Beslut om SGI - vad betyder det?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Jag har fått ett ”beslut om SGI” från försäkringskassan. Betyder det att de godtagit min ansökan och att jag kommer få sjukpenning?
Lyckas inte googla mig fram till vad det innebär. Jag kan inte se något under utbetalningar.
När jag var sjukskriven för två år sedan blev jag nekad ersättning så jag hoppas innerligt att jag denna gång får lite pengar. Är tack och lov inte sjukskriven längre.
 
Beslut om SGI innebär väl just att de beslutat vilken din sjukpenninggrundande inkomst är. Om du gjort en ansökan om sjukpenning är den antagligen inte behandlad än. När den är det kommer du att få besked.
 
Beslut om SGI innebär väl just att de beslutat vilken din sjukpenninggrundande inkomst är. Om du gjort en ansökan om sjukpenning är den antagligen inte behandlad än. När den är det kommer du att få besked.

Jag misstänkte att det var så men vid googling så kunde vissa foruminlägg tolkas som att det betyder att pengar kommer att betalas ut, därav min förvirring.
Sist jag var sjukskriven fick jag nämligen aldrig något sådant beslut utan enbart telefonsamtal samt brev om att ersättning nekas.
 
Jag misstänkte att det var så men vid googling så kunde vissa foruminlägg tolkas som att det betyder att pengar kommer att betalas ut, därav min förvirring.
Sist jag var sjukskriven fick jag nämligen aldrig något sådant beslut utan enbart telefonsamtal samt brev om att ersättning nekas.
Det kan ha varit så då att du fick beslutet om SGI muntligt och godtog det och då behövs inget skriftligt beslut. Om din förra SGI är inaktuell och man beslutar om ny SGI innebär det just att SGI är klar och har du inte hört något innan så beslutar man enligt det du har uppgivit.
Beslut om sjukpenning får du efter ansökan behandlats. Kan ju vara att du blir kontaktad innan, det beror på.
 
@Malibu_Stacy De behövde antagligen uppdatera din SGI eftersom du fått ett beslut på den, gissar jag.
Det kan ha varit så då att du fick beslutet om SGI muntligt och godtog det och då behövs inget skriftligt beslut. Om din förra SGI är inaktuell och man beslutar om ny SGI innebär det just att SGI är klar och har du inte hört något innan så beslutar man enligt det du har uppgivit.
Beslut om sjukpenning får du efter ansökan behandlats. Kan ju vara att du blir kontaktad innan, det beror på.

Tack för svar. Ja den behövde absolut uppdateras då min årsinkomst ökat. Jag får fortsätta vänta nervöst på ett beslut.
 
Att överklaga beslut om avslagen sjukpenning är idag vanligt. Bara att be läkaren skriva nytt intyg med de uppgifter f-kassan vill ha.
 
Att överklaga beslut om avslagen sjukpenning är idag vanligt. Bara att be läkaren skriva nytt intyg med de uppgifter f-kassan vill ha.
Överklaganden går sällan igenom, efter vad jag läst. Däremot kan det ju hända att FK ber läkaren om kompletteringar innan de fattar sitt beslut.

Edit: såhär skriver @Alexandra_W om först omprövning, sedan överklagan. Matnyttig info. Men vi behöver ju inte utgå från att TS får avslag. https://www.bukefalos.se/threads/oeverklaga-beslut-fran-foersaekringskassan.1479170/post-18888834
 
Ansöker man själv om att ersättingsbeloppet ska uppdateras eller gör man det automatiskt?
Jag har halv sjukpenning sen 1999 och har inte fått höjt en krona. Jag har ju arbetat halvtid så jag har höjt min inkomst med tiden.
 
Överklaganden går sällan igenom, efter vad jag läst. Däremot kan det ju hända att FK ber läkaren om kompletteringar innan de fattar sitt beslut.

Edit: såhär skriver @Alexandra_W om först omprövning, sedan överklagan. Matnyttig info. Men vi behöver ju inte utgå från att TS får avslag. https://www.bukefalos.se/threads/oeverklaga-beslut-fran-foersaekringskassan.1479170/post-18888834
Jag menade nog inte överklagan utan att första sjukintyget inte "duger" och måste kompletteras. Många ger upp där och är hemma två veckor utan sjukersättning för att dom hört att det inte går att få rätt.
 
Jag menade nog inte överklagan utan att första sjukintyget inte "duger" och måste kompletteras. Många ger upp där och är hemma två veckor utan sjukersättning för att dom hört att det inte går att få rätt.
Fast om intyget inte duger så vänder sig ju FK till läkaren? Det gjorde de till min när hans intyg behövde kompletteras.
 
Att överklaga beslut om avslagen sjukpenning är idag vanligt. Bara att be läkaren skriva nytt intyg med de uppgifter f-kassan vill ha.

Nu var det ju inte det tråden gällde. Hade jag fått avslag hade jag självklart begärt omprövning innan evtl överklagan.
För två år sedan bara orkade jag inte utan tog från mina sparpengar.
 
Ansöker man själv om att ersättingsbeloppet ska uppdateras eller gör man det automatiskt?
Jag har halv sjukpenning sen 1999 och har inte fått höjt en krona. Jag har ju arbetat halvtid så jag har höjt min inkomst med tiden.

Man ska uppdatera den själv. Kontakta FK.
 
Och gör man inte det kommer den bli uppdaterad när man ansöker om sjukpenning och uppger en annan SGI än sin tidigare. Så det är ingen fara på taket om den inte är uppdaterad löpande. Det viktiga är att den blir det i samband men ansökan om ersättning.

Jag har fast sjukpenning sen start. Det har aldrig omprövats så därför har väl ärendet bara tickat på sas.
 
Nu ringde handläggaren upp och denna gång blev min ansökan godkänd och jag får pengar utbetalda. Trots det hade handläggaren åsikter om hur arbetstiden fördelats under sjukskrivningen men ”var snäll och släppte igenom det”.
De är i princip stenhårda på det där. Är man deltidssjukskriven ska man ta ut sjukskrivningen varje dag, inte jobba vissa heldagar och vara sjuk andra. Så det var en flexibel och schyst handläggare!

Skönt att du fick pengar också. :)
 
De är i princip stenhårda på det där. Är man deltidssjukskriven ska man ta ut sjukskrivningen varje dag, inte jobba vissa heldagar och vara sjuk andra. Så det var en flexibel och schyst handläggare!

Skönt att du fick pengar också. :)

Jag har jobbat varje dag, inte en minut över dvs 8-12 Mån-fre på en halvtidssjukskrivning.
Men eftersom jag i normala fall har ett varierande schema och jobbar både kvällar, nätter och helger så blev det enligt henne inte rätt när jag plötsligt jobbade Mån-fre kontorstider (fast på deltid då).
Enligt henne skulle jag på en 50% sjukskrivning jobbat en halv natt till exempel om det var så jag var schemalagd innan min sjukskrivning. Vilket liksom är omöjligt på så många olika sätt...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
970
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 233
Juridik & Ekonomi Jag var sjukskriven pga fraktur, i 4 veckor. Avslutade sjukskrivningen (med läkarintyg) den 8 juni. Läste att den som avslutat...
2
Svar
30
· Visningar
2 378
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ För 2.5 år sen skadade jag mig rätt ordentligt när jag åkte av en häst. Tre nackfrakturer, depression, smärta, hjärntrötthet och ångest...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp