Beskrivning på hur man lättast rycker manen.

Evergreen

Trådstartare
Har försökt nångång, och gjort så som det står i en del tidningar. D.sv först kammat ut den, sen dragit uppåt liksom och försökt rycka det som blir kvar (dålig förklaring. hmm.) men det går inte. :crazy: :p

Vill gärna ha massa bra tips o detaljer på hur man kan göra.
Vill verkligen rycka den på min pålla, nu när den växt ut o är så fin (om den bara blev lite tunnare...) :love:
 
Trimkniv rekommenderas starkt. Billig att köpa. Ser ut som rykt man + att det går snabbt och att hästen inte tycker att det gör ont.

Kamma manen, ta de längsta stråna, skjut upp resten av håren och skär av där du tycker att det är lagom.

Kommer aldrig rycka på vanligt sätt igen. Men ett hett tips är att ha handske på handen du inte har kniven i för taggarna är väldigt vassa...
 
Det beror på vad du vill åt. Om din häst verkligen är riktigt håröm, använd gärna trimkniv eller sax, MEN; du kommer aldrig kunna göra fina knoppar för du har en massa korta spretiga hårstrån som inte alls vill vara i någon fläta. Så om din häst går med på det är det bäst att rycka. Om manen är tjock och lång brukar jag använda en mankam. Ta tag i en mantofs(ganska tunn) med vänster hand, dra med kammen (höger hand) "åt fel håll" (uppåt), och ryck av de hår du har kvar i vänsterhanden med hjälp av mankammen (tryck hårstråna mot kammens hela sida med tummen, och ryck till). Sen gör jag så längs hela mankammen, kammar ur och börjar om igen tills jag är nöjd. Om manen är välryckt och bara ska friseras gör jag likadant fast utan kam, då man lätt kan få med för mycket. Ett tips är att rycka man efter ridning, för när hästen är lite varm så lossnar håren lättare. Det kan också vara bra att rycka litegrann under ett par dagar, så ser man lättare när man tycker att det är bra. Ryck inte manen för tunn och kort, då kommer den ställa sig upp. Enochenhalv handsbredd lång är lagom.
Lycka till!
 
Hej!
Det ska finnas något på HÖÖKS som man använder för att rycka manen .
Ska vara det samma som man själv ryckt med fingrarna.
En form av knivaktigt,gör inte ont för hästen,inga ömma utslitna fingrar.
Den är ganska nytillkommen.
Har inte prövat den själv.
 
Tackar :bow:


Hehe, så gjorde jag på min f.d foderpålla som hade ganska lång o tjock man. Bara det att hon musklade om sig på halsen så manen bytte sida. :smirk: Inte så snyggt då. :p
 
Vill man ha en riktig fin man är det bara att rycka. Om hästen accepterad det förstås.

Speciellt om den har för tjocl man, hur ska man kunna tunna ut manen med en sax????????
 
Blir ju samma sak som när du rycker, du klipper de längre stråna.

Fast jag undrar om den där klipptekniken verkligen blir snygg jag...
 
lagom fint när det har växt ut lite, och man ska knoppa manen...

jag brukar rycka "som vanligt", eller använda kniv (halvslö morakniv, inte trimkniv). Nuvarande hästen behöver jag inte bekymra mig om, hon har bara "spret" ändå; får inte lång/tjock man...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
  • Artikel
Dagbok Dethär kommer vara om nånting som har hänt för mig som jag inte har be rättat om såmycket förut. Och det är nånting som har kommit upp...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 324
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp