Beslutsångest kring val mellan jobb

villhöver

Trådstartare
Lite av ett I-landsproblem, men jag är helt som åsnan mellan hötapparna... Och vet inte hur jag ska göra.
Jag är tjänstledig från mitt jobb för att prova på ett annat jobb och nu närmar det sig beslutsdags, ska jag gå tillbaka till mitt gamla jobb eller säga upp mig och stanna på det nya?
Tillsvidareanställd på det gamla jobbet och är nu erbjuden tillsvidareanställning även på det nya.
Att jag överhuvudtaget hoppade på det nya jobbet var för att jag börjat känna mig lite "för" bekväm på jobbet (om man kan vara det), och sen kom frågan om jag ville testa detta. Jag sökte mig alltså inte aktivt bort.
Jag är nu inom annat verksamhetsområde och arbetar med arbetsledning.

Gamla jobbet har jag varit anställd på i 5 år, jag "kan"/känner mig bekväm i jobbet och då jag under mina år har jobbat på flera enheter inom verksamhetsområdet så har jag ett rätt stort kontaktnät inom både själva verksamheterna men även med samverkansaktörer runt om.
Jag är uppskattad på jobbet både socialt och arbetsmässigt av både chefer, kollegor, brukare m.m. Det är ett socialt arbete där man arbetar mot många människor hela tiden och utöver det har man en trygghet i en tight professionsgrupp som träffas med jämna mellanrum men är lätta att nå vid behov (man är ensam i sin profession på arbetsplatsen).

Nya jobbet har jag varit på i 3 mån och har kommit in rätt bra på den tiden, det är ett helt annat område än det jag jobbat inom tidigare - både tjänst/arbetsuppgiftsmässigt men även målgrupp. Jag tycker det är lite jobbigt att inte kunna allt lika bra som på ordinarie jobb och blir irriterad på mig själv när jag blir osäker på något men påminner sen mig själv om att jag har varit där 3 mån jämfört med 5 år - jag har inte heller fått någon bredvidgång eller överlämning utan släpptes rakt in på egen hand, så jag kan omöjligt kunna allt direkt.
Gick in i en inte helt enkel personalgrupp och läget var rätt frostigt till en början. Men det har förändrats, gruppen har tinat upp och jag har gått ifrån att mötas med skepsis och misstänksamhet till accepterande och nu till viss uppskattning så det tar sig. Jag har väldigt varierande arbetsuppgifter och får göra väldigt mycket saker som är både kul och lärorikt. Här jobbar jag mot mycket färre personer i taget och det är på gott och ont, man får ett närmare arbete med personerna man jobbar med just då men det känns ibland lite "litet" då jag är van vid mycket liv och rörelse.

Jag har haft samtal med min ordinarie chef om hur jag ska göra och vad jag sagt till henne är att jag trivs med mina nya arbetsuppgifter, det passar mig bra (något hon håller med om och detta har ju varit ett tema under bl.a våra medarbetarsamtal -hur jag ska utmanas vidare) men att det inte är verksamhetsbundet utan jag hade kunnat jobba med liknande arbetsuppgifter någon annanstans, som hos henne... Hon har nu sett över möjligheter att ändra mitt uppdrag för att definitivt locka mig tillbaka men lyckades inte lösa det utan går jag tillbaka så är det till samma tjänst och uppdrag som innan. Hade jag inte trivts på mitt gamla jobb så hade det varit självklart att släppa det men nu har jag två bra jobb helt enkelt och är helt rådvill. Det ena välbekant och "hemma" både verksamhetsmässigt och socialt, det andra fortfarande lite nytt och ensamt då jag inte har mitt kontaktnät upparbetat än.
Nya jobbet ger för övrigt närmare 5000 mer i lön.

Tankehjälp sökes!
 
Att bli bekväm och hemtam med var man är van vid hör ju till, likväl som att känna sig lite grön och okunnig inom nytt. Som du säger själv har du ju bara varit där 3 mån jämfört med 5 år. Jag som gillar utveckling hade hoppat på det nya tåget, det gamla vet du ju redan allt om. För 5000 kr hade jag dessutom vågat chansa för att se om jag fortsätter trivas på sikt. Om inte lär du ju inte ha ett tomt CV med dig om du vill vidare ;)
 
Något som får mig att söka nytt jobb är när jag har blivit för bekväm och "kan allt". Jag vill lära mig nya saker och utvecklas. Du vet ju redan att du trivs på det nya jobbet, ett riktigt guldläge!

Har det nya jobbet några andra nackdelar? Arbetstider, avstånd från hemmet?
 
Något som får mig att söka nytt jobb är när jag har blivit för bekväm och "kan allt". Jag vill lära mig nya saker och utvecklas. Du vet ju redan att du trivs på det nya jobbet, ett riktigt guldläge!

Har det nya jobbet några andra nackdelar? Arbetstider, avstånd från hemmet?

Arbetstiderna är samma, dagtid. Nya jobbet är just nu 5 min längre resväg till men jag ska flytta och då blir det ca 5 min kortare (dock mer risk för trafikhinder).
Nackdelen med nya jobbet är egentligen att målgruppen för arbetet inte är mitt stora intresse, men jobbet jag utför/mitt uppdrag (jobbet som arbetsledare) i sig är jag intresserad av.
Fördel är ju att om jag inte trivs senare så har jag ju lärt mig en massa nytt.
 
Jag är en sån som tycker om att bryta upp och göra nya grejer med jämna mellanrum!
Nya jobbet låter som en kanonmöjlighet att pröva på nya grejer, lära sig nya kunskaper (inkl. Personalansvar?) utan några större baksidor med en god löneökning!
Jag hade helt klart tagit nya jobbet och sen utvärderat om typ ett år för att se om du vill stanna eller kanske söka dig tillbaka till ett jobb med nuvarande målgrupp, i en starkare löne-och erfarenhetsposition!
 
Lite av ett I-landsproblem, men jag är helt som åsnan mellan hötapparna... Och vet inte hur jag ska göra.
Jag är tjänstledig från mitt jobb för att prova på ett annat jobb och nu närmar det sig beslutsdags, ska jag gå tillbaka till mitt gamla jobb eller säga upp mig och stanna på det nya?
Tillsvidareanställd på det gamla jobbet och är nu erbjuden tillsvidareanställning även på det nya.
Att jag överhuvudtaget hoppade på det nya jobbet var för att jag börjat känna mig lite "för" bekväm på jobbet (om man kan vara det), och sen kom frågan om jag ville testa detta. Jag sökte mig alltså inte aktivt bort.
Jag är nu inom annat verksamhetsområde och arbetar med arbetsledning.

Gamla jobbet har jag varit anställd på i 5 år, jag "kan"/känner mig bekväm i jobbet och då jag under mina år har jobbat på flera enheter inom verksamhetsområdet så har jag ett rätt stort kontaktnät inom både själva verksamheterna men även med samverkansaktörer runt om.
Jag är uppskattad på jobbet både socialt och arbetsmässigt av både chefer, kollegor, brukare m.m. Det är ett socialt arbete där man arbetar mot många människor hela tiden och utöver det har man en trygghet i en tight professionsgrupp som träffas med jämna mellanrum men är lätta att nå vid behov (man är ensam i sin profession på arbetsplatsen).

Nya jobbet har jag varit på i 3 mån och har kommit in rätt bra på den tiden, det är ett helt annat område än det jag jobbat inom tidigare - både tjänst/arbetsuppgiftsmässigt men även målgrupp. Jag tycker det är lite jobbigt att inte kunna allt lika bra som på ordinarie jobb och blir irriterad på mig själv när jag blir osäker på något men påminner sen mig själv om att jag har varit där 3 mån jämfört med 5 år - jag har inte heller fått någon bredvidgång eller överlämning utan släpptes rakt in på egen hand, så jag kan omöjligt kunna allt direkt.
Gick in i en inte helt enkel personalgrupp och läget var rätt frostigt till en början. Men det har förändrats, gruppen har tinat upp och jag har gått ifrån att mötas med skepsis och misstänksamhet till accepterande och nu till viss uppskattning så det tar sig. Jag har väldigt varierande arbetsuppgifter och får göra väldigt mycket saker som är både kul och lärorikt. Här jobbar jag mot mycket färre personer i taget och det är på gott och ont, man får ett närmare arbete med personerna man jobbar med just då men det känns ibland lite "litet" då jag är van vid mycket liv och rörelse.

Jag har haft samtal med min ordinarie chef om hur jag ska göra och vad jag sagt till henne är att jag trivs med mina nya arbetsuppgifter, det passar mig bra (något hon håller med om och detta har ju varit ett tema under bl.a våra medarbetarsamtal -hur jag ska utmanas vidare) men att det inte är verksamhetsbundet utan jag hade kunnat jobba med liknande arbetsuppgifter någon annanstans, som hos henne... Hon har nu sett över möjligheter att ändra mitt uppdrag för att definitivt locka mig tillbaka men lyckades inte lösa det utan går jag tillbaka så är det till samma tjänst och uppdrag som innan. Hade jag inte trivts på mitt gamla jobb så hade det varit självklart att släppa det men nu har jag två bra jobb helt enkelt och är helt rådvill. Det ena välbekant och "hemma" både verksamhetsmässigt och socialt, det andra fortfarande lite nytt och ensamt då jag inte har mitt kontaktnät upparbetat än.
Nya jobbet ger för övrigt närmare 5000 mer i lön.

Tankehjälp sökes!

Jag hade tagit det nya jobbet, sett till att ha ett bra avslutningssamtal med min gamla chef och inte lämnat med några hard feelings. Kanske även öppna upp för att din gamla chef kan kontakta dig om de kan ändra ditt uppdrag i framtiden så som chefen försökte göra nu och inte lyckades med. Jag är en person som gillar att testa nytt och inte bli bekväm och fast i det gamla.När jag blir för bekväm så slutar jag att utvecklas. Men frågan är vad du värderar mest? Sen brukar jag tänka med lön att det är alltid positivt både i nuläget och långa loppet att få en höjd lön, man ska ju faktiskt gå i pension någon gång och då gör 5000 mer i månadslön stor skillnad. Även om det inte är det som huvudsakligen styr mina val såklart.
 
Håller med ovanstående i alla argument. Mer pengar och att lära mig nya grejer hade definitivt övervägt om jag kände mig för hemtam i mitt gamla jobb, det var det som fick mig att byta nu senast. Kände mig väldigt hemtam och ville upp på högre nivå, fick ett jobb med mer indirekt arbete mot målgruppen (jag trivs bättre med direktkontakt) men det är det värt, har lärt mig oerhört mycket mer som jag kommer ha nytta av senare.
 
Uppdatering:
Sagt upp mig från "gamla jobbet".

Vad som händer nu är dock väldigt oklart.
På "nya jobbet" har jag en chef som får lite spontana idéer skulle man väl kunna säga :p förra veckan ringde hon för hon hade varit på möte med en chef från en annan verksamhet, och den andra chefen behövde en arbetsledare (det jag jobbar som nu) och min chef hade föreslagit mig -utifrån den yrkesbakgrund jag har och att hon vet att jag är intresserad av verksamhetsområdet. Igår var jag på en inofficiell intervju för det stället - och chefen där var nöjd och vill gå vidare...
Samtidigt dök det igår upp ytterligare en möjlighet.
Möjligheten att få ett år som enhetschef (:nailbiting:) i delat ledarskap med nuvarande chef. Detta ska upp till förhandling nästa vecka och går det vägen så blir det så - går det inte vägen så hoppar jag på det jag var på intervju för igår.

Som sagt, oklart och jag vet knappt själv vad som händer - men nåt nytt blir det! :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 676
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 177
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Avalbane
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 778
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp