Beskriv NH med en mening.

Sammet

Trådstartare
Jag är nyfiken på vad allas definition av NH är. (för de som är insatta i det).


Med en enda mening (och inte överdrivet lång), beskriv vad NH är.
Inte vad NH har Betydd för dig utan vad det Är.
Skriv en närmare förklaring på meningen, lägg 5 blankrader mellan den första raden och beskrivningen (så att folk ska se skilnnaden).
Jag är ut först:




NH är etologi som livsstil med god kommunikation som grund.




Etologi är läran om djurs beteende, livsstil är hur du lever ditt liv och värderar dina val, kommuinkation är grunden för allt du gör i vardagen och det krävs god kommunikation för ett bra liv.



.
 
Sv: Beskriv NH med en mening.

:angel:

Jag som är så betuttad i detta börjar väl då :D

Samspel mellan människa o häst. teamwork
 
Sv: Beskriv NH med en mening.

"När människa och häst är bästa kompisar"

Haha, låter som värsta "hej kom och hjälp mig jag har aldrig lämnat lågstadiet mening!" :love: :D
 
Sv: Beskriv NH med en mening.

Glömde att läsa allt ur ditt inlägg, men jag menar att när man är bästa kompisar så har man nått dit man vill. Definitionen med bästa är inte att ta ifrån hästen sina hästkompisar, utan att man ska vara bra kompis med hästen.
 
Sv: Beskriv NH med en mening.

Sory!
Jag försökte men det gick inte. Fick inte till det utan att det skulle blivit längre än överdrivet långt. :)

Naturligt Hästmannaskap får duga för mig. Det säger allt och ingenting. ;)

LIA
 
Sv: Beskriv NH med en mening.

Att med ledarskap och tillit kunna kontrollera hästens rörelser.
 
Sv: Beskriv NH med en mening.

Ett äkta och naturligt förhållande mellan häst och människa


Låt hästen vara häst så mycket det bara går, och kommunicera med den på ett språk den förstår, inte lär sej efterhand vad det betyder.
 
Sv: Beskriv NH med en mening.

Aaaah....

Jag som har så mycket fördomar..;) :D
Inte gått NH-kurs, använder inga repgrimmor eller rep..:angel:

Försöker ändå..

Samstämd kommunikation utan våldsinslag.

Hoppas det är så i allafall.

AM
 
Sv: Beskriv NH med en mening.

Väldigt svårt att sammanställa något så stort på så lite plats, men det är är min version:

En livstil som speglar en relation byggd på ömsesidig tillit och respekt, förtroende och kärlek- uppbyggt på hästens villkor.


Dvs. NH är inget man utövar, det är något man lever med. För att få ett samspel är ömsesidigheten den stora nyckeln. Få respekt och respektera. Älska och bli älskad. Inge tillit och lite på. Möts på mitten.
Och det hela sker på hästens språk och villkor (misstolka inte som att hästen får bestämma allt).



Finns ett annat bra uttyck som kopplar väldigt mycket till NH:

Förtroende och respekt är inget man själv kan ta, det får man när man förtjänat det.

:banana:
 
Sv: Beskriv NH med en mening.

Jag måste säga att det här vart rätt intressant! Kul att se hur folk defenierar uttrycket! ;)
 
To be in tune with something other than our own human selfishness.
 
Sv: Beskriv NH med en mening.

Jag vill påminna er om att ge en beskrivning till era "Vad är NH för mig"-meningar.

Jag ser fram emot fler "Vad är NH för mig"-meningar.
 
Sv: Beskriv NH med en mening.

Att äntligen ha radion inställd på mottagning för hästkanalen :D

(Sen kanske jag inte alltid förstår allt som sägs men det är iallafall på svenska....och inte kinesiska)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 962
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 893
Senast: Monstermom
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 181
Senast: anyberg
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 207
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp