Besluts"ångest"

karamelldrottningen

Trådstartare
Jag har funderat i flera år på att skaffa katt och varit påväg flera ggr oxå. En gång förälskade jag mig i en katt på ett katthem jag praktiserade på, den hann ngn annan boka före mig. Sen var det en katt jag gillade på en kurs förra sommaren och hon skulle få kattungar, men jag tog för lång tid på mig att bestämma, så det blev inget då heller. Och så ngr andra ggr liknande händelser.

Hur som helst så har jag åter börjat fundera på att skaffa en katt. Tittat på flera annonser, besökt katthem osv. Jag vill att det ska kännas i hela kroppen att "den ska jag ha!"

Kan tänka mig en Devon rex, blev förtjust i den rasen när jag hälsade på en bekant. Men vad ligger raskatter i normalpris? Är det dyrare att försäkra dessa?

Känner inget behov av utställningar mm, så det är ju lite onödigt med en raskatt, men just den rasen är så himla trevlig så det kanske är värt det ändå?
 
Sv: Besluts"ångest"

Man köper ju inte främst en raskatt för att ställa ut.;) Faller man för en ras så gör man och devons går ju inte att inte falla för.:D En devon-kattunge går lös på 6000-7000 kr. Kanske lite billigare om den skulle råka på att ha någon defekt. Sedan finns det även vuxna omplaceringar. På Nordiska rexringens hemsida ligger det några ute så kika där.

Du kan ju spana på katthem och efter devons på samma gång och se vart det leder.
 
Sv: Besluts"ångest"

De flesta som köper raskatt ställer aldrig ut, och en huskatt går också att ställa ut, så det finns egentligen inget samband raskatt - utställning. Det beror helt enkelt på vad man vill ha. Det är inte dyrare att veterinärvårdsförsäkra en raskatt, däremot vill man nog ha en livförsäkring för fulla värdet också, åtminstone till en början.
 
Sv: Besluts"ångest"

Ja, de är mkt pengar med 7000 kr, det lutar nog på en bondkatt istället. Men det finns ju så många att välja bland, lite som att välja poijkvän haha, hittar många som verkar bra men sen så känns det ändå inte riktigt rätt. Jag tror att katten måste välja mig istället, ska besöka katthemmet lite oftare och helt enkelt vänta till det känns rätt.

Det är ju bra att det inte inte är nån skillnad på försäkringen av ras- och bondkatter. Vad kostar försäkringen per år lr månad? Vad ingår då?
 
Sv: Besluts"ångest"

Kolla med försäkringsbolagen! Ofta kan man räkna på det på deras hemsida. Annars går det bra att ringa.

Sveland tar 450 kr/året. vet.vård för 40 000, självrisk på 1 100+25%. För vuxen katt kostar samma försäkring 805 kr/år.
 
Senast ändrad:
Sv: Besluts"ångest"

Har funderat på exotic. De är ju som perser fast med lättare päls. Trivs de bra som innekatter? Jag menar triv de bättre med det till skillnad med andra raser? är ju ganska mkt motsatsen till Devon Rex, kan inte riktigt bestämma mig för vilken ras som skulle passa bäst.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 851
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 685
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 914
Senast: Bluefish
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp