Besiktning

JagKanske

Trådstartare
När man köper en valp så besiktigas dom först och det intyget får inte vara äldre än 7 dagar, så långt är jag med.
Men varför får det inte vara äldre och vad kan hända om det är äldre än så?
Jag kör alltid på samma regel och aldrig haft några belymmer med uppfödare heller men har nu en släkting som ska köpa en "renras", dock från en icke skk registrerad kennel och denna uppfödaren la ut när valparna besiktigades och om jag räknat rätt så är intyget äldre när släktingen hämtar deras valp. Så tänkte höra med släktingen om en ombesiktning gjorts men om inte varför det behövs, men behöver kött på benen. Vill ju inte att det blir fel för släktingen.
 
Det hinner ju hända MASSOR på 7 dagar på en valp. Tex så besiktigades min valp dagen innan jag hämtade honom och hade då bara en kula nere, en vecka senare hade han båda. Jag tror dessutom det har med försäkringen att göra så det är möjligt att det blir problem där?
 
Mycket händer i en växande kropp, jag kan nästan tycka att 7 dagar är i längsta laget med tanke på vad som kan hända med en busig valp på den tiden!

Besiktningen är ju ett intyg på att hunden är frisk och kry, samt i god kondition. Det är i allra högsta grad en färskvara.
 
Jag tror dessutom det har med försäkringen att göra så det är möjligt att det blir problem där?

Valpar och unga hundar behöver inte vara besiktade för att man ska få teckna en försäkring.

Hundar ska vara besiktade innan köp, av den enkla anledningen att man som köpare )och säljare) ska veta att hunden i fråga är frisk, pigg, välmående och i bra allmäntillstånd just då och att hjärta/lungor låter som de ska.

Finns ev avvikelser i fråga om exteriör/hälsa, så noteras dessa så de finns svart på vitt och sen får man ju då som köpare välja om man anser dem acceptabla eller om man baserat på avvikelse, avstår från köp.
 
Eftersom köparen har rätt att reklamera sin hund om det är fel på den så är jag som uppfödare mycket noga med att valpen kommer med ett färskt intyg och är dolda felförsäkrad. Annars kan det bli kostsamt för mig om hunden behöver behandlas.
Återköp tar jag ändå.
 
När man köper en valp så besiktigas dom först och det intyget får inte vara äldre än 7 dagar, så långt är jag med.
Men varför får det inte vara äldre och vad kan hända om det är äldre än så?
Jag kör alltid på samma regel och aldrig haft några belymmer med uppfödare heller men har nu en släkting som ska köpa en "renras", dock från en icke skk registrerad kennel och denna uppfödaren la ut när valparna besiktigades och om jag räknat rätt så är intyget äldre när släktingen hämtar deras valp. Så tänkte höra med släktingen om en ombesiktning gjorts men om inte varför det behövs, men behöver kött på benen. Vill ju inte att det blir fel för släktingen.
Är hunden reggad i SKK? Om inte skulle jag vara ännu mer petig med att ha ett färskt intyg eftersom renrasiga valpar som inte reggas oftast gör det pga att föräldradjuren har hälsoproblem eller liknande som gör att valparna inte får reggas...
 
Valpar och unga hundar behöver inte vara besiktade för att man ska få teckna en försäkring.

+ @Hazel
För att undvika karens krävs det att veterinärbesiktning gjorts, dock måste valpen ofta vara max 12 veckor gammal för att få karensbefrielse. Lite olika mellan bolag när det gäller hur gammalt intyget är, på Folksam får det vara 4 veckor gammalt, på Moderna max sju dagar, till exempel. Så veterinärbesiktningen har absolut med försäkring att göra också.
 
Tack för era svar!
Kan det vara så att om intyget är äldre än 7 dagar och när man försöker så kan det i framtiden bli problem då försäkringsbolaget menar på att hunden blivit sjuk mellan intyget och när den blev försäkrad? Eller det händer inte?

Den säljs som en renras men det är ingen registrerad uppfödare och då är ju varken valparna eller föräldrarna registrerade i skk och är ju egentligen blandras vilket jag upplyste släktingen om som dom inte hade en aning om...
 
Tack för era svar!
Kan det vara så att om intyget är äldre än 7 dagar och när man försöker så kan det i framtiden bli problem då försäkringsbolaget menar på att hunden blivit sjuk mellan intyget och när den blev försäkrad? Eller det händer inte?

Den säljs som en renras men det är ingen registrerad uppfödare och då är ju varken valparna eller föräldrarna registrerade i skk och är ju egentligen blandras vilket jag upplyste släktingen om som dom inte hade en aning om...

Man behöver inte ha ett kennelnamn registrerat hos SKK för att få regga sin kull om den är renrasig (dvs, samtavlor finns) och kombinationen inte bryter mot någon registreringsregel. Krav på kennelnamn (antar att det är det du menar med "registrering"?) kommer först efter kull två, om jag inte minns fel.

Ja, 20 dagars karens är kutym, men hur gammalt/nytt intyget måste vara för att få karensbefrielse skiljer sig åt mellan bolagen. Din släkting kan ju ordna en försäkring innan de hämtar valpen för att undvika problemet att intyget riskerar bli för gammalt.

Försäkringsbolaget kommer inte att hävda det du frågar om dock, då man går med på den karens och villkor som gäller när man köper sin försäkring. Dvs om valpen blir sjuk under dessa 20 dagar innan försäkringen trätt i kraft kommer försäkringsbolaget inte betala ut ersättning och hänvisa till karensen. Inte att hunden skulle blivit sjuk "mellan intyg och köp av försäkring". Hoppas du förstår hur jag menar!
 
+ @Hazel
För att undvika karens krävs det att veterinärbesiktning gjorts

Konstigt då att veterinärintyg aldrig någonsin efterfrågats på alla valpar och unghundar som jag försäkrat och att jag aldrig haft karens på dito valpar och unghundar och heller inte nu, på den valp jag har.

Enda gångerna veterinärintyg efterfrågats är på oförsäkrade hundar som är + 2 år och importer oavsett ålder och oavsett de är nybesiktade i hemlandet, om de kommer från något annat land än de Nordiska länderna.
 
Konstigt då att veterinärintyg aldrig någonsin efterfrågats på alla valpar och unghundar som jag försäkrat och att jag aldrig haft karens på dito valpar och unghundar och heller inte nu, på den valp jag har.

Enda gångerna veterinärintyg efterfrågats är på oförsäkrade hundar som är + 2 år och importer oavsett ålder och oavsett de är nybesiktade i hemlandet, om de kommer från något annat land än de Nordiska länderna.

Veterinärintyg efterfrågas inte när du köper själva försäkringen, det är vid sjukdom på valpar som intyg kan efterfrågas för att man ska få ersättning.
 
Man behöver inte ha ett kennelnamn registrerat hos SKK för att få regga sin kull om den är renrasig (dvs, samtavlor finns) och kombinationen inte bryter mot någon registreringsregel. Krav på kennelnamn (antar att det är det du menar med "registrering"?) kommer först efter kull två, om jag inte minns fel.

Det stämmer utmärkt :up:

Till TS.
Vem som helst kan ta upp till två kullar och registrera dem bara föräldrardjuren uppfyller de avelskrav för rasen som rasklubben förespråkar.

Om föräldrarna inte uppfyller de avelskrav som rasen har på hälsa och evetulla mentaltest så ska man vara medveten om att man köpt på sig en större risk för problem och bör absolut vara noga med besiktning och försäkring!

Om uppfödaren hävdar att kullen inte är reggad pga avsaknad av registrerad kennel så blåljuger uppfödaren och då ljugs och mörkas det garanterat om fler saker :meh:
 
Det stämmer utmärkt :up:

Till TS.
Vem som helst kan ta upp till två kullar och registrera dem bara föräldrardjuren uppfyller de avelskrav för rasen som rasklubben förespråkar.

Om föräldrarna inte uppfyller de avelskrav som rasen har på hälsa och evetulla mentaltest så ska man vara medveten om att man köpt på sig en större risk för problem och bör absolut vara noga med besiktning och försäkring!

Om uppfödaren hävdar att kullen inte är reggad pga avsaknad av registrerad kennel så blåljuger uppfödaren och då ljugs och mörkas det garanterat om fler saker :meh:
"Uppfödaren" måste väl vara medlem i SKK för att kunna regga valpar?
 
Valpar och unga hundar behöver inte vara besiktade för att man ska få teckna en försäkring.

Hundar ska vara besiktade innan köp, av den enkla anledningen att man som köpare )och säljare) ska veta att hunden i fråga är frisk, pigg, välmående och i bra allmäntillstånd just då och att hjärta/lungor låter som de ska.

Finns ev avvikelser i fråga om exteriör/hälsa, så noteras dessa så de finns svart på vitt och sen får man ju då som köpare välja om man anser dem acceptabla eller om man baserat på avvikelse, avstår från köp.

Kanske inte för att få teckna, men försäkringsbolaget kan begära in det för att betala ut ersättning.
Min valp var 5-6 mån, försäkringen sågs som nytecknad och att han kunde haft åkomman innan.
 
Kanske inte för att få teckna, men försäkringsbolaget kan begära in det för att betala ut ersättning.
Min valp var 5-6 mån, försäkringen sågs som nytecknad och att han kunde haft åkomman innan.

Och jag fick inte ut på försäkringen för OCD på två av mina oreggade hundar för försäkringsbolagen ansåg att det uppkom av arv och härstamningen kunde inte styrkas. Täckna försäkringen gick jättebra. Nyttja den sen var svårare så kryphål finns det gott om :crazy:
 
Och jag fick inte ut på försäkringen för OCD på två av mina oreggade hundar för försäkringsbolagen ansåg att det uppkom av arv och härstamningen kunde inte styrkas. Täckna försäkringen gick jättebra. Nyttja den sen var svårare så kryphål finns det gott om :crazy:

Intressant. Vilket bolag?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 302
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Det finns en uppfödare (Shetland Sheepdog) jag är mycket intresserad av och skulle vilja ta kontakt med. Jag hittade henne på...
Svar
2
· Visningar
1 247
Senast: nordingran
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 182
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp