Beslutsångest och sorg...

Alaskan

Trådstartare
Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden börjar bli knapp.... ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg. Har 2 hästar här hemma varav den ena passar mig inte alls. Jättesnäll häst, underbar på alla sätt och vis och jag älskar honom men efter 1.5års kämpande så har jag kommit fram till att vi kommer inte överrens i ridningen :( Han är allt för mycket framåt för mig, vilket leder till att jag blir rädd då jag rider, han känner av det och då blir det bara en nedåtgående spiral där allt bara går fel. Nu har jag haft ut honom på annons en längre tid för fodervärdshem med möjlighet till köp men har inte hittat någon. Jag har alltid varit 100% ärlig med hur han är i ridningen och då har många intresserade backat. Hoppet började ta slut att hitta någon men nu så var det en kvinna och tittade på honom. Hon provred inte (han har stått i 3-4månader nu då jag inte vågar rida honom alls längre) då hon tyckte det var onödigt att börja med det då han stått så länge och samlat energi. Men hon bestämde sig ändå för att ta honom och prova och han åker nu på söndag dit. Han får där vistas på lösdrift och med flera kompisar i samma ålder att leka med. Så där får han utlopp för sin energi hela dygnet, något han inte får här tyvärr. På samma gång känns det dock som att jag sviker honom och jag kommer inte från det onda i mitt hjärta varje gång jag ser på honom nu :( Jag sviker honom, jag river upp honom med rötterna, tar honom från sin kompis, sitt hem, sin trygghet. Det känns hemskt! :( :cry:
Då han åker iväg så lämnar min andra ensam. Han börjar bli gammal och tanken var att hålla honom på bete en sista sommar som han älskar, och ta bort till hösten, men jag börjar bli osäker. Hans tänder är så pass dåliga att han får inte hö tuggat längre. Kan han tugga gräset alls i sommar är min tanke.... Vad är era erfarenheter?
Sen då också till det faktum att han blir ensam nu på söndag :(
Jag har 2 alternativ nu. 1. Ta honom bort nu då den andra hästen åker iväg på prövotid/foder och då är jag helt utan hästar. Då har jag en bekant som skulle behöva få stallplats till sina 2 hästar och denne skulle vara intresserad av att hyra mitt stall. Då lämnar jag inte helt utan hästar och min bekant är bara tacksam för att få hjälp med sina så jag vet att jag får vara i stallet och snusa häst närhelst jag vill.
Eller 2. Ta hit en häst som söker nytt hem. Jag känner hästen lite sedan tidigare, men det var för flera år sedan då mina hästar stod i samma stall som denna häst. Snäll, lätt att hantera, fungerar bra i ridning (inte framåt på samma sätt som denna jag har nu) 16år gammal. Priset är 10.000kr med all utrustning (ex-travare) kan inte så mycket annat än gångarterna men fullt frisk osv så går säkert att lära lite iallafall. När gamlingen sen går vidare i höst (om det blir så och inte nu redan före betet) så har min bekant "paxat" den boxen till sin ena häst. Kommer min andra häst hem av någon anledning inom en snart framtid så är det inga problem då vi har plats på betet. Och är det så att han kommer efter betet så är min bekant fullt medveten om att då måste hästen flytta så jag får boxen till min häst.
Hur ska jag göra som sagt? Jag känner att jag bara velar av och an. En gång tänker jag ta bort alla och skita i att ha egna hästar, en annan gång ta hit den andra hästen och vänta till hösten med att ta bort gamlingen. En tredje gång ta bort gamlingen nu, ta hit den andra hästen och hyr ut den andra boxen till min bekant..... Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Det känns som att det är allt på en gång nu med att bestämma allting och jag har endast 3 dagar på mig att bestämma mig. Vad tänker ni andra när ni läser mitt inlägg? Vad skulle ni göra? Tacksam för alla ideer och input så jag får rätsida på allt detta!
 
Beklagar din sits.
Min första tanke är, varför vänta med gamlingen tills det blir akut? Varför inte låta honom somna in värdigt när han fortfarande är ok? Min personliga åsikt är att många väntar tills djuret är så dåligt att det inte är djurvänligt längre.
Vad gäller att skaffa en ny häst så skulle mitt råd vara att vänta. Hitta dig själv och vad du verkligen vill inom hästeriet, invänta vad som sker med den andra som nyss åkte iväg. Varför starta nytt projekt när det första inte är avslutat än?
Oavsett vad, lycka till i vad du än bestämmer dig. Vi valde inte att ha häst för att livet skulle vara lätt;)
 
hur pigg är den gamla nu? gillar han sommaren?
Om det är din darling, behåll honom över sommaren om han ser ut att må bra, låt din kompis ta dit en häst som sällskap nu och sen löser du resten i höst!
Det kan ju rent krasst vara så att du får hem din andra häst efter prövotiden. Kanske lite övermäktigt att köpa en till häst redan, innan du hunnit landa mentalt och utvärdera hur det går för unghästen?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 022
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp