Sv: Beslutsångest (FreeForm)
Jag skulle ha tagit ponnyvarianten. Vad kostar en sån?
Stöd i en bomlös sadel är guld värt, det var en av få negativa saker med Fitformsadeln jag hade *sakna* och tyvärr inte kunde fortsätta rida i av säkerhetsskäl
Töjbart koppjärn skulle min häst gilla. Icke fast. Men det är ju en smaksak
Om du tycker det stör dej mycket att den glider är det ju en prioriteringsfråga. Jag blev så van vid att min sadel gled så man spände åt gjorden extra noga och hoppade upp från pall (vilket hästens manke tycker är bra)
Paden är en petitess om man verkligen vill ha sadeln

Finns alltid alternativ. Skito-paden är iofs den bästa vad gäller stötdämpning och kanal för ryggraden, men min kuse är inte särskilt känslig för det, man bör ju tänka på det om man står mycket i stiglädren förstås eller om ryggraden är lite framträdande/ryggmusklerna outvecklade.
Red själv med en vanlig polypad under en Diddidyna som inte har särskilt mycket kanal för ryggraden och hästen som är mycket känslig om sin rygg i vanliga fall tyckte mycket bättre om det än det mesta annat man kan lägga på ryggen
Gör en prioriteringslista:
I första hand:
Vad tar hästen skada av (och då menar jag alltså ta SKADA av på längre sikt, inte något störningsmoment som inte har betydelse)
Vad behöver du för att kunna rida bra i sadeln
I andra hand:
vilka störningsmoment upplever du med sadeln (gör gärna en rangordning på vilka störningsmoment du tycker är värst. Kan vara vid sadling, uppsittning, ridning osv)
I tredje hand:
Ekonomiska aspekter, utseende
Ursäkta, jag är lite trött idag så det kan ha blivit väldigt flummigt

Hoppas du blev liite inspirerad