Besök hos arbetsterapeut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag träffade jag arbetsterapeuten för första gången. Det gick väl så där. Det var inte helt enkelt att prata om min bostad när hon inte kunde veta hur det såg ut så jag ritade upp planlösningen på ett papper. Sen fick jag tipset att flytta min "kontorsavdelning" d.v.s. mitt skrivbord till en plats i vardagsrummet.

När jag kom hem sprack det direkt. Bordet är 140 cm brett. På platsen där den skulle stå finns 110 cm tillgodo. Till vänster är det en dörr som inte får blockeras och till höger har jag min kamin som ska ha utrymme nog runt om.

Fail.

Så jag kan inte sätta igång med att flytta ut bordet från mitt sovrum för jag vet inte var den ska stå. Jag fastnar med andra ord som vanligt i grubblerier över hur jag ska möblera. Kanske ska den stå mot det andra fönstret? Men var ska då soffan stå? Och var ska jag ställa ett soffbord, den dagen jag köper ett sådant? Eller går det att klämma in ändå? Nedanstående är väl det bästa jag kan uppbringa.

vardagsrum.png


Om jag ändå ska ha ett bord mellan kaminen och dörren till verandan, så måste jag skaffa ett mindre bord. Inget av de andra borden jag har passar. Ett är för litet (är ett trädgårdsbord) och ett annat (datorbord) är för fult och för högt (och ska väck från huset).
 

Idag träffade jag arbetsterapeuten för första gången. Det gick väl så där. Det var inte helt enkelt att prata om min bostad när hon inte kunde veta hur det såg ut så jag ritade upp planlösningen på ett papper. Sen fick jag tipset att flytta min "kontorsavdelning" d.v.s. mitt skrivbord till en plats i vardagsrummet.

När jag kom hem sprack det direkt. Bordet är 140 cm brett. På platsen där den skulle stå finns 110 cm tillgodo. Till vänster är det en dörr som inte får blockeras och till höger har jag min kamin som ska ha utrymme nog runt om.

Fail.

Så jag kan inte sätta igång med att flytta ut bordet från mitt sovrum för jag vet inte var den ska stå. Jag fastnar med andra ord som vanligt i grubblerier över hur jag ska möblera. Kanske ska den stå mot det andra fönstret? Men var ska då soffan stå? Och var ska jag ställa ett soffbord, den dagen jag köper ett sådant? Eller går det att klämma in ändå? Nedanstående är väl det bästa jag kan uppbringa.

Visa bifogad fil 34493

Om jag ändå ska ha ett bord mellan kaminen och dörren till verandan, så måste jag skaffa ett mindre bord. Inget av de andra borden jag har passar. Ett är för litet (är ett trädgårdsbord) och ett annat (datorbord) är för fult och för högt (och ska väck från huset).

Alltså jag hade möblerat och flyttat runt utifrån hur du har det nu, inte utifrån nån soffa du ev skaffar senare osv.
 
Alltså jag hade möblerat och flyttat runt utifrån hur du har det nu, inte utifrån nån soffa du ev skaffar senare osv.
Soffan finns redan. Och jag letar efter ett soffbord till den, men har inte hittar rätt än.

Jag hatar att möblera och flytta runt möbler. Det är så jäkla tungt och man riskerar skador på både inredning och möbler när man baxar runt dem på egen hand. En del möbler är inte ens flyttbara utan att man tömmer dem på innehåll. Med tanke på min bristande uthållighet så kan det i det fallet dessutom hända att jag inte slutför och lämnar ett kaos. (Jag gissar väl att min uthållighet räcker i 10-15 minuter ungefär.)
 
Soffan finns redan. Och jag letar efter ett soffbord till den, men har inte hittar rätt än.

Jag hatar att möblera och flytta runt möbler. Det är så jäkla tungt och man riskerar skador på både inredning och möbler när man baxar runt dem på egen hand. En del möbler är inte ens flyttbara utan att man tömmer dem på innehåll. Med tanke på min bristande uthållighet så kan det i det fallet dessutom hända att jag inte slutför och lämnar ett kaos. (Jag gissar väl att min uthållighet räcker i 10-15 minuter ungefär.)

Kan du inte ha kontoret i ett rum på övervåningen?
 
Vad är de mörka fyrkanterna i hörnen?
Vad är dörrar som behöver fri passage resp. fönster som inte behöver det?

Verkar jättemysigt att göra arbetsplats där med fönster framför och kamin bredvid.
Ang. flytta möbler så är ett bra trix att stoppa in en tygtrasa under benen så kan man "lyft-dra" dem och fixa ganska stora saker ensam så länge de inte är supertunga.
 
Kan du inte ha kontoret i ett rum på övervåningen?
Det är opraktiskt med tanke på hur huset värms upp. Jag värmer huset genom att elda i vedspisen och den vill ha ved ganska ofta. Det innebär att jag då kommer att få springa vansinnigt många gånger i trappen under en arbetsdag. Alternativa värmekällor är element och luftvärmepump. Det ena är dyrt och det andra når inte övervåningen.

Jag har kanske missat nåt Magiana men varför skulle du flytta ”kontoret”?
För att jag vill ha det rummet som sovrum. Att sova i samma rum som jag jobbar i är inte kompatibla med varandra. Övervåningens rum hade jag tänkt ha till uthyrning, i alla fall det ena rummet. Det andra ska vara hobbyrum. Enda sättet för mig att slippa ha hobbyprojekt över hela huset är att ha det i ett specifikt rum på övervåningen.
 
Vad är de mörka fyrkanterna i hörnen?
Vad är dörrar som behöver fri passage resp. fönster som inte behöver det?

Verkar jättemysigt att göra arbetsplats där med fönster framför och kamin bredvid.
Ang. flytta möbler så är ett bra trix att stoppa in en tygtrasa under benen så kan man "lyft-dra" dem och fixa ganska stora saker ensam så länge de inte är supertunga.
Ett är en bokhylla, en annan ett skåp, en tredje ett litet bord.
Fönstren är i blått/vitt. Dörrarna är i vitt.

Tack för tipset om tygtrasor.
 
Ett är en bokhylla, en annan ett skåp, en tredje ett litet bord.
Fönstren är i blått/vitt. Dörrarna är i vitt.

Tack för tipset om tygtrasor.
Jag hade skjutit soffan åt vänster, ställt den lilla fyrkanten (bord?) på andra sidan och skjutit allt så nära den väggen det går. Sedan tagit bokylla (/skåp?) och ställt bredvid skrivbordet, då blir det plats för längre bordsyta om den kan stå kant i kant med hyllan.
 
Jag hade skjutit soffan åt vänster, ställt den lilla fyrkanten (bord?) på andra sidan och skjutit allt så nära den väggen det går. Sedan tagit bokylla (/skåp?) och ställt bredvid skrivbordet, då blir det plats för längre bordsyta om den kan stå kant i kant med hyllan.
Menar du så här?

vardagsrum3.png
 
Ja.
Får du in 140 bord då?
(hade föredragit lite mindre soffbord och ställt det osymmetriskt till höger när det ändå finns hörnbord till den vänstra sittplatsen, men det är detalj och dessutom hade du inte ens soffbord nu...)
Ja, det får plats med ett 140-bord. Den i bilden vid fönstret är 140. Det var vid kaminens vänstra sida som den inte fick plats, så jag har inte ens ritat in den som förslag där.

Vilket soffbord det blir vet jag ju inte än. Kanske jag får försöka hitta ett som är mindre än det förslag jag lagt in i bilderna.
 
Det är opraktiskt med tanke på hur huset värms upp. Jag värmer huset genom att elda i vedspisen och den vill ha ved ganska ofta. Det innebär att jag då kommer att få springa vansinnigt många gånger i trappen under en arbetsdag. Alternativa värmekällor är element och luftvärmepump. Det ena är dyrt och det andra når inte övervåningen.

Låter som att du fyller på med ved väldigt ofta..

Jag kan bara relatera till hur ofta vi fyller på med ved i våran kamin som vi eldar med i stugan. Vi fyller på den 3-4 ggr per dygn och då är det en liten kamin.

Jag tycker du gör rätt som flyttar ut kontoret från ditt sovrum. Jag tror det är bra för dig. Tror dock att det bästa hade varit om du slapp se skrivbordet överhuvudtaget under din lediga tid.

Men det är bara vad jag tror och det är inte alls säkert att det är så.
 
Låter som att du fyller på med ved väldigt ofta..

Jag kan bara relatera till hur ofta vi fyller på med ved i våran kamin som vi eldar med i stugan. Vi fyller på den 3-4 ggr per dygn och då är det en liten kamin.

Jag tycker du gör rätt som flyttar ut kontoret från ditt sovrum. Jag tror det är bra för dig. Tror dock att det bästa hade varit om du slapp se skrivbordet överhuvudtaget under din lediga tid.

Men det är bara vad jag tror och det är inte alls säkert att det är så.
Det finns tyvärr inte en chans i världen att jag skulle kunna fylla på ved så sällan. Det här är min vedspis:
20190807_210147.jpg


Luckan uppe till höger är där jag fyller på ved. Den brinner max en timme.
 
Soffan finns redan. Och jag letar efter ett soffbord till den, men har inte hittar rätt än.

Jag hatar att möblera och flytta runt möbler. Det är så jäkla tungt och man riskerar skador på både inredning och möbler när man baxar runt dem på egen hand. En del möbler är inte ens flyttbara utan att man tömmer dem på innehåll. Med tanke på min bristande uthållighet så kan det i det fallet dessutom hända att jag inte slutför och lämnar ett kaos. (Jag gissar väl att min uthållighet räcker i 10-15 minuter ungefär.)

Jag utgick från det du skrev när jag responderade .

Alltså jag fattar att vi tänker helt olika men för mig hade det varit typ 1000 ggr enklare att flytta runt det jag har (fundera med ”ögat” och sen flytta/prova) resurs och tidsmässigt än att rita upp planlösning i ett program osv .

Hursomhelst - lycka till och hoppas ändå att mötet med arbetsterapeut gav något ang att du kan få det som du vill -inkl på sikt 😄
 
Såklart värmen från en luftvärmepump når upp till övervåningen, såvida du inte har stängt av övervåningen helt från nedervåningen? Varmluft stiger ju uppåt, oavsett om den kommer från en vedspis eller från en luftvärmepump.
När jag flyttade in här hade huset endast värmts med luftvärmepumpen i en månad. Luften kändes kall och rå. Det tog några dygn att elda och få upp värmen i murstocken och husets stomme.

Jag bävar lite för att med ett nytt jobb bli tvungen att vara hemifrån för då kan jag inte elda på dagarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp