Besök hos arbetsterapeut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag träffade jag arbetsterapeuten för första gången. Det gick väl så där. Det var inte helt enkelt att prata om min bostad när hon inte kunde veta hur det såg ut så jag ritade upp planlösningen på ett papper. Sen fick jag tipset att flytta min "kontorsavdelning" d.v.s. mitt skrivbord till en plats i vardagsrummet.

När jag kom hem sprack det direkt. Bordet är 140 cm brett. På platsen där den skulle stå finns 110 cm tillgodo. Till vänster är det en dörr som inte får blockeras och till höger har jag min kamin som ska ha utrymme nog runt om.

Fail.

Så jag kan inte sätta igång med att flytta ut bordet från mitt sovrum för jag vet inte var den ska stå. Jag fastnar med andra ord som vanligt i grubblerier över hur jag ska möblera. Kanske ska den stå mot det andra fönstret? Men var ska då soffan stå? Och var ska jag ställa ett soffbord, den dagen jag köper ett sådant? Eller går det att klämma in ändå? Nedanstående är väl det bästa jag kan uppbringa.

vardagsrum.png


Om jag ändå ska ha ett bord mellan kaminen och dörren till verandan, så måste jag skaffa ett mindre bord. Inget av de andra borden jag har passar. Ett är för litet (är ett trädgårdsbord) och ett annat (datorbord) är för fult och för högt (och ska väck från huset).
 

Mitt största problem just nu är att jag inte får internet att funka på den stationära datorn. Jag har provat 3 olika ethernetkablar, inklusive en på 10 meter så dosan kunde vara närmare routern. Jag har också provat att starta om både dator och dosa. Tyvärr funkar det inte ändå. Så jävla less jag blir :(.
Vad är det för dosa du menar?
 
Vad är det för dosa du menar?
Jag vet inte vad de heter på riktigt, men den förlänger wifi. Man sätter den i eluttaget. Sen kopplar den upp sig mot routern trådlöst. Den i sin tur vidarebefordrar signalerna från routern trådlöst eller med ethernetkabel. Tyvärr verkar det inte fungera med kabel. Jag har bara lyckats koppla upp mig korta stunder med kabel och sen bryts det. Den kopplar inte upp vid omstart heller. Så jag är jävla less för nu kan jag inte använda min privata dator för att surfa. Det betyder att jag inte har tillgång till min musik på spotify.

För att få min stationära dator att koppla upp trådlöst, skulle jag behöva köpa en USB wi-fi adapter. Som om jag har lust att lägga pengar på det... :meh:.

Så projekt flytta datorn gick inte bra alls.
 
Jag vet inte vad de heter på riktigt, men den förlänger wifi. Man sätter den i eluttaget. Sen kopplar den upp sig mot routern trådlöst. Den i sin tur vidarebefordrar signalerna från routern trådlöst eller med ethernetkabel. Tyvärr verkar det inte fungera med kabel. Jag har bara lyckats koppla upp mig korta stunder med kabel och sen bryts det. Den kopplar inte upp vid omstart heller. Så jag är jävla less för nu kan jag inte använda min privata dator för att surfa. Det betyder att jag inte har tillgång till min musik på spotify.

För att få min stationära dator att koppla upp trådlöst, skulle jag behöva köpa en USB wi-fi adapter. Som om jag har lust att lägga pengar på det... :meh:.

Så projekt flytta datorn gick inte bra alls.
Då vet jag vad du menar för dosa 🙂 vi har ett par sådana i huset.
Om jag förstår det rätt så går en eller ingen av datorerna att koppla upp via wi-fi utan behöver kabel?

Går det att flytta routern? Var står den nu i förhållande till skrivbordet?
 
Då vet jag vad du menar för dosa 🙂 vi har ett par sådana i huset.
Om jag förstår det rätt så går en eller ingen av datorerna att koppla upp via wi-fi utan behöver kabel?

Går det att flytta routern? Var står den nu i förhållande till skrivbordet?
Jobbdatorn kan koppla upp trådlöst, liksom mobilen. Det är bara den stationära som det är problem med.

Routern går inte att flytta dit jag skulle behöva flytta den. Så långa kablar har jag inte och jag är inte så peppad på att ha kablar genom hela huset. Routern är i ena änden av huset och skrivbordet är i den andra änden, d.v.s. avståndet är så stort det kan vara i det här huset.
 
Jobbdatorn kan koppla upp trådlöst, liksom mobilen. Det är bara den stationära som det är problem med.

Routern går inte att flytta dit jag skulle behöva flytta den. Så långa kablar har jag inte och jag är inte så peppad på att ha kablar genom hela huset. Routern är i ena änden av huset och skrivbordet är i den andra änden, d.v.s. avståndet är så stort det kan vara i det här huset.
Men måste du ha din privata dator och din arbetsplats på samma ställe då? Flytta tillbaks den privata datorn där du hade den, och behåll arbetsplatsen på det nya stället i vardagsrummet? Det kanske bara är en fördel att skilja lite på det privata och arbetet, tänker jag.
 
Men måste du ha din privata dator och din arbetsplats på samma ställe då? Flytta tillbaks den privata datorn där du hade den, och behåll arbetsplatsen på det nya stället i vardagsrummet? Det kanske bara är en fördel att skilja lite på det privata och arbetet, tänker jag.
Jag skiljer hellre på plats för sömn och plats för aktivitet. Sovrummet tänkte jag ha helt rent från saker jag ägnar mig åt då jag är vaken. Tyvärr sitter jag mycket vid datorn.

Men om jag nu inte kan få internet att fungera i vardagsrummet så har jag kanske inget val. Då måste jag köpa ett nytt skrivbord. Sen kommer jag inte att kunna skriva ut från den privata datorn då det är viktigare att kunna skriva ut från jobbdatorn så skrivaren kommer stå där jobbdatorn är. Blä. Jag gillar inte tanken. Och jag vill inte lägga pengar på ett bord till. Sen blir det jobbigt med utrymmet i rummet. I det hörn där datorn kan stå, tänkte jag ha en fåtölj. Fåtöljen får nämligen inte plats i vardagsrummet längre.
 
Jag skiljer hellre på plats för sömn och plats för aktivitet. Sovrummet tänkte jag ha helt rent från saker jag ägnar mig åt då jag är vaken. Tyvärr sitter jag mycket vid datorn.

Men om jag nu inte kan få internet att fungera i vardagsrummet så har jag kanske inget val. Då måste jag köpa ett nytt skrivbord. Sen kommer jag inte att kunna skriva ut från den privata datorn då det är viktigare att kunna skriva ut från jobbdatorn så skrivaren kommer stå där jobbdatorn är. Blä. Jag gillar inte tanken. Och jag vill inte lägga pengar på ett bord till. Sen blir det jobbigt med utrymmet i rummet. I det hörn där datorn kan stå, tänkte jag ha en fåtölj. Fåtöljen får nämligen inte plats i vardagsrummet längre.
Om alternativet är att lägga pengar på ett nytt bord så verkar det väl mångdubbelt bättre att lägga dem på att skaffa en pryl som löser wifi-problemet?
 
Jag skiljer hellre på plats för sömn och plats för aktivitet. Sovrummet tänkte jag ha helt rent från saker jag ägnar mig åt då jag är vaken. Tyvärr sitter jag mycket vid datorn.

Men om jag nu inte kan få internet att fungera i vardagsrummet så har jag kanske inget val. Då måste jag köpa ett nytt skrivbord. Sen kommer jag inte att kunna skriva ut från den privata datorn då det är viktigare att kunna skriva ut från jobbdatorn så skrivaren kommer stå där jobbdatorn är. Blä. Jag gillar inte tanken. Och jag vill inte lägga pengar på ett bord till. Sen blir det jobbigt med utrymmet i rummet. I det hörn där datorn kan stå, tänkte jag ha en fåtölj. Fåtöljen får nämligen inte plats i vardagsrummet längre.
Ja, där är vi ju alla olika. Personligen tror jag att jag hade velat ha ett arbetsrum om jag skulle jobba hemma varje dag. Ett separat rum där ALLT som har med jobbet att göra fanns, och där jag kunde öppna och stänga dörren när jag började/sluta jobba varje dag.
 
Om alternativet är att lägga pengar på ett nytt bord så verkar det väl mångdubbelt bättre att lägga dem på att skaffa en pryl som löser wifi-problemet?
Ja, jag har tänkt tanken. Oavsett hur jag gör så lär jag få lägga pengar på något. Det suger eftersom jag nu är och knaprar på mina besparingar. Jag har med andra ord inte råd.
 
Ja, där är vi ju alla olika. Personligen tror jag att jag hade velat ha ett arbetsrum om jag skulle jobba hemma varje dag. Ett separat rum där ALLT som har med jobbet att göra fanns, och där jag kunde öppna och stänga dörren när jag började/sluta jobba varje dag.
Så hade jag också velat ha men jag har inget rum över till det, utom på övervåningen och det funkar ju inte med tanke på att jag dels ska hyra ut men framförallt för att jag inte vill springa i trappen 2-3 gånger i timmen för att elda.
 
Jag hade haft sovrum och hobbyrum på övervåningen.
Skulle det bli aktuellt me4d uthyrning någon gång i framtiden skulle jag lösa det då.
Poängen är alltså att göra det som för tillfället är mest fördelaktigt.
 
Jag hade haft sovrum och hobbyrum på övervåningen.
Skulle det bli aktuellt me4d uthyrning någon gång i framtiden skulle jag lösa det då.
Poängen är alltså att göra det som för tillfället är mest fördelaktigt.
Det är aktuellt redan nu med uthyrning, men jag måste ju ha saker klara för att kunna göra det. Jag har alltså en to-do-lista för att kunna få det uthyrningsbart. Att sova på övervåningen är alltså ett steg bakåt. Det kan inte bli mer än en provisorisk lösning och jag kommer inte vidare. Eller så får jag konstatera att huset med sina fyra rum och kök fördelat på 90 kvadrat är för litet för att kunna bo i som singel och hyra ut ett rum.
 
Det är aktuellt redan nu med uthyrning, men jag måste ju ha saker klara för att kunna göra det. Jag har alltså en to-do-lista för att kunna få det uthyrningsbart. Att sova på övervåningen är alltså ett steg bakåt. Det kan inte bli mer än en provisorisk lösning och jag kommer inte vidare. Eller så får jag konstatera att huset med sina fyra rum och kök fördelat på 90 kvadrat är för litet för att kunna bo i som singel och hyra ut ett rum.
Huset är kanske för litet för att kunna bo, hyra ut SAMT arbeta i?
 
Det är aktuellt redan nu med uthyrning, men jag måste ju ha saker klara för att kunna göra det. Jag har alltså en to-do-lista för att kunna få det uthyrningsbart. Att sova på övervåningen är alltså ett steg bakåt. Det kan inte bli mer än en provisorisk lösning och jag kommer inte vidare. Eller så får jag konstatera att huset med sina fyra rum och kök fördelat på 90 kvadrat är för litet för att kunna bo i som singel och hyra ut ett rum.

Vårt hus är exakt lika stort, och vi var två vuxna och tre barn som mest utan problem?
 
Huset är kanske för litet för att kunna bo, hyra ut SAMT arbeta i?
Om vi antar att jag inte jobbade som administratör, utan bara hade en privat dator för att betala räkningar och annat av privat natur, så hade jag fortfarande inte velat ha datorn i sovrummet.

Vårt hus är exakt lika stort, och vi var två vuxna och tre barn som mest utan problem?
Det är rimligt. Därför fattar jag inte varför jag själv inte får ihop det. Kan det vara för att jag har intressen? D.v.s. jag behöver någonstans att dumpa mina hobbygrejer för att de inte ska ligga och drälla överallt i huset.
 
Det är aktuellt redan nu med uthyrning, men jag måste ju ha saker klara för att kunna göra det. Jag har alltså en to-do-lista för att kunna få det uthyrningsbart. Att sova på övervåningen är alltså ett steg bakåt. Det kan inte bli mer än en provisorisk lösning och jag kommer inte vidare. Eller så får jag konstatera att huset med sina fyra rum och kök fördelat på 90 kvadrat är för litet för att kunna bo i som singel och hyra ut ett rum.
Har du sovrum, arbetsrum och vardagsrum på nedre våningen?
 
Om jag skulle använda sovrummet på nedre plan som kontor och hobbyrum och sova på övervåningen, så kan jag inte hyra ut det andra rummet på övervåningen. Jag skulle inte stå ut med främmande människor på andra sidan väggen när jag ska sova. Jag behöva ha det helt knäpptyst då.
 
Om vi antar att jag inte jobbade som administratör, utan bara hade en privat dator för att betala räkningar och annat av privat natur, så hade jag fortfarande inte velat ha datorn i sovrummet.


Det är rimligt. Därför fattar jag inte varför jag själv inte får ihop det. Kan det vara för att jag har intressen? D.v.s. jag behöver någonstans att dumpa mina hobbygrejer för att de inte ska ligga och drälla överallt i huset.
Har också intressen men som tur är kan det förvaras ute i ett icke uppvärmt utrymme med undantag av fröer och lite belysning, skulle jag få för mig att börja sy igen så hade tygerna behövts förvaras under sängen och symaskin intryckt i en garderob bland kläder.

En stationär dator vet i tusan om jag hade fått plats med men levt utan dator utan problem tills jag började läsa en distanskurs och köpte mig en laptop.
 
Det är aktuellt redan nu med uthyrning, men jag måste ju ha saker klara för att kunna göra det. Jag har alltså en to-do-lista för att kunna få det uthyrningsbart. Att sova på övervåningen är alltså ett steg bakåt. Det kan inte bli mer än en provisorisk lösning och jag kommer inte vidare. Eller så får jag konstatera att huset med sina fyra rum och kök fördelat på 90 kvadrat är för litet för att kunna bo i som singel och hyra ut ett rum.
Kanske det. 90 kvadrat låter rymligt, men det beror ju på hur det är planerat givetvis. Jag bor på 100 kvadrat, då är vi fyra personer, och ett rum avsatt till arbetsrum. Två sovrum, ett arbetsrum, ett vardagsrum.

Om jag förstår saken rätt har du fyra rum. Ett sovrum, ett arbetsrum, ett vardagsrum och ett hobbyrum. Eller, om du skippar arbets- eller hobbyrummet, ett rum att hyra ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp