Beslutsångest!

Dalkullan

Trådstartare
Hej! Har beslutsångest angående val av gymnasium.. Skulle bara vilja få lite tankar och funderingar vad ni på buke tycker.

Ska försöka göra en lång historia kort!

Jag är 95:a, kom in på ett icke hästreliterat gymnasium förra året, men sjukskrev mig vid höstlovet Pgr av depression och ätstörning.

Fick upp ögonen för den nya hästinriktningen Western på Sveriges Ridgymnasium i Skåne. Kom fram till att söka ner dit, och kom in. Hade hört att Sveriges ridgymnasium skulle vara så bra. Ett av sveriges bäst. Och tänkte att "ja men där nere i sverige finns det ju så mycket hästar så kunskapen måste vara hur stor som helst!"

Sagt och gjort, jag åkte ner! Och har nu gått här 1 termin och funderar om det här verkligen var värt..?

Bara för att det är mer häst här nere har jag nu lärt mig att det behöver inte alls finnas mer kunskap om häst. Tvärtom. På skolan säger de att "hästens välbefinnande" kommer alltid först.

Mm.. Hästarna får frukost vid klockan 06.00, kommer ut vid åtta,(vissa får stå inne till lunch för att sedan byta av en annan häst pgr av för lite hagar) och sedan kommer de in igen vid ca klockan 14-15,00. Då har hästarna alltså stått utan mat
i 8 timmar! Sedan får de kväll vid 21,00.

Det är det största bekrymret som jag verkligen inte fattar vart hästens välbefinnande kommer först? Orsakerna till varför de inte får mat ute i hagen är: Det blir för lerigt. Det tar för mycket tid att ge de ute i hagen m.m. Det skär i mitt hjärta.

En annan sak är att på naturbruks lektionerna får vi lära oss saker som: vilka är de vanligaste stömedlen? Och hur man leder en häst korrekt..

Vilket jag personligen lärde mig när jag var 10 år och gick på ridskolan.

Jag trodde vi skulle få lära oss om hästens beteende, sjukdomar, kanske fördjupa sig i alla olika hästsporter m.m.

Det enda jag går kvar här nere för är ridningen, att vi får två ridlektioner i veckan med westernridning med två jätte duktiga tränare. Även har jag fått en underbar vän här nere.. Och det skulle kännas förj*vligt att åka hem och "lämna" henne här.

Men jag vet inte om jag står ut! Med denna hästhållning och att de teoretiska ämnerna ger mig inget. Längtar hem gör jag nästan förjämnan och det är jobbigt när man lätt blir nedstämd på hösten plus ätstörning att dras med.

Skulle jag flytta hem har jag funderat på Praktiska, som nu i ettan har tre skoldagar och två praktiska. I två:an och tre:an är man i skolan 1 månad, sen praktik i 1 månad, sen skolan 1 måndad ovs. Jag har vart med en dag och vet att på naturbruks lektionerna diskuteras det vilt till om Hästen. Klasserna är inte stora heller, 6-7 st. Den klass jag går i nu är vi 30 st(!).

Gaah. Vet egentligen inte vad jag vill med denna tråd.. bara skriva av mig. :(

Mvh Dalkullan som nu mera bor i Skåne.
 
Sv: Beslutsångest!

Att hästar går ute på det sätt du beskriver är inte ovanligt. Inte optimalt på ngt sätt och man tycker att det borde kunna lösas på bättre sätt men jag skulle inte gå så långt som att kalla det dålig hästhållning även om det givetvis kunde (och borde) vara bättre. Det ni lär er på teorin tycker inte jag är fel dels är det inte självklart för alla och dels är det sånt som ingår. Man måste ju läsa Matte A före Matte B (heter det så numera?) även om man redan kan det som ingår i Matte A. Jag har själv gått häst på gymnasiet och det blir mer av sånt du beskrev att du ville lära dig. Det finns ju en kursplan som ni borde fått sett och det borde rimligtvis ingå där. Jag bodde också på skolan och längtade hem mycket i perioder men är glad att jag gick kvar idag, har haft väldigt roligt och lärt mig enormt.

Du verkar ju inte vara helt nöjd med ditt val, kanske kan du gå kvar första året och se sen? Eller så byter du direkt om du vantrivs. Hoppas du hittar en lösning som passar dig...
 
Sv: Beslutsångest!

Jag har också gått på ridgymnasium (Ingelstad Naturbruksgymnasium) och där fick inte hästarna vatten på vintern ute i hagarna och heller inget hö. De fick äta sitt frukosthö inne och de som inte fick gå ut på morgonen var de hästarna som skulle ridas på FM och när de ridits, kanske vid 12-tiden så fick de stå kvar inne och få sin lunch inne och så kom även de andra hästarna in då för att få sin lunch inne. De fick alltså aldrig gå ut på en hel dag.

Skolan hade både ridhästar och körhästar och körhästarna hade det jättebra i förhållande till ridhästarna. Körhästarna hade fri tillgång på hö i hagarna då de kört ut en rundbale till dom. Toppen! Men de fick inte heller vatten om vintern.

Man kan tycka att ett ridgymnasium kunde investera i Thermo Bar-tunnor så fryser ju inte vattnet men icke. Jag frågade en lärare en gång varför hästarna inte fick vatten på vintern och jag fick ett svar dummare än jag kunde ana. Han sa "Hästar i det vilda kan gå flera mil för vatten" Jag svarade "Ja, det är möjligt men hur ska hästarna kunna gå och leta vatten i flera mil när ni har stängt in dom i hagar?" Fick inget svar.
 
Sv: Beslutsångest!

Jag gick en naturvetenskaplig linje med inriktning häst, där vi åkte till en ridskola och red/hade hästlektioner/hästskötsel etc. Ridskolor är väldigt sällan optimala för hästarna men oftast vet de om detta och jobbar på det, det gjorde i alla fall denna ridskolan. Vi fick också i början lära oss väldigt simpla saker, men det blev mer avancerat ju längre tiden går och jag tycker att det verkligen vart till fördel att ha läst häst på gymnasiet.

Det bästa du kan göra är ju att försöka få skolan att förbättra sig och jobba på det. De kanske inte har pengar, men det finns ju sätt att lösa det ändå, kanske kan ni diskutera varför de gör som de gör på en lektion så får man mer förståelse?

Angående nivån på utbildningen tycker jag i alla fall inte att du behöver oroa dig, det kommer nog upp till din nivå snart! :)
 
Sv: Beslutsångest!

Tack för era svar! Fick mig en funderare. :)

Tycker det är "synd" att ni känner igen er i det jag skriver om hästhållningen, att man inte kommit längre i kunskapen om god hästhållning. Eller så har man det.. Men pengarna styr.. Hm..

Som jag känner nu ska jag fortsätta gå det gymnasiumet och känns det fortfarande fel till sommarlovet så byter jag skola till nästa termin.

Mvh Dalkullan
 
Sv: Beslutsångest!

På gymnasium kommer det elever med olika erfarenheter och kunskaps nivå. Därför är det mer grundläggande och simpla saker man går igenom i början och det kommer bli svårare och svårare :) Sen är det som sagt ett gymnasium där man också ska läsa andra ämnen. Vill du läsa enbart häst kan du söka in till ex Hippolog programmet när du gått klart gymnasiet.

Det är många hästar som får mat 3ggr om dagen och 8h utan är inte optimalt men heller inte katastrof. Under nätterna står de oftast utan längre tid.

Såg att du skrivit att du tänkte fortsätta en termin till och sen bestämma & det tycker jag låter klokt. :) Kanske kan du prata med rektorn också? se läroplaner och vad ni kommer få lära er i 2:an & 3:an.
 
Sv: Beslutsångest!

Jo jag tog och pratade med rektorn, hon gick då igenom läroplanen lite lätt. En lärare tog även upp läroplanen i helklass vilket var super bra!

Och ja, jag hade fått det lite om bakfoten ;) Det kommer mer om tex hästens beteende mm, i årskurs 2 och 3! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 913
Senast: a1agnlju
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 336
Senast: Wonna
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 407
Senast: annan1
·
Hästmänniskan Jag har envist hävdat att det går att ha familj/barn och samtidigt ha hästar. Jag orkar inte längre. Jag går upp 04.20 för att fixa med...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
13 482
Senast: tgd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • "Rika människor", vilka är de?
  • Bästa film
  • Brist på empati

Hund, Katt, Andra Djur

  • Igelkott
  • Byta försäkringsbolag
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp