piaffs hemsida där ligger många avkommor efter Ravell. :bump:
 
Bernstein 761:
Exteriört utlåtande:
"Maskulin av utmärkt ridhästmodell med bra halsansättning och resning. Bra sadelläge och djup, något rakt kors. Harmoniskt benad men något parallellförskjuten fram, bredspårig bak. Ordinär, något oregelbunden skritt. Utmärkt trav, bogfri och taktfast. Poäng: 99779=41 (4,5 år)"

Bernstein 761 är far till hingstarna Bayron 885, Bolero 897 och Ravell 959 samt 28 stamboksförda ston (2002).

Bernstein är en elegant Napoleon-son som gjorde två utmärkta bruksprov ur gångartssynpunkt och som sedan visat sig väl motsvara dessa resultat i sin förärvning. Hans BLUP-index är därför mycket höga i både exteriör och gångarter. Tävlingsstatistiken är också lovande med många framgångsrika avkommor i Breeders Trophy. Bernstein nedärver oftast god storlek på sin avkomma och bör kunna användas till de flesta typer av ston med inriktning på att producera dressyrhästar. Med hänsyn till sin färgnedärvning bör han undvikas till ston som har albinoanlag (t.ex. isabell och gulbrun).

Bilder: http://members.chello.se/minhemsida/bernstein761_bilder.htm

Gaspari 340:
Gaspari 340 är far till hingstarna Piaff 399, Gassendi 422, Playboy 445, Dragon 465, Elektron 469, Emir 471, Figaro 477, Gallax 487, Gaspadin 499, Herkules 504 och Imperator 529.
Han till och med 1982 lämnat 96 stamboksförda ston.

Gaspari är den internationellt mest berömda svenskfödda halvblodshingsten.

Alla 2-åringar på Flyinge kördes in med släpa och sulky innan de blev ridna. Under utbildningen visade sig Gaspari vara ganska hetsig och med släpan blev han skrämd. Kusken tog i lite väl hårt, varpå Gaspari slängde ut tungan, en egenhet han tyvärr fortsatte med när han hetsade upp sig. Efter den incidenten spändes han aldrig för igen.
Man behövde mycket tålamod, men när väl Gaspari litade på ryttaren lärde han sig mycket fort. Han var visserligen ganska lättskrämd, men pigg och glad med mycket "go" i. Hans enda svaghet som dressyrhäst var arbetstraven, men han hade en mycket bra balans, takt och bärighet. Han var mycket elastisk i samlingar. Piaffen, passagen och övergångarna där emellan var mycket, mycket bra. Dessa egenskaper lämnade han till sina avkommor.
Han betäckte ca 600 ston.

Bilder: http://members.chello.se/minhemsida/gaspari340_bilder.htm

Ravell 959:
Exteriört utlåtande:
"Elegant, högställd hingst. Vackert huvud, välformad hals, välliggande djup bog och bra sadelläge. Tät fram, biljarderar vänster fram, ngt vinklad och vek bak. Energisk, framåtgripande skritt med god elasticitet. Taktmässig, vägvinnande trav. poäng: 98798 = 41 (4 år)"

Ravell 959 hade högst betyg i gångarter i sitt bruksprov våren 1998. Nämndens utlåtande: "Ravell är en högställd, ädel hingst med vackert huvud. Ravell rör sig som man önskar med en naturlig balans, mjukhet och elasticitet." På hösten samma år blev han korad till mest lovande dressyrhäst vid kvalitetsbedömningen i Halmstad. Han blev därefter 2:a i denna disciplin på Riks.

Ravells mor Dancing Lady xx har tävlat Msv hoppning och Lätt dressyr. På endast 6 avkommor är hon nu berättigad till värdebokstav ELIT.
En helsyster till Ravell, Baccara, blev Best in Show på riksutställningen 1993 med 45p, 10 på typ och trav. En andra helsyster, Ballerina, blev reserv-BIS på riksutställningen 1995 och vann talangjaktsfinalen i gångarter samma år på Nordiska Häst.

Ravell har haft en lyckad säsong 1999. Han blev 2:a i Breeders Trophy i Flyinge, samt placerade sig som enda svenska 5-åriga ekipage på 12:e plats av 44 startande i unghäst-VM i Holland.
Ravell 959 bör med sin eleganta typ, utmärkta gångarter, exceptionella ridbarhet och goda härstamning vara ett säkert val för framgångsrik dressyravel. Han har tränats av Louise Nathorst 2000 och de vann debuten i S:t George 2002!

Bilder: http://members.chello.se/minhemsida/ravell959_bilder.htm

Hoppas det är till lite hjälp!

Mvh Marie
 

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 885
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 226
Senast: _Taggis_
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 808
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej. Vet inte om det är rätt tråd, men jag testar. Jag har blivit erbjuden av min gamla ridskola att köpa en häst utav dem. Han 10 år...
Svar
16
· Visningar
3 137
Senast: bjmaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp