Beslutsångest (FreeForm)

Itchie

Trådstartare
Jag provrider två FreeForm sadlar ( :love: ) och kan inte bestämma mig för köp eller ej. Den ena är den vanliga modellen, den andra den nya ponnyvarianten. Den vanliga ligger bra och still men är lång och ger inget direkt knästöd för ryttaren. Den lilla är kort och nätt (och snygg :o ) och ger bättre stöd för mina korta ben, men glider lättare (annat material på undersidan + "one-fits-all"-järn som inte är löstagbart). Hjälp mig resonera!

Sv: Beslutsångest (FreeForm)

Okej, fortsätter väl resonera på egen hand då. Sadeln är förresten till en normalbyggd Islandshäst.

Ponnymodellen: 1.Jag är kritisk till det töjbara koppjärnet.
2.Eftersom Skito-paden bara finns i en storlek ser den överdimensionerad ut.
3. Det känns lite vanskligt att vara testpilot - modellen har ju inte hunnit prövas så mycket än.

Vanliga modellen: 1. Fungerar utan järn (ingen manke :crazy: ). 2. Högre andrahandsvärde? 3. Glider inte mot paden t v "luddet".

Jag skulle ha tagit ponnyvarianten. Vad kostar en sån?
Stöd i en bomlös sadel är guld värt, det var en av få negativa saker med Fitformsadeln jag hade *sakna* och tyvärr inte kunde fortsätta rida i av säkerhetsskäl :D

Töjbart koppjärn skulle min häst gilla. Icke fast. Men det är ju en smaksak ;)
Om du tycker det stör dej mycket att den glider är det ju en prioriteringsfråga. Jag blev så van vid att min sadel gled så man spände åt gjorden extra noga och hoppade upp från pall (vilket hästens manke tycker är bra)

Paden är en petitess om man verkligen vill ha sadeln :) Finns alltid alternativ. Skito-paden är iofs den bästa vad gäller stötdämpning och kanal för ryggraden, men min kuse är inte särskilt känslig för det, man bör ju tänka på det om man står mycket i stiglädren förstås eller om ryggraden är lite framträdande/ryggmusklerna outvecklade.
Red själv med en vanlig polypad under en Diddidyna som inte har särskilt mycket kanal för ryggraden och hästen som är mycket känslig om sin rygg i vanliga fall tyckte mycket bättre om det än det mesta annat man kan lägga på ryggen :angel:

Gör en prioriteringslista:
I första hand:
Vad tar hästen skada av (och då menar jag alltså ta SKADA av på längre sikt, inte något störningsmoment som inte har betydelse)
Vad behöver du för att kunna rida bra i sadeln
I andra hand:
vilka störningsmoment upplever du med sadeln (gör gärna en rangordning på vilka störningsmoment du tycker är värst. Kan vara vid sadling, uppsittning, ridning osv)
I tredje hand:
Ekonomiska aspekter, utseende :)

Ursäkta, jag är lite trött idag så det kan ha blivit väldigt flummigt :p Hoppas du blev liite inspirerad ;)

Tack för inspirationen! Ponnymodellen kostar 7 500:- (normalvarianten 8 500:-) plus pad. Problemet med glidningen är i längsled, inte sidled. Den glider alltså framåt, vilket den vanliga modellen inte gör (kan ju också bero på den tjocka "viloperiodsmagen" :o ). Har inget järn alls i den vanliga, det finns ingen manke att trycka mot. :D

Jag hadde den vanlige Freeformen på mitt kallblodssto, och det enda som var jättebra for hästen, var "one-fits-all-koppjärnet" (det är ett fleksibelt aluminiumsjärn?)

Som sagt fungerte koppjärnet jättebra. :) :banana:

MEN sadeln var gedigen och LÅNG, og formade sig INTE till hästen, slik selgeren lovte! :mad: Min häst fikk ont i ryggen av den etter en liten stund, så jeg måtte selge den igjen. :cry:

Jeg har en islandshest også, han er liten, men har lang rygg. Han druknet i salen :eek: og jeg kan ikke fatte hvordan den kan passe en islandshest. Det må være en hest med VELDIG rak rygg i så fall, ettersom sadeln är rak och styv.

Så jag er meget tvilsom til den vanlige freeformen... :smirk:

Men du sier ponni-modellen glir? Det var konstigt? Trodde den hadde gjord-festet lengre frem? Men det var kanskje araber-modellen det...

Jeg ville ikke kjøpt noen av de... Jeg ville provat arab-modellen om jag skulle provat Freeform igjen i det hele tatt... :smirk:

Så det flexibla järnet finns även till den vanliga FreeForm-modellen? Det var en nyhet!

Jo, min islandshäst har en rak och relativt lång rygg, men jag är ändå skeptisk till en såpass lång sadel...

Finns det en arab-modell också? Intressant! Ponnymodellen har gjord-fästet placerat "på mitten" som den vanliga varianten, men eftersom den är kortare hamnar ju fästet per automatik längre fram. Vet därför inte varför den glider mer än "stora" modellen. :confused: Min teori är att den glider mot paden - normalvarianten har teddy mot paden, det har inte ponnysadeln. Alternativt att det flexibla koppjärnet inte är tillräckligt flexibelt för de 110° hästen kräver för närvarande...

Jag har fått tag på en annan variant, Torsion Bora :) tycker den ser jättetuff ut och jag gillar mycket stöd så jag inte blir avbockad så lätt :p
Finns egentligen inte ens att köpa i Sverige men ändå..

Undrar om Freeformen är lika "lättformad" som Fitformen var.? Eller hårdare.. Min sadel blev nästan för svankig så den inte låg an mot hela ryggen.

Hmm... sleepy, var det verkligen Freeformen du provade? Och inte Freedom eller Flexion? Låter lite som dom nämligen :D

Totola skrev:
Jag har fått tag på en annan variant, Torsion Bora :) tycker den ser jättetuff ut och jag gillar mycket stöd så jag inte blir avbockad så lätt :p
Finns egentligen inte ens att köpa i Sverige men ändå..

Undrar om Freeformen är lika "lättformad" som Fitformen var.? Eller hårdare.. Min sadel blev nästan för svankig så den inte låg an mot hela ryggen.

Hmm... sleepy, var det verkligen Freeformen du provade? Och inte Freedom eller Flexion? Låter lite som dom nämligen :D

Har du några bilder på din pålle och boran??

Nej, jag har inte fått den än. Har bara fått tag på en som jag är på väg att köpa.

Men jag är lite skeptisk mot equilizerpadden. Gillar inte dom förrän de är "inridna" Och så känns den nog rätt hård. Jag skulle vilja ha en sån fluffig ull-padd som finns på Grandeurs hemsida istället :D
Men då var det ju det här men kanal för ryggraden..
Min häst är iofs inte så känslig för det, han är mer känslig för hårda saker mot ryggen (han sparkar bakut och bockar vid sadling om han ens får för sej att han känner något hårt :smirk: och är jättelugn om han har en mjuk sadel/padd med jämn undersida)
Ska jag skippa Equilizern?? Står ju ändå inte så mycket i stigbyglarna...

Jag tycker att freeformen inte är ett dugg "omformlig"; den är som ett hårt "skal". (fast mjuk att sitta i).

Ok, var bara nyfiken. Det är ju ingen sadel som man är van att se :p Som du säger så ser man ut att sitta som gjutet....

Torsion själva rekommenderar väl inte eg skiton heller utan just den padden du tänker på? :confused:

Nu har jag bestämt mig! Det blir inget köp denna gång. FreeForm Ponny kommer att finnas med löst koppjärn och med luddig undersida (samt med passande pad), så det känns värt att vänta på.

Sleepy - tack för länken! :bow: (och tack ni andra för era åsikter!)

Har du tittat på Flexion SBS? Jag tror den har allt du söker + lite till för bara ett par tusen extra och då slipper du pad!

Nu har jag tittat på Flexion SBS! Den verkar ju inte alls dum! Ser lite "grund" ut bara när man har en vild häst!?! Jag hittar bara bilder på dressyrmodellen (tror jag :o ), vet du något om allrounden?

Gah nu hittade jag ju en jättefin Freeform sadel på den sidan du länkade till. Men det går inte att visa bilden här. :mad:

Hur som helst, finns det någon som vet var man kan köpa den där ljusbruna modellan av Freeform som man kan se på den här sidan? http://www.goldfinch-endurance.co.uk/accessories.html

Ser ju ut att vara i läder eller mocka eller något! :love:
Finns den att sno åt sig i Sverige? Har bara sett sadlar i denna typ av färg som går att beställa i sverige..

FREEFORMFARGER.jpg

Hjälp!

Allroundsadeln heter Flexion Sbs GP, den har ungefär samma säte men allroundskurning. Jag tycker inte det är några som helst problem att sitta kvar i den, man har så mycket benstöd att det räcker och blir över. Och eftersom man sitter väldigt avslappnat i sadeln är det inte lika stor risk att man trillar av. OM det inte är så illa att man skulle behöva sadelhorn eller handtag :D

Jag trillade av när jag skulle hoppa i min Flexion Supreme i dressyrmodell, men det var nog mest för att jag hade gjort illa handen och hästen körde ner huvudet och bockade och det gjorde så s**ans ont i handen att jag mer eller mindre kastade mej av.

*trådlån*

Sitter freeform stiglädrena bara fast med kardborre? :crazy: Tycker det ser ut så på bilderna jag hittat, och det verkar inte så hållbart. Är det verkligen så?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: cowgirl81
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 238
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 202
Senast: Glimris
·
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 857

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka