Besök hos arbetsterapeut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag träffade jag arbetsterapeuten för första gången. Det gick väl så där. Det var inte helt enkelt att prata om min bostad när hon inte kunde veta hur det såg ut så jag ritade upp planlösningen på ett papper. Sen fick jag tipset att flytta min "kontorsavdelning" d.v.s. mitt skrivbord till en plats i vardagsrummet.

När jag kom hem sprack det direkt. Bordet är 140 cm brett. På platsen där den skulle stå finns 110 cm tillgodo. Till vänster är det en dörr som inte får blockeras och till höger har jag min kamin som ska ha utrymme nog runt om.

Fail.

Så jag kan inte sätta igång med att flytta ut bordet från mitt sovrum för jag vet inte var den ska stå. Jag fastnar med andra ord som vanligt i grubblerier över hur jag ska möblera. Kanske ska den stå mot det andra fönstret? Men var ska då soffan stå? Och var ska jag ställa ett soffbord, den dagen jag köper ett sådant? Eller går det att klämma in ändå? Nedanstående är väl det bästa jag kan uppbringa.

vardagsrum.png


Om jag ändå ska ha ett bord mellan kaminen och dörren till verandan, så måste jag skaffa ett mindre bord. Inget av de andra borden jag har passar. Ett är för litet (är ett trädgårdsbord) och ett annat (datorbord) är för fult och för högt (och ska väck från huset).
 

Just sekretärer finns ju att hitta begagnat i mängder på tex Facebook, ofta väldigt billiga. Om det är så att skärmen får plats i en annan modell, tänker jag.
Jag hittar ofta sekretärer på t.ex. Erikshjälpen. Ingen har varit i en sån storlek att jag trott att min skärm och resten av det jag behöver (stationär dator, laptop, skrivare), får plats. Även om höjden skulle finnas så är djupet i princip obefintligt och det kommer inte att gå att stänga locket.

Så det är inte helt enkelt att hitta något lämpligt.
 
Jag hittar ofta sekretärer på t.ex. Erikshjälpen. Ingen har varit i en sån storlek att jag trott att min skärm och resten av det jag behöver (stationär dator, laptop, skrivare), får plats. Även om höjden skulle finnas så är djupet i princip obefintligt och det kommer inte att gå att stänga locket.

Så det är inte helt enkelt att hitta något lämpligt.
Det är just djupet som är det jag mest tänker på. Underarmarna blir hängande i luften om inte djupet är tillräckligt för att ha dem på bordsskivan.
 
Det är opraktiskt med tanke på hur huset värms upp. Jag värmer huset genom att elda i vedspisen och den vill ha ved ganska ofta. Det innebär att jag då kommer att få springa vansinnigt många gånger i trappen under en arbetsdag. Alternativa värmekällor är element och luftvärmepump. Det ena är dyrt och det andra når inte övervåningen.
Fast just att du behöver lämna skrivbordet då och då och få röra på dig är väl egentligen en bra grej? Det tycker jag är ett av problemen med att jobba på kontor, att man sitter vid sitt skrivbord alldeles för mycket. Jag hade nog egentligen välkomnat en aktivitet som naturligt hade tvingat mig att resa på mig och gå runt lite under dagen.
 
Är det inte enklare att ha kontoret i rummet som du har tänkt hyra ut tills vidare?
Jag har redan förklarat varför det inte är en bra idé. Dessutom är jag inte villig att slita för att skapa provisoriska lösningar. Jag kan inte få upp skrivbordet till andra våningen själv.

Varje ommöblering tar alldeles för mycket kraft. Min energi är begränsad så den vill jag inte slösa med. Det är bättre att skapa en fungerande lösning direkt, än att jobba med omvägar.

Fast just att du behöver lämna skrivbordet då och då och få röra på dig är väl egentligen en bra grej? Det tycker jag är ett av problemen med att jobba på kontor, att man sitter vid sitt skrivbord alldeles för mycket. Jag hade nog egentligen välkomnat en aktivitet som naturligt hade tvingat mig att resa på mig och gå runt lite under dagen.
Det finns gränser. Med tanke på hur ofta jag behöver fylla på ved är det inte rimligt att behöva springa i trappen (oftast 2-3 gånger i timmen). Det räcker så bra med att jag reser mig och går några steg.
 
Men går det att få ergonomi med en sekretär? Min kropp dör lite av tanken på att jobba vid dator utan ett riktigt skrivbord.
Ja det tror jag? Jag sitter helt okej vid vår, den har ingen jätteskiva men det funkar bra. Inga problem att få plats med benen under heller. Men det finns ju många olika typer, alla passar säkert inte för att sitta och jobba vid.
Jag hittar ofta sekretärer på t.ex. Erikshjälpen. Ingen har varit i en sån storlek att jag trott att min skärm och resten av det jag behöver (stationär dator, laptop, skrivare), får plats. Även om höjden skulle finnas så är djupet i princip obefintligt och det kommer inte att gå att stänga locket.

Så det är inte helt enkelt att hitta något lämpligt.
Nä det är säkert svårt att hitta en med tillräcklig storlek för en stor skärm och stationär dator! Det var bara en tanke.
 
Jag har haft flera sekretärer med både djup och benutrymme. Lika bra som skrivbord. Ibga problem varken med skärm eller stationär dator. MEN inte sjutton har der blivit att man fällt upp dem. Så det har eg bara blivit ett stort schabrak till skrivbord. Fördelen är att de sväljer exakt alla papper och grejer relaterade till det.

Så jag är tveksam till om @Magiana har sån stor nytta av en sekretär?
 
Jag har haft flera sekretärer med både djup och benutrymme. Lika bra som skrivbord. Ibga problem varken med skärm eller stationär dator. MEN inte sjutton har der blivit att man fällt upp dem. Så det har eg bara blivit ett stort schabrak till skrivbord. Fördelen är att de sväljer exakt alla papper och grejer relaterade till det.

Så jag är tveksam till om @Magiana har sån stor nytta av en sekretär?
Bra poäng!
 
Det blev så här:
20190808_181619.jpg


Det blev lite trångt när även skrivaren skulle få plats. Sen har jag upptäckt att internet tyvärr kopplar ifrån ibland där. Dosan som förlänger nätet skulle nog behöva vara närmare routern. Jag vet inte än hur jag ska lösa det utan att behöva dra kabel över rummet.

Sen är det väl resten kvar, men att flytta bordet tog sin tid.
 
Det blev så här:
Visa bifogad fil 34556

Det blev lite trångt när även skrivaren skulle få plats. Sen har jag upptäckt att internet tyvärr kopplar ifrån ibland där. Dosan som förlänger nätet skulle nog behöva vara närmare routern. Jag vet inte än hur jag ska lösa det utan att behöva dra kabel över rummet.

Sen är det väl resten kvar, men att flytta bordet tog sin tid.
Utmärkt. Projekt 1.0 klart :):up:

Kan du inte ha skrivaren på golvet? Eller på någon pall/hurts bredvid bordet?
 
Utmärkt. Projekt 1.0 klart :):up:

Kan du inte ha skrivaren på golvet? Eller på någon pall/hurts bredvid bordet?
Någon annan möbel vid sidan av bordet kan vara en lösning, då jag inte vill ha skrivaren på golvet. Jag får ta och fundera på vad jag ska hitta på.
 
Det blev så här:
Visa bifogad fil 34556

Det blev lite trångt när även skrivaren skulle få plats. Sen har jag upptäckt att internet tyvärr kopplar ifrån ibland där. Dosan som förlänger nätet skulle nog behöva vara närmare routern. Jag vet inte än hur jag ska lösa det utan att behöva dra kabel över rummet.

Sen är det väl resten kvar, men att flytta bordet tog sin tid.
Vad är den andra prylen - till höger om skärmen - för något? Kan den stå nere i "facket" under skrivbordslådan? I så fall blir det ju lite mer plats på skrivbordet.
 
Det blev så här:
Visa bifogad fil 34556

Det blev lite trångt när även skrivaren skulle få plats. Sen har jag upptäckt att internet tyvärr kopplar ifrån ibland där. Dosan som förlänger nätet skulle nog behöva vara närmare routern. Jag vet inte än hur jag ska lösa det utan att behöva dra kabel över rummet.

Sen är det väl resten kvar, men att flytta bordet tog sin tid.
Du kan inte ha skrivaren på hyllan till höger under skrivbordet?
 
Vad är den andra prylen - till höger om skärmen - för något? Kan den stå nere i "facket" under skrivbordslådan? I så fall blir det ju lite mer plats på skrivbordet.
Det är baslådan till högtalarna. Ljudet blir nog sämre om jag ställer ner den.

Du kan inte ha skrivaren på hyllan till höger under skrivbordet?
Det vore drömmen, men den får inte plats. Skrivaren är för bred.
 
Har alltid haft mina baslådor på golvet, det påverkar inte ljudet tycker jag.
Att ha den lådan på golvet kommer att störa mig eftersom det ser stökigt ut.

Men när jag flyttat ett skåp kanske skrivaren får plats där och baslådan kan då stå till vänster på skrivbordet.
 
Det är baslådan till högtalarna. Ljudet blir nog sämre om jag ställer ner den.
Är det väldigt besvärligt att testa (behöver du ändra sladdar eller något?) hur det blir om du sätter den i "facket" under? Annars är det ju bara att sätta tillbaks den på bordet igen om det inte blir bra!
 
Mitt största problem just nu är att jag inte får internet att funka på den stationära datorn. Jag har provat 3 olika ethernetkablar, inklusive en på 10 meter så dosan kunde vara närmare routern. Jag har också provat att starta om både dator och dosa. Tyvärr funkar det inte ändå. Så jävla less jag blir :(.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp