Bukefalos 28 år!

Beslutsångest med betoning på ångest!

F

Fjunet

Har varit kattägare sedan onsdags, och innan jag skaffade katt så hörde jag mig för med andra fågelägare som har katt + fåglar (vilket jag har). Alla hade positiva erfarenheter. Men nu har det blivit problem på två punkter:

1.) Kissen har blivit MYCKET bättre med fåglarna, nu kan han sitta och titta på dem i en halvtimme utan att anfalla. Förut sprang han rakt in i rummet, och hoppade upp på fågelburen. Men han kan fortfarande inte vara i rummet med dem själv, och ej på natten. Han kan mao inte sova med oss under natten, då fågelburen står i sovrummet. Att hålla på och ha stenkoll och sitta spänd i sovrummet hela tiden är himla jobbigt :( Speciellt eftersom han får "återfall" ibland och attackerar buren (han är aldrig i rummet när de är ute och flyger).

2.) Pga problem med hästen och hästarna i stallet, måste jag skaffa en till häst så att min slipper gå ensam i hagen. Detta innebär givetvis att jag får mindre tid över för min kisse :( Jag har möjlighet att skaffa en till katt som kompis, men inte förrens om drygt ett år då jag är färdigutbildad och har råd med en större lägenhet.

Jag hade honom ute på annons i cirka 12 timmar, men tog bort den eftersom jag fick sån ångest :crazy: Fick två svar, varav ett var lite småintressant. De vill komma och titta på honom imorgon. Det känns dock jobbigt eftersom jag inte vet var han hamnar. Köparen kan ju lova guld och gröna skogar, men verkligheten är en annan. Jag känner att hos mig kan han iallafall ha det bra, kanske inte bäst just nu, men bra, till skillnad från många andra katter. Kan tillägga att min sambo jobbar skift, jag går i skolan tre dagar i veckan så vissa veckor blir han egentligen inte ensam mer än 4-5 timmar om dagen (+ nätterna då han får sova själv, om det inte löser sig). Borde jag leta efter ett nytt hem till min kisse?
 
Sv: Beslutsångest med betoning på ångest!

Ja det viktigaste är ju att ha mental ork till sina djur... jag har två och ett halvt djur idag + att jag ser till syrrans svin ibland.. det är lagomt idag.
Man ska orka kela, gosa och ge tid .. är man för trött så orkar man ju ingenting, min katt blev väldigt mycket försummad då hästen jag hade förut började krångla -så jag har bestämt mej för att inte skaffa fler djur än jag hinner med -synd, det var hund som föll bort för då hinner jag varken med häst eller katt (jag fungerar så här).

Att han är ensam hemma är inget hinder i sej, mina katter är själva idag 8½ timme (är hemma på lunch nu) och de reder sej tillsammans -är man inte lika mycket borta som jag så klarar han sej nog bra... mina sover när inte jag är hemma. Men det såklart, det är ju alltid kul att ha kompisar.
Ang. fåglarna, jag omplacerade två av mina marsvin när jag fick hem äldsta katten.. det var bättre att lämna iväg dem än honom -de hade varandra och kom till ett bra ställe -katten däremot var helt pajad när jag fick honom, jag har alltid velat haft en katt ... ja, fördelarna vägde åt katten sas, hur du känner med fågel -katt vet jag inte... om du måste välja?

Vet inte hur du ska göra... lycka till iaf.
 
Sv: Beslutsångest med betoning på ångest!

Mental ork känner jag att jag har - iallafall i nuläget. Just nu känns de kämpigt, men det är för att sambon är bortrest och därmed faller all aktivering av katten på mig.

Omplacera fåglarna är inget alternativ.
 
Sv: Beslutsångest med betoning på ångest!

Jag tycker du ska behålla kisse tillsvidare. Varför kan du inte skaffa en kompis nu, blir det för stora utgifter med två?
 
Sv: Beslutsångest med betoning på ångest!

Jag har beslutat mig för att behålla honom. Just nu sitter han 1 m från fågelburen och tittar, i lördags så hade det aldrig funkat :love: Jag tycker att lägenheten är för liten helt enkelt... 47 kvm - 12 kvm som de inte får vara på när vi inte är hemma/fåglarna är ute.
 
Sv: Beslutsångest med betoning på ångest!

Jag bor på 6 kvadrat mindre än dej... två katter tar faktiskt inte större plats ... När jag bara hade en rejsade han runt lika mycket själv som den lilla gör nu (Nisse rejsar inte så mycket nu för tiden).
 
Sv: Beslutsångest med betoning på ångest!

Jag har mina två missar (aktiva katter!) på 65 kvm idag men ska flytta. I värsta fall får jag 25 kvm å jag tror inte katterna lider av det alls! Det handlar mer om kubik än kvadrat;) Köp en till du om du tycker han är för mycket ensam!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag sov dåligt i natt. Somnade på kvällen men vaknade och låg och skruvade mig fram och tillbaka. Katten låg i vägen varje gång. Vid...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 896
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 318
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 495
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp