Besiktning

Modest

Trådstartare
ska köpa en ponny som har gått/ska gå medelsvår.
det är en 7-årig c-ponny.
vad ska jag göra för besiktning?
alltså; bara böjprov, dubbla böjprov, röntga ben, röntga rygg, osv.
vad tycker ni? tacksam för alla svar:bow:
 
Sv: Besiktning

Dubbla böjprov tycker jag är helt onödigt.
Gör en vanlig bes. på klinik med exportröntgen.
Ryggen skulle jag låta bli om inte hästen har ont där, men då tror jag inte heller att ni ska köpa hästen? Be veterinären klämma igenom ryggen ordentligt bara...
 
Sv: Besiktning

Definitvit exportröntgen!
På det viset så vet du om hästen har rena ben så att där inte ligger en massa pålagringar och annat skit!
De som köpte våran ponny kollade även svalget med en sond, longerad på volt, börjprov samt att veterinären kände igneom hela hästen.

Det är bättre att lägga de pengarna extra på vet. besiktningen när man köper en häst som har gått lite samt som kostar en del pengar!
 
Sv: Besiktning

Jag skulle nog röntga hela hästen, men det beror ju på hur mkt du vill lägga ut. Då röntgar man ju verkligen igenom hela hästen, sedan böjprov, kolla svalget, longering på volt, titta på ögonen sedan kanske lyssna på "arbets plusen". Jag gör allt, för att verkligen vara på den säkra sidan, det är ju trots allt en hel del pengar du kommer lägga ner, både vid köp och vid vidare skötsel av hästen (:

Lycka till!
 
Sv: Besiktning

Hmm..ja exportröntgen tycker jag kan vara rimligt men det är också en fråga i vilken prisklass hästen ligger, en C-ponny som gått medelsvår behöver inte vara otroligt dyr. Det som jag skulle kolla före jag bestämmer hur jag ska utföra besiktning är hur hästen är försäkrad. Står den idag i en försäkring som täcker upp det pris som du ska betala så kan en besiktning med antingen böjprov+longering eller fraktionerat böjprov(delbensböjning) vara fullt tillräcklig. Många (läs 60% av alla halvblodshästar) har små röntgenfynd som aldrig kommer påverka dom. En sjuårig ponny som är fräsch i böjprov löper väldigt liten risk för att vara drabbad av pålagringar. Hur ser tävlingsresultaten ut? Stannat mycket? Väg i sådana saker i ditt tänkande gällande besiktning. Visst håller jag med om att exportröntgen kan vara tryggt men i slutänden (hur illa det än låter) är det väldigt viktigt att skydda sina pengar.
Lycka till
 
Sv: Besiktning

Vis av erfarenhet skulle jag aldrig köpa en häst utan o röntga den ordentligt. Visst, det kostar lite men det är det väl värt. Det är inte bara att "plocka" ut försäkringspengarna om det visar sig vara något fel på häste/ponnyn utan det brukar ju först vara en lång och segdragen konvalecens som kostar oerhört mycket tid och pengar. Det kan man ju alltid åka på ändå men man kan göra vad man kan för att undvika o "köpa" sig problem från start.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 907
Kropp & Själ Jag har troligtvis ett litet diskbråck i höger sida av ryggen och har fått nervsmärta i höger ben . Det känns som att det bara blir...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 451
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 061
Senast: Anon89
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp