Besikta igen eller räcker det?

caradan

Trådstartare
Ska ev köpa en häst som är besiktad i slutet av maj med "rena" papper.
Om jag köper den typ i veckan bör man besikta om den eller räcker det att gå på det som var för ca 2 veckor sen?
Eller är det bara dumsnålt?
Den kommer att besiktas på samma klinik som även är den kliniken vi använder och ev tom av samma veterinär
 
Ska ev köpa en häst som är besiktad i slutet av maj med "rena" papper.
Om jag köper den typ i veckan bör man besikta om den eller räcker det att gå på det som var för ca 2 veckor sen?
Eller är det bara dumsnålt?
Den kommer att besiktas på samma klinik som även är den kliniken vi använder och ev tom av samma veterinär

Förutom att det är bra att närvara och själv välja vet så är en besiktning färskvara. Hästen kan skada sig efter deras besiktning etc.
 
Tycker också att det är vettigt att besiktiga om! Hade det varit 2 dagar, med ändå samma vet och klinik, då kanske det hade varit lite onödigt. Men när det ändå är 2 veckor, kan mycket ha hänt!
 
Om köpare och säljare är privatpersoner så åligger det dig som köpare att undersöka varan, dvs. du ska besiktiga hästen. Vid en eventuell tvist har du i annat fall inte fullgjort din undersökningsplikt och har därför inget att komma med.
Är säljaren ett företag och du privatperson så gäller andra regler, då måste säljaren bevisa vid en eventuell tvist att hästen var frisk vid köpet.

En besiktning visar en ögonblicksbild och ska därför vara gjord precis innan köp. Helst samma dag.
 
Beror för mig vad man skall använda hästen till, priset och hur kunnig man är själv. En dyr tävlingshäst är en sak. En billig promenadhäst en annan sak.

Jag håller med, men det kan ju faktiskt också vara så att en billig häst som är tänkt som tävlingshäst är värd att besikta.

Jag har köpt en häst ganska dyrt som jag inte besiktat. Han var ung och hade inte gjort något i hela sitt liv, typ. Inget veterinärintyg.

Den andra hälften så dyr men lite äldre och använd hela sitt liv, dock inte till tävling. Veterinärintyg.

Ibland är det både fakta och känsla som måste blandas in, men bör dock veta vad riskerna är om man inte gör en besiktning.
 
En orörd unghäst hade jag nog inte besiktat om men en riden, absolut! Oavsett prisklass.

Jag håller med.

Jag förstår inte motiveringen att en ridhäst så ”beror det på hästens inköpspris”.
Att man inte friröntgar och har sig med en billigare häst är ju en sak. Men att inte besikta den direkt inför köp faller ju inte under den aspekten alls.

En sjuk/skadad häst kostar exakt lika mycket att behandla/fixa och dona med - ekonomiskt och i tid och engagemang, oavsett vad för prislapp den hade rent köpmässigt 😳
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp