Beslut om att försöka - hur gick det till för er?

jag var även säker innan detta att jag bara ville ha två barn, men efter den här resan är jag mentalt inte klar med barn.. Känns som att jag vill ha ”revansch” för dom två vi förlorade men samtidigt vet jag inte om jag någonsin vågar försöka en gång till.

Just det där med revansch känner jag igen. Nu har ju mina missfall varit tidigare (v 10 och runt v7) men speciellt de första känns som att det är nått jag saknar. Hjälper inte att flera i min bekantskapskrets har barn som är födda +/- två veckor runt de datumet som vi var beräknade så är omgiven av "jämnåriga" barn. Nu är ju vår äldsta "bara" 6 månader yngre men i alla fall.

Med missfall två är jag på ett sätt "glad" att de hände, skulle de blivit nått skulle vi ha BF om ca 3-4veckor. Vintern var dock väldigt turbulent för oss med mannen som mådde mentalt dåligt. Tror risken med facit i handen är att vi troligen skulle gått skilda vägar. Nu mår han bättre samt fått en utredning för adhd/add som troligen kommer ge diagnos (dvs hjälp på annat sätt än en vanlig depression)
 
Vi var på det klara med att vi ville ha barn nån gång. Var inställda på att det kunde vara svårt då jag har endometrios. När det var dags att förnya recept på p-piller så bestämde vi oss för att låta bli och se vad som hände. Tidpunkten var inte optimal, men blir den nånsin det? Efter ett halvår eller så hade inget hänt. Efter ytterligare ungefär ett halvår med ägglossningstest blev jag äntligen gravid och resultatet är nu två år.

Gällande boende, så har jag en kollega som fick sina två första barn i en etta. Tror barnen var 5 och 2 när de flyttade till större. Det var trångt men funkade, säger hon.
 
Jag bestämde mig typ vid 30 att jag nog ville testa det här med barn (nej jag vet, ingen ångerrätt). Fick byta sambo för att få till det ;)
.
Sedan dröjde det förstås lite innan vi började, första plusset kom relativt snabbt efter att jag slutade med p-sprutor, det var ett utomkveds.

Sedan hände inte så himla mycket så gjorde en fertilitetsutredning som visade på låg äggreserv bland annat så fick remiss till reproduktionscentrum för IVF. Hann bli gravid en gång till under den tiden men det slutade i missfall som möjligen var ett utomkveds, HcG betedde sig skumt.

För att kunna få hjälp med IVF var jag tvungen att gå ner mycket i vikt så det blev en gastric bypass "på vägen" så att säga och då måste man vänta ett år innan nya försök. Första äggplocket gav ett gäng ägg och en handfull embryon, fick tillbaka ett färskt som inte tog sig, sedan två frysåterföringar som båda blev missfall på samma dag i graviditeten.

Vid äggplock nummer två blev det färre ägg och slutligen bara ett som befruktades och utvecklades tillräckligt bra för att kunna återföras och det fungerade faktiskt. Jag var 36 när han föddes.

Jag bestämde mig för att jag går igenom de behandlingar som landstinget finansierar och ger det inget så fick det vara så. Jag behövde en bortre gräns för att orka med.

Men för de flesta är det ju inte så himla krånligt ändå.

Och fler än ett barn har aldrig varit aktuellt, tvillingar undantaget förstås.
 
Idag gick jag veta att våra vänner har fått sitt andra missfall. Vi själva har bestämt oss för att vänta något år till, lägenheten vi flyttar in i nu är liten och dessutom skulle vi på så vis hinna gifta oss först. Men coronakrisen har rört upp många känslor hos mig kring vad som egentligen är viktigt i livet och längtan har växt sig starkare, och när vi nu fick beskedet om vännernas andra missfall väcker det såklart också känslor kring hur det kommer bli för oss. Om vi ens kommer kunna, om det kommer ta tid osv. Vi har pratat om det idag och sagt att vi ska fundera lite mer kring det närmsta tiden.

Hur gick det till när ni blev med barn? Bestämde ni er för att försöka, och i så fall vad fick er att bestämma er? Eller blev det bara? Om ni slutade med preventivmedel, hur lång tid tog det för er att bli med barn? Och hur tänker ni kring det hela idag?

Jag är rädd för att vi kommer försöka flera år och att jag då kommer ångra att vi bara ”satt av tid” flera år innan. Samtidigt känns det dumt att ta ett beslut baserat på rädsla. Jag längtar med hela kroppen, men känner samtidigt att det är helt okej att vänta ett tag till om vi på något vis hade kunnat veta att det kommer gå. Sambon har varit inställd på att vänta lite till, men är helt öppen för att ändra planen om det är vad vi landar i. Jag är 32.

Såhär gick det till för oss.

Hade aldrig trott att jag skulle vilja ha barn över huvud taget men när jag var runt 27 började det kännas som att det var nånting jag ändå kunde tänka mig. Därifrån gick det väldigt snabbt till nånting jag absolut måste ha, helst nu genast. Minns ett kalas jag var på, tror ett utav mina syskonbarn fyllde 10 år då. Alla syskonbarnen var där och när jag satt på tåget hem kände jag mig bara så himla tom inombords. Det var som att nånting fundamentalt saknades mig.

Tog upp barnfrågan med sambon strax därpå och till min stora förvåning var han med på tåget direkt. Kan ju ha berott på att han var lite full men vi skippade kondomen samma kväll och jag blev gravid på första försöket. Dumma som vi var hade vi dock inte tänkt på att sambon precis slutat med cellgifter och när vi var på väg hem från en semesterresa i Danmark fick jag missfall på bussen. Bland det värsta jag varit med om. Var helt jävla ifrån mig av sorg, trots att det var i vecka typ 8, men hela min värld rasade verkligen.

Nu blir det varning för flum här men jag hade en utav mina mörkare perioder där det kändes som att jag aldrig skulle bli gravid igen, och om jag mot förmodan skulle bli det skulle det garanterat sluta i ett till missfall. Jag var ute och gick mycket, bara promenerade runt utan mål eller mening annat än att döda ångest. Då träffar jag på en ung man. Antagligen har detta aldrig hänt men jag upplevde det där och då som att det verkligen hände. Han sa till mig "Mamma, du ska inte vara ledsen för jag kommer till dig snart". Helt sinnes men jag blev lite lugnare efter detta.

Sen blev jag gravid igen. Vi hade flyttat, men bodde fortfarande i en hyrestvåa och jag höll på med min master. Oklart om sambon hade börjat plugga nu igen. Vi hade hur som helst inga "perfekta förutsättningar" men jag har liksom aldrig jobbat så. Vet att det ibland gör saker onödigt besvärliga för mig men sån är jag liksom. Dock mådde jag SUPERdåligt under denna graviditeten, nojade för missfall exakt hela tiden och fick sammandragningar/prematura värkar redan i vecka typ 17. Blev sjukskriven från vecka 20 och fram till förlossningen, som gick av stapeln 2 veckor innan beräknat. Då hade jag legat på soffan i flera månader och var jävligt leds på skiten rent ut sagt. Men förlossningen gick bra och barnet var friskt och allt därefter har varit ett ständigt pågående äventyr.

Jag kan tänka ibland att vi kanske borde ha väntat, på grund av att saker hade blivit enklare om man hade haft lite mer ordnade förhållanden. Men samtidigt tror jag inte att jag hade haft någon motivation att "ordna det" för mig om jag inte hade haft mitt barn. Har periodvis levt ganska destruktivt tidigare men nu finns liksom inget utrymme för det. Min son är och förblir min stora stolthet i livet, han är den som driver mig framåt. Vi flyttade till större när sonen var typ 3 men innan dess fanns inget direkt behov faktiskt. Nu är det dock rätt skönt att han har eget rum (fyller 5 i sommar).

Var 29 när sonen föddes.

Ursäkta att detta blev en hel novell 😜
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: Milosari
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp