Bukefalos 28 år!

Besafe izi kid

AgentCarter

Trådstartare
Vet att det finns en större tråd om bilbarnstolar men hittade den inte, så startade en egen.

Ni som har Besafe izi kid, är ni nöjda? Och den största frågan, hur mycket plats tar de?

Har en halvkombi ford focus (och en mercedez kombi c-klass) hade blivit tipsad om izi kid och tyckte det lät bra, framför allt att det gick bra att ha den i mitten bak! Men idag kom en annan vän som har den i framsättet och sa att den var på tok för stor för att ha bak.
Vi vill köpa två begagnade helst och därför känns det inte som det är bara att åka till affären och prova heller tyvärr.

Den stolen som lilleman egentligen sitter bäst i utav de vi har provat (har faktiskt inte provat besafen än:o) säljs inte så ofta begagnad, men han trivs inte i babyskyddet längre så får åka in och köpa den i värsta fall. Men vore trevligt med en Besafe med:)
 
Sv: Besafe izi kid

Jag hade en till min som när han var mindre. Vi voltade med bilen och blev liggandes på taket och då sonen klarade sig helt utan skråmor eller märken är jag mer än nöjd.
Finns säkert många bra stolar, men denna testades i skarpt läge och gjorde sitt jobb för oss så jag rekomenderar den verkligen.
Hade då en volvo v40 och det var inga problem att få plats med den. Den satt då i framsätet.
Sen köpte vi en ny likadan stol efter smällen och bytte även bil då den var totalt mos efteråt. Hade stolen i en äldre mercedes (c eller e) och i volvo 850 och v70.
 
Sv: Besafe izi kid

Herregud vad skönt att det gick bra! Man vill ju inte tro att sådant händer en själv, men en vacker dag så har man kanske inte samma tur längre.

Hade du stolen endast fram? Problemet med båda våra bilar är att de har airbag fram och det kostar en del att få bort det från forden och med merzan behöver man köpa en speciell bilbarnstol som egentligen ska vara framåtvänd. Mitt baksäte är rymligare än vad man tror ändå, jag hoppas på att få svar på en annons imorgon och kan åka och titta och självklart prova i bilen.
Fast sambon åkte just iväg och köpte en hi-way till sin bil.
 
Sv: Besafe izi kid

Mitt baksäte är rymligare än vad man tror ändå, jag hoppas på att få svar på en annons imorgon och kan åka och titta och självklart prova i bilen.
Fast sambon åkte just iväg och köpte en hi-way till sin bil.

Vi åkte och provade en BeSafe (Motormännen har den t ex) och den var för stor för att ha i vår dåvarande bilen, en inte särskilt liten Subaru Outback. Istället köpte vi just en Britax Hi Way och den är vi mkt nöjda med! Nu har vi V70 istället (den gamla 97-00) och även om den ska vara riktigt rymlig så tycker vi att Hi-Wayen, som ska vara bland de eller den smidigaste gör att stolarna får vara långt fram. Hur tusan man får plats med större bilstolar i baksätet på mindre bilar övergår mitt förstånd! Men - det är ju bara till att prova. Lycka till med letandet!
 
Sv: Besafe izi kid

Provade en sådan bak i våran BMW 5-serie (ganska stor bil) och det blev inte mkt plats kvar för de som sitter fram... Det är väl ett stort minus som den stolen brukar få i tester, just att den är så stor.

Vi köpte en Britax Hiway som vi har i mitten bak, funkar jättebra och man kan ha framstolarna i princip hur man vill.
 
Sv: Besafe izi kid

Jag tycker som ett para andra i den här tråden att Britax Hiway är bra.
Den tar väldigt liten plats jämfört med våra andra stolar (Britax Twoway, Acta graco duoflex och Acta graco duo logic 2) och räcker dessutom länge.
Jag har för mig att en Besafe Izikid tar max 18 kg medans en Britax Hiway tar max 25 kg.
 
Sv: Besafe izi kid

Suck... De som verkade så bra! Jag vill ha en i mitten bak som sagt, vi har provat max-way (uppföljaren till hi-way) men han satt halv-dåligt i den. Sambon köpte hi-wayen, har inte kollat själv hur den är än bara. Men får ta och dammsuga min bil för första gången sen sonen föddes och sedan åka och prova brio zenton i bilen.
 
Sv: Besafe izi kid

Jag har själv inte någon erfarenhet av den stolen, men tycker att det verkar jättebra med stödet som är mot sätets ryggstöd, många andra stolar verkar inte ha något skydd mot att stolen trycks bakåt (i bilen riktning) vid påkörning bakifrån.
Jag föll för en Axkid Kizofix delvis för att den har izofixfästen vid bakåtmontering. Det blir trångt för föraren att ha den bakom sig i en SAAB 93, men det går om man inte är för lång och sitter ganska upprätt. (och om man inte har en så tjurig sambo som jag så går det ju utmärkt att sätta den på passargerasidan)
 
Sv: Besafe izi kid

Suck... De som verkade så bra! Jag vill ha en i mitten bak som sagt, vi har provat max-way (uppföljaren till hi-way) men han satt halv-dåligt i den. Sambon köpte hi-wayen, har inte kollat själv hur den är än bara. Men får ta och dammsuga min bil för första gången sen sonen föddes och sedan åka och prova brio zenton i bilen.

På vilket sätt satt han dåligt? Kan det gå att justera ytterligare med den där kilen som gör att man får ytterligare lutning?
Vi har maxway och en hiway ingen större skillnad på dem i hur bra sonen sitter oavsett bil den vart monterad i (v70 och en focus) Eller alltså, det är ju såklart lite skillnad på om det är i volvon eller forden, men inte på om det är maxwayen eller hiwayen i samma bil.. Gha nu blir jag ju alldeles snurrig själv, hoppas det går att förstå nåt iaf:p
 
Sv: Besafe izi kid

Han är alldeles för kort:( Så hans huvud når inte upp till ens hälften av huvudstöden, vilket inte var ett problem alls men zento. Han har fått äta grädde nu i en månad för att ens komma upp i 9kg:D

Susanne:
Jag tycker också om det! Sen tycker jag om att den går att justera lutningen under färd, vi åker ofta långt nämligen.
 
Sv: Besafe izi kid

Vi böt till britax hi-way när dottern var lite äldre än 3 månader och hon vägde då inga 9 kg då. Hi-way går att använda redan från nyfödd säger dom, och det finns ju ett extra huvudstöd som är löst och alltså flyttbart. Att er son är för liten tvivlar jag faktiskt på ;)

Rättelse; Vid närmare eftertanke så insåg jag att hon var knappa 3 månader när vi böt stol..
 
Senast ändrad:
Sv: Besafe izi kid

Vi har high-way o är nöjda, bytte till den när dottern var ca 6månader o hon satt bra och hon vägde långt ifrån 9kg då.
Hade vi haft pengarna hade vi nog isf testat.axkid kidsofix eftersom många verkar gilla den och den går att montera med båda isofix o med vanliga bältet. Vilket ger lite valmöjligheter och gör enskillnad i hurmycket plats den tar.


Men jag Tucker helt klart du kan åka tull en butik o testa. Olika stolar, bara säga. Du vill fundera lite o du tänker köpa begagnat sen. Tänk bara på att stolen helst bör användas i minst 4 år så att du inte köper en för gammal begagnad eftersom de har begränsad användningstid.
 
Sv: Besafe izi kid

Ni som har Besafe izi kid, är ni nöjda? Och den största frågan, hur mycket plats tar de?
Är det den vanliga eller isofix du menar? För det är stor skillnad på hur mycket plats de tar. Vi har isofixmodellen och den är nog nästan en decimeter djupare/längre än den vanliga.

Vi har varit jättenöjda med vår, så länge vi hade den bakom passagerarstolen. Den är ombonad och säkert skön att sitta i, suveränt bra med magnetfästena till bältet och axelskydden som sitter fast. Riktigt gott om plats för barnets ben finns också. Min son är nu ca 93 cm lång och sitter inte det minsta trångt. När hans lårben blir tillräckligt långa kommer han att kunna sitta som i en vanlig stol, men benen ner mellan stolen och baksätets ryggstöd.

Det var när lillebror skulle ha en bilbarnstol som problemen började. BeSafen är egentligen för stor för att ha bakom förarstolen, men det fanns inget alternativ eftersom den andra stolen vi köpte var en Britax Hi-Way. Den var tvungen att förankras i stolen framför och det funkar ju inte med förarstolen eftersom den då inte går att flytta på. Vi har löst det så att jag oftast kör bilen. Kör min man, så får han helt enkelt sitta trångt med benen. Vi har förresten en Passat kombi och han är 183 cm lång.

Ska jag jämföra BeSafen med Hi-Wayen så blir jag nästan galen på att magneterna saknas och att axelskydden och det lösta huvudstödet hela tiden glider ner på Hi-Wayen. Hi-Wayen är med all säkerhet lika säker som BeSafen, men det märks tydligt att det är en billigare stol. Hade jag vetat att vi ändå fått sätta BeSafen bakom förarstolen hade vi lätt köpt en likadan även till lillebror.
 
Sv: Besafe izi kid

Halvt kl*

Kan uppdatera med att vi köpte en maxi-cosi mobi! Ungefär samma komfort om inte bättre och dessutom så ska den vara väldigt säker. Den var mindre än besafen, men vi fick ändå offra hela passagerarsättet... Längtar tills jag är färdig studerad och ska köpa en stor bensinslukande kombi:p
 
Sv: Besafe izi kid

Maxi cosi mobi får plats i mitt bak på en Ford Focus halvcombi. (vi har en :p) stödbenet måste sitta i askfatet eller vad sjutton det är för ett litet platt utrymme av plast mellan framsätena.

(Det stödjer stolen bakåt)
 
Senast ändrad:
Sv: Besafe izi kid

Vi lyckades inte riktigt mosa in en Britax Hiway i vår Ford Focus, det blev bara inte bra, men hade kanske funkat. Babyaffären stack och hämtade en Maxi Cosi istället som såg mycket mysigare och stabilare ut.
 
Sv: Besafe izi kid

Aha! försent, men ni köpte rätt i alla fall :p

Testa att sätta den mitt bak istället för i passagerarsätet fram. Vi får plats med fyra personer i bilen utöver barnet i bilbarnstolen och packning.

Men ni kanske redan kopplat ur airbagsen för hemska 2500 kr.
 
Sv: Besafe izi kid

Gud nej! Jag har hållt på med hästar, jag lägger inte ut ett öre mer än nödvändigt:p
Jag ska visa ditt inlägg för sambon när han kommer hem, så får han prova sig fram till ur den ska sitta. Men vi är ganska långa också(180cm) går det fortfarande?
 
Sv: Besafe izi kid

Min man är 184, det är inget problem för honom i passagerarsätet fram. Det skulle kanske kunna vara problem för mig att köra om jag vore lång däremot, vet inte (jag är kort...). Mamma kan köra bilen, hon är 175.

I den mest bakåtlutade formen (den kan ju tippas, vi har den alltid tippad) tar bilbarnstolens överkant emot passagerarsätet fram. Frågan är då hur långt bak man skulle vilja haft förarsätet om man var lång och körde. Längre bak eller ungefär där.

Stödbenet bakom Maxi cosi ska ju vara helt utsträckt från stolen, så långt som bandet räcker (vår modell kan ju vara äldre iofs), benet går då in mellan framsätena. Pilarna på stolens bas sitter för oss precis i kanten på sätet (där sätet tar slut).

(Passagerarna bak får ju ha inre låret under stolens armstöd, men man ska nog vara bra stor för att inte sitta ganska bekvämt, mannen kan åka länge i bak).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Precis som med barnvagnar så känner jag att det är rena djungeln gällande bilbarnstolar, så tänkte att vi kunde ha en tråd för detta...
2
Svar
36
· Visningar
4 058
Senast: Amha
·
Småbarn Vi har en dotter på ca 1,5 år och väntar tvåan i mars. Dottern har en besafe izi plus och har kvar babyskyddet brio primo med bas som vi...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
16 214
Senast: leia
·
Småbarn Hej! Jag ska snart åka till Sverige på lite semester och tänkte jag skulle köpa en bilbarnstol där, eftersom det endast finns...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp