Besiktning HÄST

Om man som privatperson säljer en häst så är det köparen som betalar besiktningen, ja.
 
Man kan komma överens om vilket som. Det kan ligga i säljarens intresse att hästen är genomgången av en veterinär, så det kan absolut vara så att säljaren bekostar.

Men man kan göra så att man delar också, eller betalar beroende på utfall.

Går det bra, betalar köparen, men visst det sig att hästen har ett fel som behöver utredas, så kan säljaren ta kostnaden.
 
Beror helt på vad man kommer överens om.
Sist jag köpte häst betalade säljaren klinikbesiktning (som dock var beställd/på uppdrag av mig) och jag betalade all röntgen.
 
Jag har köpt två hästar som vuxen. Första tog säljaren hela kostnaden. Andra gången köpte jag av min dåvarande stallägare. Jag stod för själva besiktningen men hon betalade att vi samtidigt gjorde ett pass och chippade hästen, det var en ettåring och hon hade helt enkelt inte gjort det än. Den kostanden hade ju legat på henne även om jag inte velat köpa, liksom.
 
Finns inget som är rätt eller fel. Däremot anser jag att jag som köpare vill äga besiktningen, därför betalar jag alltid och beställer den självklart. Det innebär att säljaren i princip inte har rätt till den information som kommer ur besiktningen.

Säljaren kan ha intresse i att kunna bevisa att den sålt en felfri vara (häst), köparen har ett intresse i att förvissa sig om att varan är felfri.
 
Som köpare hade jag aldrig gått med på att det inte var jag som beställde och betalade besiktningen. Det är min enda säkerhet som köpare om det skulle bli problem senare. Som säljare skulle jag resonera likadant. Det klokaste är därför, tycker jag, att köpare och säljare delar på kostnaden, dvs. båda är beställare men det finns inget rätt eller fel utan det är något köpare och säljare får komma överens om.

Jag anser också att det är viktigt att man som köpare är med på besiktningen så att man kan fråga veterinären direkt. Inte bara om det hen säger utan fråga om saker man själv ser.
 
Har man skapat en god relation mellan parterna så är det i regel lätt att komma överens.

Om något skaver så kan processen kring besiktningen orsaka ett låst läge.

Jag har erfarit båda situationerna. Tyvärr kan man inte göra så mycket mer själv än att försöka bidra till god dialog.
Har man en motpart som visar liten eller ingen vilja till att ge och ta, utan bara tar, så blir det lätt låst läge. Likaså kan man som säljare låsa sig och köparen kan ju då dra sig ur.

Ingen vill ju egentligen göra affär med någon som inte också bidrar till en god relation.

Mycket kan hända vid en besiktning och den information som man får kan ändra förutsättningar för köp, och därför behöver man kanske ta ett omtag.

Nyligen upptäckte vi ett par defekter på min häst, som jag inte hade någon som helst aning om.

Med den nya informationen fick jag och köparen resonera om "vad gör vi nu?"

Skulle jag utreda och köparen vänta? Ville köparen köpa ändå till reducerat pris?

Jag hade hade sagt att jag står för besiktningen om något visar sig kräva åtgärder och köpet inte blir av.

Men nu kom vi i läget att köparen ändå ville köpa hästen.

Så i vårt fall sade köparen att denne tog kostnaden för besiktningen i alla fall. Affären blev ju ändå av till sist och vi fick helt enkelt hjälpas åt.

Med detta menar jag att det inte är svart/vitt.
 
Vid försäljning privatperson—>privatperson: köparen har undersökningsplikt.
Vilket i praktiken innebär: besiktar du inte hästen innan köp får du i de flesta fall skylla dig själv.

Vid försäljning företag—>privatperson: säljaren har plikt att upplysa om kända fel. Det finns också annan möjlighet att reklamera varan.
Vilket i praktiken innebär: att säljaren med besiktningen vill kunna intyga att hästen inte har några fel.

vill man höja försäkringstaket över en viss summa så vill ibland försäkringsbolaget ha en klinikbesiktning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Besiktningen av hästen var bristfälligt gjord. Nu får den aktuelle veterinären en erinran av Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hur länge är en genomförd besiktning ”giltig”? Jag fattar att det bästa är att besiktiga hästen i direkt anslutning till köp, men ofta...
Svar
7
· Visningar
2 832
Senast: Gnapp
·
Fordon En länkarm har gått sönder på min bil. Den besiktigades för 3½ månad sedan och blev godkänd då. Borde inte detta ha synts på...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 261
Senast: Fetaost
·
Ekonomi & Juridik Vem tycker ni ska stå för kostaderna vid besiktning före och efter en fodervärdsperiod? å tkr ni kostnaden ska delas lika om hästen ej...
Svar
2
· Visningar
730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp