Besök hos arbetsterapeut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag träffade jag arbetsterapeuten för första gången. Det gick väl så där. Det var inte helt enkelt att prata om min bostad när hon inte kunde veta hur det såg ut så jag ritade upp planlösningen på ett papper. Sen fick jag tipset att flytta min "kontorsavdelning" d.v.s. mitt skrivbord till en plats i vardagsrummet.

När jag kom hem sprack det direkt. Bordet är 140 cm brett. På platsen där den skulle stå finns 110 cm tillgodo. Till vänster är det en dörr som inte får blockeras och till höger har jag min kamin som ska ha utrymme nog runt om.

Fail.

Så jag kan inte sätta igång med att flytta ut bordet från mitt sovrum för jag vet inte var den ska stå. Jag fastnar med andra ord som vanligt i grubblerier över hur jag ska möblera. Kanske ska den stå mot det andra fönstret? Men var ska då soffan stå? Och var ska jag ställa ett soffbord, den dagen jag köper ett sådant? Eller går det att klämma in ändå? Nedanstående är väl det bästa jag kan uppbringa.

vardagsrum.png


Om jag ändå ska ha ett bord mellan kaminen och dörren till verandan, så måste jag skaffa ett mindre bord. Inget av de andra borden jag har passar. Ett är för litet (är ett trädgårdsbord) och ett annat (datorbord) är för fult och för högt (och ska väck från huset).
 

Jag utgick från det du skrev när jag responderade .

Alltså jag fattar att vi tänker helt olika men för mig hade det varit typ 1000 ggr enklare att flytta runt det jag har (fundera med ”ögat” och sen flytta/prova) resurs och tidsmässigt än att rita upp planlösning i ett program osv .

Hursomhelst - lycka till och hoppas ändå att mötet med arbetsterapeut gav något ang att du kan få det som du vill -inkl på sikt 😄
För mig är det tvärt om. Jag kan fysiskt inte flytta runt möblerna på mindre än en minut, vilket jag kan i datorprogrammet jag använder. Det är bara att klicka och dra.
 
Det finns tyvärr inte en chans i världen att jag skulle kunna fylla på ved så sällan. Det här är min vedspis:
Visa bifogad fil 34512

Luckan uppe till höger är där jag fyller på ved. Den brinner max en timme.

Nä den är lite för liten för att fyllas på så sällan. Vi har en kamin som sväljer mer ved än den där gör.

Har du fyllt ugnen med sten? Om inte kan jag tipsa dig om att fylla den då det hjälper till att hålla värmen lite längre på nätterna.

Vi har eldfast tegel i våran. Funkar över förväntan.
 
När jag flyttade in här hade huset endast värmts med luftvärmepumpen i en månad. Det var kallt och rått. Det tog några dygn att elda och få upp värmen i murstocken och husets stomme.

Jag bävar lite för att med ett nytt jobb bli tvungen att vara hemifrån för då kan jag inte elda på dagarna.

Det må så vara, men varmluft stiger uppåt och hur mycket värme den ger kan man ju reglera.
Ett hus som står tomt med endast underhållsvärme på blir ju inte genomvärmt såklart och kanske behövs en annan typ av luftvärmepump än den som finns (fanns?)i dagsläget. Tekniken har ju gått framåt en hel del på den fronten och många som har större hus än ditt, har ju behaglig värme i hela huset, genererat av en pump på nedervåningen.
 
När jag flyttade in här hade huset endast värmts med luftvärmepumpen i en månad. Det var kallt och rått. Det tog några dygn att elda och få upp värmen i murstocken och husets stomme.

Jag bävar lite för att med ett nytt jobb bli tvungen att vara hemifrån för då kan jag inte elda på dagarna.
Jag hade samma erfarenhet av luftvärmepump och var riktigt orolig när vi flyttade in i vårt nya hus. Men denna fungerar riktigt bra. Jag tror det beror på att placeringen av nuvarande är mer strategisk, samt att vi har lärt oss att sänka elementen så att luftvärmepumpen får arbeta.
 
Det må så vara, men varmluft stiger uppåt och hur mycket värme den ger kan man ju reglera.
Ett hus som står tomt med endast underhållsvärme på blir ju inte genomvärmt såklart och kanske behövs en annan typ av luftvärmepump än den som finns (fanns?)i dagsläget. Tekniken har ju gått framåt en hel del på den fronten och många som har större hus än ditt, har ju behaglig värme i hela huset, genererat av en pump på nedervåningen.

Den kan även vara inställd på fel effekt. Då gör den inte så stor nytta
 
Nä den är lite för liten för att fyllas på så sällan. Vi har en kamin som sväljer mer ved än den där gör.

Har du fyllt ugnen med sten? Om inte kan jag tipsa dig om att fylla den då det hjälper till att hålla värmen lite längre på nätterna.

Vi har eldfast tegel i våran. Funkar över förväntan.
Jag har tegelstenar i ugnen.

Det må så vara, men varmluft stiger uppåt och hur mycket värme den ger kan man ju reglera.
Ett hus som står tomt med endast underhållsvärme på blir ju inte genomvärmt såklart och kanske behövs en annan typ av luftvärmepump än den som finns (fanns?)i dagsläget. Tekniken har ju gått framåt en hel del på den fronten och många som har större hus än ditt, har ju behaglig värme i hela huset, genererat av en pump på nedervåningen.
Jag vet att varmluft stiger. Det är ändå kallt på övervåningen när jag inte eldar.

Jag hade samma erfarenhet av luftvärmepump och var riktigt orolig när vi flyttade in i vårt nya hus. Men denna fungerar riktigt bra. Jag tror det beror på att placeringen av nuvarande är mer strategisk, samt att vi har lärt oss att sänka elementen så att luftvärmepumpen får arbeta.
Jag har väldigt låg värme på mina element (typ 17 grader) så det borde inte vara problemet.

Den kan även vara inställd på fel effekt. Då gör den inte så stor nytta
Manualen är tyvärr obegriplig så om det är fel eller inte vet jag inte. När jag vill ha värme klickar jag på solen och ställer in graderna. Sen vill jag att den ska gå tyst så fläkten är inställd på minimum. Den låter tyvärr som fan ändå. Ibland har jag stängt av skiten bara för att jag inte står ut med ljudet från den.
 
Sen vill jag att den ska gå tyst så fläkten är inställd på minimum. Den låter tyvärr som fan ändå. Ibland har jag stängt av skiten bara för att jag inte står ut med ljudet från den.

Gissar på att den är uråldrig och har överlevt sig själv med råge om den lever om såpass. De ska ju knappt höras alls ens om man har högre fläktpådrag, så ett byte vid tillfälle kanske vore på sin plats.
 
Ja, det får plats med ett 140-bord. Den i bilden vid fönstret är 140. Det var vid kaminens vänstra sida som den inte fick plats, så jag har inte ens ritat in den som förslag där.

Vilket soffbord det blir vet jag ju inte än. Kanske jag får försöka hitta ett som är mindre än det förslag jag lagt in i bilderna.
Aha, men då tycker jag inte det är något att fundera på. Bara att plocka ner bordet och köra. Jag tycker det står mycket bättre där än som du tänkt först. Inte problem med soffbord heller om du inte köper något bauta.
 
(I mitt tidigare hus fanns en luftvärmepump precis vid trappen, funkade inte alls upp till övervåningen ändå.

Dels var pumpen fel för huset/planlösningen.
Fönstren för dåliga.
Pumpen helt fel/för klen för huset.(för billig)

Den behövde också ha 16 grader för att fungera sas, vilket inte skedde på vintern utan andra dyra värmekällor.

Och den behövde ställas in optimalt, vilket företaget som sålt den hjälpte mej med. Då blev det bättre, men fortfarande var den ju inte rätt för sitt hus. )
 
Gissar på att den är uråldrig och har överlevt sig själv med råge om den lever om såpass. De ska ju knappt höras alls ens om man har högre fläktpådrag, så ett byte vid tillfälle kanske vore på sin plats.
Ja, jag har ju ingen aning om hur gammal den är. Den är installerad i nybyggda delen av huset som är drygt 10 år gammalt.

Den går liksom i intervaller och är tyst emellanåt.
 
Ja, jag har ju ingen aning om hur gammal den är. Den är installerad i nybyggda delen av huset som är drygt 10 år gammalt.

Den går liksom i intervaller och är tyst emellanåt.
De brukar gå så
Den kan vara dåligt uppsatt med
På en för klen vägg så det blir vibrationer
 
De brukar gå så
Den kan vara dåligt uppsatt med
På en för klen vägg så det blir vibrationer
Att den är dåligt uppsatt kan ju vara en teori. Ljudet fortplantar sig genom väggar och tak till ett rum på övervåningen. Det finns inte två våningar där luftvärmepumpen sitter så ljudet rör sig genom byggnaden. Mitt ex påpekade att det inte satt någon dämpande matta bakom den. Borde det göra det?
 
Att den är dåligt uppsatt kan ju vara en teori. Ljudet fortplantar sig genom väggar och tak till ett rum på övervåningen. Det finns inte två våningar där luftvärmepumpen sitter så ljudet rör sig genom byggnaden. Mitt ex påpekade att det inte satt någon dämpande matta bakom den. Borde det göra det?
Ja om väggen är för klen kan det underlätta
Vi hade en i huset jag hade med mitt ex och den lät så jag blev tokig på den.
Väggen var alldeles för klen för den
 
Senast ändrad:
Min datorskärm får inte plats i en sådan (djup för stativet 30 cm, höjd minimum 40 cm). Dessutom måste den stationära datorn också få plats.

Men idén är bra.
Just sekretärer finns ju att hitta begagnat i mängder på tex Facebook, ofta väldigt billiga. Om det är så att skärmen får plats i en annan modell, tänker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp