Besiktning - röntga?

Centaur

Trådstartare
VAD gjorde veterinären ved besiktningen av era hästar när ni köpte dom? Röntgade ni lederna, eller gjordes bara böjprov?
Min hovslagare rekommenderade att röntga innan köp, men det blir ju fruktansvärt dyrt eller hur?? :confused:
Och det är ju inte för i slutfasen av en ledinflammation att man ser det på röntgen... Hur har ni gjort??
 
Veterinären höll på i över en timme och klämde och kände på hästen. Han kollade ryggen, tittade i munnen, kände på benen, klämde på halsen, gjorde böjprov osv.

Nu visade det sig att hästen var lite halt fram efter böjprovet. Han rekommenderade hältutredning på klinik om jag ville köpa hästen. Jag pratade med ägaren och hon stod för den kostnaden.

Väl på kliniken reagerade han inte alls för böjprovet (0 grader), men röntgen visade en liten, liten pålagring. Pga detta kunde jag pruta lite på priset.

Hade han besiktigas den dagen hade han gått igenom ua och allt hade varit frid och fröjd. Nu vet jag om det här. Hade jag inte vetat det hade en ev senare hälta pga det kunnat klassas som dolt fel eftersom vi såg samma förändring på en tidigare röntgenplåt. Veterinären sa att det nog inte finns många hästar i träning som är 100 % okej.

Ca 3000 kr gick det på, men eftersom hästen visat tecken på hälta vid besiktningen ersattes en del av försäkringen.

Men köper man en dyrare häst kan det nog absolut vara värt det!
 
Allt det vanliga - longering, böjprov, kolla mun, lyssna hjärta/lungor, ögpn, öron etc. Jag valde att röntga benen, bland annat för att utesluta lösa benbitar. Säljaren betalade vetbes (jag valde dock kli´nik) och jag betalade röntgen. Det var det absolut värt. Jag skulle absolut röntga igen om jag skulle köpa ny häst oavsett inköpspris. Hästen är ju inte en investering, utan en kär vän som man fäster sig vid oavsett om man betalat 10 000 eller 100 000 för den. Jag ville göra allt jag kunde för att undvika att köpa en ofräsch häst som skulle ge mig bekymmer (sen kan dem bli sjuka dagen efter att man köpt dem iallafall)
 
Jag har för mig att vi betalade 2000:- för komplett bes. med röntgen på båda bak(4 plåtar på varje ben), raspning och lite vacc...
 
När jag köpte min häst kollade veterinären allt det vanliga, lungor, hjärta, päls, hovar osv. Han gjorde böjprov, men vi röntgade inte hästen.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 008
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
612
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp