Besiktning av häst ur säljarens perspektiv

prinsessfeminist

Trådstartare
Nu behöver jag lite råd! Vad skall jag tänka på när jag låter besiktiga min häst som skall säljas? Skall hästen ridas som vanligt till besiktningen, skall den ges någon dag vila innan (för säkerhets skull, typ), eller skall man låta bli att rida hästen från det att köparen bestämt sig, för att inte riskera skador?

Vad har ni för erfarenheter?
 
Nu behöver jag lite råd! Vad skall jag tänka på när jag låter besiktiga min häst som skall säljas? Skall hästen ridas som vanligt till besiktningen, skall den ges någon dag vila innan (för säkerhets skull, typ), eller skall man låta bli att rida hästen från det att köparen bestämt sig, för att inte riskera skador?

Vad har ni för erfarenheter?
Du bör ha frågat köparen om dess avsikt med hästen.
 
Du bör också erbjuda köparen tillträde vid besiktning.

Vad menar du med tillträde? Att köparen tar hästen i besittning? Jag tänker som så att köparen kan/bör vara med eftersom det är hon som vill besiktiga hästen innan hon köper den.
Jag har givetvis sagt att hon skall få vara med, men om hon önskar kan jag ombesörja besiktningen själv.
 
Nu behöver jag lite råd! Vad skall jag tänka på när jag låter besiktiga min häst som skall säljas? Skall hästen ridas som vanligt till besiktningen, skall den ges någon dag vila innan (för säkerhets skull, typ), eller skall man låta bli att rida hästen från det att köparen bestämt sig, för att inte riskera skador?

Vad har ni för erfarenheter?

Jag rider som vanligt men hoppar inte. Dvs har planerade vilodagar osv också. Skador kan uppkomma i hagen, boxen, på gången också.
 
Nu behöver jag lite råd! Vad skall jag tänka på när jag låter besiktiga min häst som skall säljas? Skall hästen ridas som vanligt till besiktningen, skall den ges någon dag vila innan (för säkerhets skull, typ), eller skall man låta bli att rida hästen från det att köparen bestämt sig, för att inte riskera skador?

Vad har ni för erfarenheter?
Hästen bör väl behandlas och ridas så som det den alltid gjorts, sen behöver man ju inte ha ett ihopsläpp osv med nya kompisar. Man bör inte ta mer risker än vad som behövs. Väldigt få hästar gynnas av att inte motioneras, att vila hästen till köparen hämtar den är inte snällt, hästen tar säkerligen flytten bättre om den är rastad som den ska och inte har onödig överskottsenergi.

Jag känner lite att om säljaren känner att den är såpass osäker på besiktningen att den vill vila hästen dagen innan så är det inte en häst jag iallafall hade velat köpa. Om det är osäkert att hästen klarar en besiktning med vanlig ridning dagen innan så kanske man ska fundera på om hästen är fräsch nog att säljas som ridhäst.
 
Nu behöver jag lite råd! Vad skall jag tänka på när jag låter besiktiga min häst som skall säljas? Skall hästen ridas som vanligt till besiktningen, skall den ges någon dag vila innan (för säkerhets skull, typ), eller skall man låta bli att rida hästen från det att köparen bestämt sig, för att inte riskera skador?

Vad har ni för erfarenheter?

I min värld som säljare och köpare är det KÖPAREN som gör besiktig. Inte säljaren. Eftersom köparen ska uppfylla sin undersökningsplikt. Köparen väljer veterinär, närvarar men för enkelhetens skull brukar ju säljaren vara med och framförallt ta dit hästen.

Själv brukar jag rida som vanligt inför besiktning, om inte köparen har andra önskemål.
 
Vad menar du med tillträde? Att köparen tar hästen i besittning? Jag tänker som så att köparen kan/bör vara med eftersom det är hon som vill besiktiga hästen innan hon köper den.
Jag har givetvis sagt att hon skall få vara med, men om hon önskar kan jag ombesörja besiktningen själv.
Att de får delta.
 
Om det är osäkert att hästen klarar en besiktning med vanlig ridning dagen innan så kanske man ska fundera på om hästen är fräsch nog att säljas som ridhäst.

Det kanske är för att undvika risken att hästen snubblar till och vrickar sig för att man väljer att motionera? Visst kan det hända även i hagen men tror att TS avsikt inte var för att dölja något.
 
Hästen bör väl behandlas och ridas så som det den alltid gjorts, sen behöver man ju inte ha ett ihopsläpp osv med nya kompisar. Man bör inte ta mer risker än vad som behövs. Väldigt få hästar gynnas av att inte motioneras, att vila hästen till köparen hämtar den är inte snällt, hästen tar säkerligen flytten bättre om den är rastad som den ska och inte har onödig överskottsenergi.

Jag känner lite att om säljaren känner att den är såpass osäker på besiktningen att den vill vila hästen dagen innan så är det inte en häst jag iallafall hade velat köpa. Om det är osäkert att hästen klarar en besiktning med vanlig ridning dagen innan så kanske man ska fundera på om hästen är fräsch nog att säljas som ridhäst.

Givetvis skall inte hästen vila för att den skall klara besiktningen! Jag funderade mest på om man gjorde det, för att undvika ev olyckor/skador.
 
Det kanske är för att undvika risken att hästen snubblar till och vrickar sig för att man väljer att motionera? Visst kan det hända även i hagen men tror att TS avsikt inte var för att dölja något.
Kan det vara, men dom kan även pga att dom står och blir pigga göra skutt och rundor i hagen som dom inte hade gjort om dom ridits som dom ska. Nej, man behöver kanske inte hoppa eller rida terrängridning liksom men motionera hästen finns ingen anledning till att inte göra.

Sen är min erfarenhet att hästar snubblar och vrickar sej betydligt mindre när den rids än vad vad kan göra i hagen.

Och i Ts fall så är det kanske för säkerhetens skull men det vet ju inte köparen, jag som köpare hade inte blivit glad att besiktiga en häst som vilat innan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag håller just nu på att kika efter en häst att köpa. Har hittat en jättetrevlig men enligt säljare vart hästen halt några dagar...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: KLilja
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp