Beslutsångest i affären

Takire

Trådstartare
Är det någon annan som brukar få beslutsångest i affären? Vad kan man göra förutom att skriva inköpslista och handla utefter den?

Jag vill lite dunka huvudet i väggen när jag inte kan bestämma mig för vad jag vill ha. Är lite frustrerande att vandra omkring i lilla affären i över en halvtimme... när det denna gång ändå bara är lite karameller/godis jag vill ha.

Skulle nog vara mycket lättare om det bara fanns ett alternativ av varje vara.
 
Haha 🤣 är du jag?

Jag har löst det på så sätt att mamma handlar åt mig. 👍
Jag vill inte gå i affärer pga Corona, men mamma handlar åt sig själv, så då handlar hon åt mig också.

Och så handlar jag och pappa online ibland, det funkar också bra, tycker jag :).
 
Är det någon annan som brukar få beslutsångest i affären? Vad kan man göra förutom att skriva inköpslista och handla utefter den?

Jag vill lite dunka huvudet i väggen när jag inte kan bestämma mig för vad jag vill ha. Är lite frustrerande att vandra omkring i lilla affären i över en halvtimme... när det denna gång ändå bara är lite karameller/godis jag vill ha.

Skulle nog vara mycket lättare om det bara fanns ett alternativ av varje vara.

Hjälper inte med psykande skyltarna 3 för 25 när 1 påse kostar 18.
 
Jag har blivit bättre på att inte tänka på priset, utan ta det jag vill ha.
Har satt en budget och så inom budgeten handlar jag det jag vill.

Ja, just nu ville jag dock kanske ha just de karamellerna med extrapriset. Fast jag vet ju att jag inte vill ha tre påsar godis i och för sig:p
 
Jag! Förutom att jag ofta är lite virrig och traskar runt för att jag antingen glömt vad jag är där för eller för att jag letar efter det jag ska ha (till stor del relaterat till stress/utmattning i mitt fall), så är jag ofta helt vilse när jag ska välja något gott tex. Så många beslut! O_o:cautious::arghh:
 
Jag! Förutom att jag ofta är lite virrig och traskar runt för att jag antingen glömt vad jag är där för eller för att jag letar efter det jag ska ha (till stor del relaterat till stress/utmattning i mitt fall), så är jag ofta helt vilse när jag ska välja något gott tex. Så många beslut! O_o:cautious::arghh:

Kanske missvisande att gilla, men jag kände igen mig (även om jag inte varit precis utmattad).
 
Haha 🤣 är du jag?

Jag har löst det på så sätt att mamma handlar åt mig. 👍
Jag vill inte gå i affärer pga Corona, men mamma handlar åt sig själv, så då handlar hon åt mig också.

Och så handlar jag och pappa online ibland, det funkar också bra, tycker jag :).

Praktiskt att din mamma kan handla åt dig! Man kan ha dem till mycket de där mammorna (föräldrarna) :heart.
 
Onlinehandel kanske vore något att testa i alla fall för matvarorna :). Känner visserligen lite motstånd mot det men det handlar nog om ovana.

Just godsaker får nog bli i affären dock, velande till trots. Annars kommer dessa kanske vara i magen innan jag egentligen vill äta upp dem :o.
 
Jag är sjukt velig. Dålig på att bestämma vad jag ska äta så måste kolla recept och sånt innan och göra en lista. Annars kommer jag hem med lite av varje som inte passar ihop.
 
Är det någon annan som brukar få beslutsångest i affären? Vad kan man göra förutom att skriva inköpslista och handla utefter den?

Jag vill lite dunka huvudet i väggen när jag inte kan bestämma mig för vad jag vill ha. Är lite frustrerande att vandra omkring i lilla affären i över en halvtimme... när det denna gång ändå bara är lite karameller/godis jag vill ha.

Skulle nog vara mycket lättare om det bara fanns ett alternativ av varje vara.

Jag handlar mat på nätet. Superbra! Jag gör en lista och beställer utifrån den, eftersom jag inte vandrar runt blir jag inte frestad till småköp och sånt.

Ska jag ha nåt litet - ett paket knäcke typ - så går jag in och köper det, och då kan det slinka med nåt mer, men då gör det ingen större skillnad eftersom jag har alla basvaror hemma redan. Så jag blir inte stående och funderar på vad jag ska äta till middag.
 
Ja, just nu ville jag dock kanske ha just de karamellerna med extrapriset. Fast jag vet ju att jag inte vill ha tre påsar godis i och för sig:p

Ta en då om du vill ha en och strunta i skyltarna.

Praktiskt att din mamma kan handla åt dig! Man kan ha dem till mycket de där mammorna (föräldrarna) :heart.

Ja 😊.
Listor hjälper mig inte inne på affärn.
Nu skriver jag lista till mamma, det går bra :).
 
Jag hatar att inte kunna bestämma mig. Det gör mig sjukt stressad och typ gråtfärdig 😅 Handlar utefter lista och har planerat vad jag ska handla till för rätt/er innan. Sedan har jag inga problem att lägga till saker, det är heller inget mål alls att förhindra för min del (för det ger mig otroligt mycket ångest snarare). Och oftast går det ganska bra att bestämma sig om det handlar om vardagsgrejer (typ ska köpa en ny blandsaft) eller om godis/chips men tillräckligt ofta går det inte bra och jag liksom tar bara något i panik för att komma ifrån problemet att inte kunna tänka efter och välja.

I övrigt älskar jag att gå runt och filosofera och titta på hyllor och vela när det är av nyfikenhet jag gör det. Det är alla gånger jag måste välja något (typ soja, jag vet aldrig vilken sort man ska ha för det står ju bara soja i recept oftast) det slår slint. Jag undviker således recept med soja och känner mig helt inkapabel 😅

Att bara gå in i en affär för att handla till "något" man ska laga när man kommer hem händer inte. Alltså det finns inte i mitt liv. Nu har jag åtm en såpass väl inarbetad utväg om jag blir jättesen från stallet och vill ha något annat än macka när jag kommer hem (alt inser jag kommer aldrig ens pallar breda den där mackan) och då köper jag alltid Anammas fryspizza. Sådana nödlösningar är jag ändå ganska bra på att hitta.
 
Jag fastnar alltid vid frukt och grönsaker. Kan på riktigt få ångestpirr i kroppen och kanske gå ifrån affären utan det jag hade planerat för att det är så svårt att välja rätt päron, äpple, paprika, gurka, banan och så vidare. Kan stå lång tid och undersöka varje fruktsort och grönsakssort för att kunna välja en eller ett par.

I övrigt skriver jag en lista och handlar det jag skrivit upp. Handlar oftast på samma ställen och skriver listan efter ordningen i affären.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 517
Senast: lilstar
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 250
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 340
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp