Bukefalos 28 år!

Besiktning

irma

Trådstartare
Hur mycket besiktigar ni när ni köper häst? Jag är på hästjakt och har ev hittat en som finns drygt 45 mil ifrån mig. Hästen ifråga är exportröntgad, men jag vill gärna ha ryggen röntgad också. När blir egentligen en exportröntgen inaktuell, om den alls blir det? Jag funderar även på att ta ut en equiterapeut, vad tror ni om det? Fast det är ju väldigt jobbigt med detta avstånd! Det är ju inget man åker iväg en eftermiddag precis...
 
Sv: Besiktning

Allt beror ju på vad hästenms pris är. Antar att ägarna inte är villiga att slänga ut hur mkt pengar som helst i ett sådant fall.

är det däremot en dyr häst så ser jag det i dagsläget som en självklarhet att den är exp. röntgad iallafall.

Antar att de är villiga att utföra det övriga du vill ha gjort om du står för kostnaderna.
 
Sv: Besiktning

Hur mycket besiktigar ni när ni köper häst? Jag är på hästjakt och har ev hittat en som finns drygt 45 mil ifrån mig. Hästen ifråga är exportröntgad, men jag vill gärna ha ryggen röntgad också. När blir egentligen en exportröntgen inaktuell, om den alls blir det? Jag funderar även på att ta ut en equiterapeut, vad tror ni om det? Fast det är ju väldigt jobbigt med detta avstånd! Det är ju inget man åker iväg en eftermiddag precis...

Har också varit på hästjakt och köpt en islänning tidigare i år och troligen en liten knatte nästa vecka. Jag är inte så hemma på detta med exportröntgen, men när jag frågade runt ang. vet.bes fick jag många svar att en vet.bes inte bör vara äldre än 1 vecka när man genomför köp. Mycket kan hända på ganska kort tid om det vill sig illa..

När jag köpte (och vid kommande köp) häst var det jag som köpare som beställde och betalade vet.bes. Som köpare har man s.k undersökningsplikt, vilket kan vara svårt att hävda att man har "utfört" om inte besiktningen är gjord för köparens räkning. På bes.pappret kryssar veterinären i vem som har begärt besiktningen.

Förstår att det är kämpigt med avståndet.. Du får höra dig lite för hos tex vet, buke och om du känner någon annan "hästkännarveteran" och sätta dig ner och tänka igenom vilka steg/åtgärder du vill göra. Diskutera igenom med säljaren så ni är överens om vem som står för vad och när det kan göras. Ta kontakt med de som kan utföra det du vill ha gjort, planera in allt på en dag om det går och åka ner o se det som en långtripp.... Själv vill jag absolut (om det inte är fullkomligt omöjligt...) vara med vid bes så jag ser hur, vad de gör och ställa frågor..

Vet inte om detta hjälpte dig något i dina funderingar och du kanske har koll på det jag skrev... :d men lycka till.

Skriv igen o berätta hur det går/gick!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Besiktning

Det beror på pris på den häst man ska köpa. En vanlig grundbesiktning iallafall.
 
Sv: Besiktning

Beror priset och vad hästen ska användas till. Och så klart om den är igång, om den är på den nivå "jag betalar för".

En klinikbesiktning tycker jag är bra att ha i ryggen, med en veterinär som går att diskutera med. Med en bra veterinär får man bra diskussioner, som leder till ett tryggt köp. En bra veterinär är heller inte rädd att säga att de gärna vill titta närmare på XXX via röntgen för att kunna släppa igenom hästen.
 
Sv: Besiktning

Hur mycket besiktigar ni när ni köper häst? Jag är på hästjakt och har ev hittat en som finns drygt 45 mil ifrån mig. Hästen ifråga är exportröntgad, men jag vill gärna ha ryggen röntgad också. När blir egentligen en exportröntgen inaktuell, om den alls blir det? Jag funderar även på att ta ut en equiterapeut, vad tror ni om det? Fast det är ju väldigt jobbigt med detta avstånd! Det är ju inget man åker iväg en eftermiddag precis...

Om man ska försäkra upp hästen i över 100.000 är röntgenbilderna giltigt i 30 dagar ur försäkringsbolagets synvinkel. Jag sålde precis en häst som var röntgad exportrtg -06. Köparen ville ändå röntga om det + rygg, så det gjorde de, de fick själva betala detta. Nu gick det bra, och det känns väldigt bra att ha lämnat iväg en såpass genomröntgad häst. Själva röntgen gick på ca 7000:-, så visst kostar det en slant. Beroende på prisläge och ev. skadehistoria hos hästen hade jag röntgat en häst om jag var köpare. Vid ett ganska lågt pris vill jag göra en klinikbesiktning som köpare.
 
Sv: Besiktning

När jag köpte min häst för ca. 6 månader sen gjorde vi bara besiktning med böjprov och sånt... Han fick kotledsinflamtion för 3 månader sen och har en början till pålagring, nu är han bra igen och får börja ridas igång och får hoppas att det inte kommer tillbaka. Så nästa gång jag köper en häst kommer jag röntga benen på den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 597
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 323
Senast: Mabuse
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 358
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 994
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Försäkring
  • Bilsätesskydd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp