Berömda hästar

Brandgul

Trådstartare
Nu har jag googlat men hittar inte vad jag letar efter.

Finns det någon kung som tog skydd inne i sin häst? Vem var det i så fall? Det är något jag tror mig minnas.

Men medans jag letat har jag läst om Bukefalos, Brandklippare m.m :-)
 
Sv: Berömda hästar

Nä jag har för mig att det var någon som höll på att frysa ihjäl. Det var nog ingen kung ändå kom jag precis på. Kanske.

Någon som sprättade upp hästen och tog skydd mot kylan i dess buk. (Ja ja kollar på star wars och det hände något liknande där)
 
Sv: Berömda hästar

Har för mig det finns nåt liknande i nån annan film.
Nu sitter jag också och letar :p
 
Sv: Berömda hästar

Har inte hört om någon kung men i bl a utvandrarna så slog de ihjäl en oxe för att kunna värma sig i kroppen under en snöstorm. Finns säkert massor med exempel, fast några kungliga känner jag inte till.
 
Sv: Berömda hästar

Jag höll ett långt tal här hemma om att det var Brandklippare. Jag har alltid fel.
 
Sv: Berömda hästar

Karl-Oskar slog ihjäl oxen och stoppade in sonen för att han skulle överleva i snöstormen... är det det du tänker på?
 
Sv: Berömda hästar

Hittar jag inget annat där jag ta det. Men en häst och en bra historia ville jag minnas!!
 
Sv: Berömda hästar

KL

Dansa med vargar hade väl också nån scen där nån kröp in i nåt dött djur.
 
Sv: Berömda hästar

Som jag kommer ihåg det från historielektionen så under Carl den tolftes likfärd hem från Norge sprättade man upp hästar och tog skydd från den hemska kylan. Det var historielektionen i 5:an och den berättelsen kommer jag väl ihåg,men jag kan på inget sätt garantera sanningshalten:)
 
Sv: Berömda hästar

Som jag kommer ihåg det från historielektionen så under Carl den tolftes likfärd hem från Norge sprättade man upp hästar och tog skydd från den hemska kylan. Det var historielektionen i 5:an och den berättelsen kommer jag väl ihåg,men jag kan på inget sätt garantera sanningshalten:)

För att pilla i det...

De som frös ihjäl... de flesta av dem gick med Armfeldt från Trondheim över Handöl, Jämtland.

Carl XII själv var i Bohuslän/Östfold.

Likfärden och återtåget är inte samma sak. Men det har sin knorr att när man står på Åreskutan med sina nya Armada på fötterna, att föreställa sig dessa små bondbyar ta emot 10.000 hästar....
 

Liknande trådar

IT & mobiler Gmail appen i min Samsung har plöstligt slutat avisera att jag har nya mail. Vad jag minns har jag inte ändrat några inställningar och...
Svar
10
· Visningar
517
Senast: Magnum
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
755
Senast: Happimess
·
Utrustning Hej Tycker jag har googlat och googlat, Letar ny transport o h är inne på en beg boj med sadel kammare. Men nu finns det 216 och 220...
Svar
8
· Visningar
1 112
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 345
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp