P

pixiegnomen

Läste tråden av Gunvor och alla inlägg. Man kan konstarera att många sett dålig ridning och mkt användane av spö mm på tävlingar och då framförallt på ponnytävlingar. Vi hade lokala ponnytävlingar på klubben i våras och som de red!!! Snyggt och prydligt och var jättesnälla mot sina ponnyer. Jag var verkligen imponerad! Så hög standard var det inte när jag tävlade ponny, för sådär ett till två decennier sedan...
 
Tycker faktiskt inte att det är så illa på ponnytävlingar som man kan tro om man läser vissa av trådarna på forumet.
Jag har varit på väldigt många ponny tävlingar, och de flesta ponny-ryttarna tycker verkligen om sina ponnyer, och är snälla mot dem.
Tycker att det är en väldigt liten del som beter sig dåligt mot sin ponny.
De flesta ponnyryttare rider bra, och uppför sig bra !
Tyvärr är de ju de som inte uppför sig som märks mest, men det betyder inte att alla ponny ryttare i hoppning spöar sina ponnyer runt banan......
 
Jag är iväg på en massa ponnyhoppningar och jag kan bara hålla med er. Det är få som uppför sig illa. :)
 
Det kanske beror på vart man är i landet?
Det är i alla fall kul att höra att du sett att de red prydligt.
Jag har sedan länge sett till att hålla mig borta från ponny tävlingar och kommer nog att fortsätta med det, men det är trevligt att höra att det finns positiva aspekter också. :)
 
jag håller med, tycker att dom allra flesta rider bra, sen finns det ju många seniorer som är taskiga mot sina hästar också... :crazy:
 
Jag ser inte heller de där gräsliga ryttarna som så många verkar se!

Senast i lördags var jag på tävling, där det var kolugna hästar! Inget ryck och slit, inget hackande med spö eller sporrar!
Varken på banan eller framridningen!
 
Jo tack det med. Men det är oftast lättare att säga till en vuxen ryttare en ett barn som har en förälder med sig som kanske är sur och grinig, men vissa saker man ser när man tävlar är inte vackra.
 
Varit mycket på ponnytävlingar jag också (och är ponnyryttare själv också för den delen). Visst har man sett en del, men då har _ALLTID_ domaren sagt till och det brukar hjälpa mer än något annat när domaren säger "Vi ber lilla Kajsa vara snäll emot sin ponny och inte slå på den/rycka den i munnen då du trillat av" eller nåt sånt liknande. Det brukar vara ganska pinsamt för barnen att höra... :smirk:
 
Jag kan ju säga som nån sa, att det kanske är olika i olika delar av landet..?
Jag har märkt att det är mycket mindre slag osånt på allsvenskatävlingarna (syftar på ponny, tävlar inte häst)
Men desto mer på andra tävlingar på lokal/regional nivå..
Men jag kan ju även säga att det har förbättrats
b e t y d l i g t sen år 2001, då jag red med i div III.
Där slog nästan alla sina hästar, hela tiden i förklassen, för att i laget med stilbedömmning, vara hur snälla som helst :smirk:
Fruktansvärt störigt var det!!!
Så har det inte varit iår dock, har nästan inte sett något sånt :idea:
Fasst så har jag bara varit på 2-3 tävlingar iår oxå o ena gången såg jag itne så mkt för då va ja så sjuk :crazy:
Så då vet jag itne om det va många som slog..
Ryck i tyglarna o sporrande används oftare än spöslag, har jag märkt...
Vissa sitter där på sina heta hästar o hackar med sporrarna och drar i det skarpa bettet :(
Så på den fronten har det på ett sätt blivit värre, för två år sen fanns det inte lika mångasom red med sporrar och skarpa bett.
Men-Även på sporrfronten har de tminskat iaf i div III!!! :)
Det tycker jag är bra, för där tycker jag inte att man ska behöva ha det, eftersom det är på så pass låg nivå och alla ryttare kanske inte är så jätterutinerade ännu..
Men självklart finns det ju ryttare även där som klarar av det :)
 
En flicka (13-14?) som jag känner var med och red en Hunting häromhelgen och jag såg bara lite men jag tyckte det såg fint ut. Efteråt kom hon gråtandes till stallet och om jag förstod henne rätt hade domaren efteråt (hörde honom be henne komma till "domartornet" strax efter hennes ritt) sagt åt henne att ta det lugnt med spöet, att hon hade "slagit hästen runt hela banan" :confused: Jag har sett henne rida i flera år och då aldrig sett henne göra nåt sånt, jag blev helt paff?! Jag har annars tyckt domaren SNÅLAR med att säga till när ungarna slår sina hästar, men det där lät ju helt osannolikt.. Ungen var ju förkrossad.

Annars tycker jag det skiftar rätt mycket på tävlingar. På Lag-SM i fälttävlan i helgen såg de flesta ryttarna harmoniska ut med sina ponnies men så fanns där 1-2 som uppenbarligen inte fixade pressen (el nåt?) och lät allt gå ut över ponnyn. En unge var helt hemsk, hon red fram för dressyren och skulle stax in, men ponnyn böjde tydligen inte på sig som den skulle så då tog hon ena tygeln och ryckte till för allt hon kunde så hästen slängde upp huvudet och tvärstannade och hela kroppen skrk AAAAAAAAAJ. Sen gnällde ungen och skällde på mamman och ryckte och sågade lite till... :(

Fast majoriteten såg jättegoa ut med sina ponnier :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 123
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 793
Hoppning Nu är det några år sedan jag var ute i ponnysvängen så har nog glömt en del. Min lilla tjej på åtta år börjar bli sugen på att tävla...
Svar
5
· Visningar
2 258
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp