Besök inom psykvården nackdel vid vissa yrken/utbildningar?

Milene

Trådstartare
Har en liten fundering.
Om man har varit inskriven inom psykvården, tex psykiatri, kurator, samtalsterapeut etc, kan det s a s ligga en i fatet om man söker vissa yrken/utbildningar? T ex polis, pilot, läkare eller andra yrken som kräver att man är koncentrerad och ”stabil”?
Tänker på om man måste fylla i nåt papper om man lider/har lidit av psykisk ohälsa. Kan en arbetsgivare kräva något sådant?
Eftersom jag själv är svajig just nu så önskar jag en vänlig ton i tråden 😔
 
Har en liten fundering.
Om man har varit inskriven inom psykvården, tex psykiatri, kurator, samtalsterapeut etc, kan det s a s ligga en i fatet om man söker vissa yrken/utbildningar? T ex polis, pilot, läkare eller andra yrken som kräver att man är koncentrerad och ”stabil”?
Tänker på om man måste fylla i nåt papper om man lider/har lidit av psykisk ohälsa. Kan en arbetsgivare kräva något sådant?
Eftersom jag själv är svajig just nu så önskar jag en vänlig ton i tråden 😔

Ja, det tror jag. Har du t ex ADHD får du inte utbilda dig till polis, för att bli pilot får du heller inte ha någon sådan bakgrund.
 
Ja, det tror jag. Har du t ex ADHD får du inte utbilda dig till polis, för att bli pilot får du heller inte ha någon sådan bakgrund.
Å andra sidan blir man ju inte avskedad om man har psykisk ohälsa. En googling på ”pilot psykisk ohälsa” visar att det tyvärr ökar bland piloter och inte är ovanligt. Flera uppgav även i studier att de arbetade trots att de var sjuka eller inte mådde bra.
Jag undra lite vilka kraven faktiskt är, det kan knappast vara så att man måste visa upp hela sin sjukdomsjournal innan man söker in till pilotutbildningen, eller hur ligger det till? Har ingen koll men tycker det låter integritetskränkande. Däremot förstår jag om samtal med psykolog ingår under angagningsprocessen.
 
Jag tror inte att en arbetsgivare kan kräva det. Jag har iallafall aldrig hört talas om någon arbetsgivare som kräver att få se ens sjukhistoria. Jag vet att i vissa yrken får man inte vara instabil vid provet inför på ett sätt som påverkar det man ska göra, t ex. lokförare eller busschaufför som är självmordsbenägen men om man har haft psykisk ohälsa tidigare eller har en psykisk ohälsa som inte utgör fara för passagerarna kan jag inte tänka mig att det inverkar. Jag vet personligen en läkare som självmedicinerade sin psykiska ohälsa med otillåtna substanser innan hen läste till läkare och det är inget som har påverkat hens karriär.
Sedan finns det ju tyvärr sjukdomar som påverkar en hela livet och det kan såklart vara en annan sak än en tillfällig depression t ex. Oavsett det så ska ingen dra sig för att söka den hjälpen hen behöver. Då kanske det inte finns någon trevlig framtid alls.
 
Det är ju gräsligt isf om ungdomar inte vågar söka psykhjälp för att de är rädda att det kan förstöra ett ev yrkesval 😟😟😟
Man kan ju t ex ha en övergående kris av något slag efter ett trauma.
Och många NPF-diagnostiserade personer blir hjälpta av mediciner som inte har några direkta negativa biverkningar. Finns tex mediciner som gör det lättare att koncentrera sig som kan vara guld värt för någon med ADD eller ADHD. Tycker det låter dumt att inte ge en person som fungerar utmärkt med sådan medicin ett visst jobb enbart pga diagnos, det behöver ju inte påverka arbetskapaciteten, dessutom påverkas folk på olika sätt även om de har samma diagnos.
 
Hittade lite info om krav hos polisen.
Det verkar ju mest vara problem som ses som livslånga som kan hindra?
Däremot kanske man inte ska söka till polis om man är mitt i en depression tex.
Men i det fallet skulle man nog inte klarat urvalstester och så vidare i alla fall, just under depressionen?
Däremot huruvida man träffat en psykolog får de väl inte rota i, vi har ju patientsekretess.
Och det behöver man väl faktiskt inte säga?

https://polisen.se/om-polisen/bli-p...ing-av-antagningskrav-till-polisutbildningen/
 
Och många NPF-diagnostiserade personer blir hjälpta av mediciner som inte har några direkta negativa biverkningar. Finns tex mediciner som gör det lättare att koncentrera sig som kan vara guld värt för någon med ADD eller ADHD. Tycker det låter dumt att inte ge en person som fungerar utmärkt med sådan medicin ett visst jobb enbart pga diagnos, det behöver ju inte påverka arbetskapaciteten, dessutom påverkas folk på olika sätt även om de har samma diagnos.
Så ligger det till i alla fall, har man en adhd-diagnos kommer man inte in på polisutbildningen och man får heller inte göra värnplikten.

Det har bland annat att göra med att det ingår i adhd-diagnosen att vara väldigt impulsiv och det kan bli fel när det är vapen inblandade.
 
För piloter så blev kraven hårdare internationellt efter det skett ett par självmord där piloterna kraschat planet med flit. Som flygrädd så hoppas jag verkligen att arbetsgivarna faktiskt har rätt att kontrollera den medicinska historiken och gör ordentliga uppföljningar på allting där även om piloterna är anställda på svenska bolag.
För att komma in på läkarutbildningen finns inga som helst medicinska krav annat än de som krävs för att läsa andra universitetsutbildningar dvs i princip att du kan utföra examinerande moment och ta dig till universitetet. För att sen få praktik eller anställning så bör man inte vara dömd för hot eller grövre brott. Vet även folk som betett sig olämpligt mot kvinnor och visat instabilt beteende som senare inte fått genomgå praktik och därmed inte kunnat slutföra utbildningen men det har ju inget med diagnoser i sig att göra att göra utan att man visat olämpligt beteende på universitetet.
 
Jag har NPF-diagnoser, är legitimerad inom vårdyrke och har aldrig fått frågan vare sig från utbildning, socialtjänst (som utfärdar legitimationen) eller arbetsgivare. Arbetsgivare har velat ha utdrag ur brottsregister. Jag skulle gissa att situationen ser liknande ut för läkare.

Sen ska sägas att även om det inte finns några hinder vid antagning på vårdutbildningar, så behöver man kunna fullfölja både teoretiska och praktiska moment. I.e. du behöver under utbildningen visa att du kan handha patienter på ett säkert och tillförlitligt sätt. Där vet jag att utbildningarna regelbundet behöver avråda studenter med vissa typer av problematik från att fortsätta.
 
Sen är jag nyfiken: hur kontrollerar polishögskolan att man har en ADHD-diagnos? Eller rättar sagt, hur kontrollerar de att de sökande inte döljer en diagnos? Behövs läkarintyg vid ansökan?
Det var lite det jag undrade också, fast för pilotutbildningen då.
Finns ju också många som misstänker att de har en diagnos men inte fullföljt en utredning dvs de har ingen regelrätt diagnos på papper liksom.
 
Jag vet att när jag tittade runt på utbildningar när jag var yngre så var det någon där man inte skulle ha en diagnos satt, tror det kan vara polis som tagits upp här.
Men vet att någon utbildning så får man inte ha gått hos psykolog/ terapeut eller liknande på 18 månader vid ansökningstillfälle. (Tror det kan vara lokförare?)
Någon (utbildning) så fick man inte gå på mediciner som är kopplade till att hjälpa ens psykiska mående.

Nu var det ett tag sedan, så det kan ju ha ändrats?

Jag vet inte hur det fungerar mer än att det är på "heder och samvete", däremot så lär/kan det ju upptäckas om man behöver särskilt stöd/ eller ens mående får en dipp eller liknande.
 
Har en liten fundering.
Om man har varit inskriven inom psykvården, tex psykiatri, kurator, samtalsterapeut etc, kan det s a s ligga en i fatet om man söker vissa yrken/utbildningar? T ex polis, pilot, läkare eller andra yrken som kräver att man är koncentrerad och ”stabil”?
Tänker på om man måste fylla i nåt papper om man lider/har lidit av psykisk ohälsa. Kan en arbetsgivare kräva något sådant?
Eftersom jag själv är svajig just nu så önskar jag en vänlig ton i tråden 😔
Jag tror inte tillfälliga besvär a la depression/ångest etc eller ens de flesta livslånga gör så att man enligt lag inte får arbeta som tex polis.

ADHD, autism etc är ju en funktionsnedsättning och inte ett sjukdomstillstånd.

Jag och sambo har båda ADHD. Vi har lite olika symptom. Men båda är rätt högfungerande och har klarat av sysselsättningar som kräver extremt fokus för överlevnad. Och uppskattat det iom att man i de lägena får tyst på bruset så att säga. Meditativt!

Vi har en vän som varit yrkesmilitär, sniper och minröjare. Han var en av de bästa snipers de haft och han uppfann en egen minröjare som sedan försvaret masstillverkade till de andra. Han har nu fått en ADHD-diagnos, som medelålders. Jag vet inte om det betyder att han nu åker ur försvaret. Det vore ju jävligt konstigt iom att han under 20 års tid räddat en massa liv, jobbat som instruktör och utbildat andra inom skytte etc. Han funkar kanon då han är i militärtjänst. Han blir lugn och all är superordning. Hemma är det ju rörigare både i honom och runt. Men att en person som gjort flera utlandstourer och bara visat sig otroligt duktig och pålitlig nu ev åker ut när han nu får medicin och funkar ännu bättre.. Det vore ju i min värld ganska tokigt.

Läkare vet jag flera som både har ADHD och Asperger.
 
Det enda jag vet med säkerhet är att du inte kan bli pilot om du tagit psykofarmaka senaste 6, 12 eller 18 månaderna (minns inte vilket), du får heller inte vara diagnostiserad med någon form av ADHD eller autism. För att bli godkänd måste man lämna in ett läkarintyg där man själv svarar på sådana frågor och i det ingår även en fullmakt som ger tillgång till dina medicinska journaler.

Polis och läkare däremot vet jag inte
 
Sen är jag nyfiken: hur kontrollerar polishögskolan att man har en ADHD-diagnos? Eller rättar sagt, hur kontrollerar de att de sökande inte döljer en diagnos? Behövs läkarintyg vid ansökan?
Har för mig att man är måste medge att de kollar i ens journaler på samma sätt som när man ansöker om ersättning för personskada hos försäkringsbolag. Inget medgivande = man går inte vidare i processen. Och tydligen har de så omfattande psykologiska tester att en odiagnosticeras adhd skulle märkas.
 
Överlag tänker jag att om du är hindrad att utöva ett yrke för att yrkeskåren anser en diagnos som olämplig, så kanske det kan finnas sanning i det (om än grov generalisering) som gör att en bör välja ett annat yrke i första hand? Jag vet väldigt lite om detta, men just polis och brandman är ju yrken som kan vara oerhört psykiskt påfrestande och lämpar sig inte för alla, diagnos eller inte. Det kan då vara väl att välja ett yrke mer anpassat efter sina egna förutsättningar? Alltså, en bör inte dra sig för att söka hjälp och eventuellt bli diagnostiserad. Att må bra i livet är det viktigaste av allt. Därefter kan man ju se vilka yrken som passar en.

MVH
Odiagnostiserad men väl medveten om att mitt psyke inte håller för en del yrken
 
Det man inte får glömma är att många yrken kräver att man är mentalt väldigt tålig och får inte låta sig distraheras eller påverkas för mycket pga olika saker. Det handlar ju inte bara om att man kanske tex blir en dålig polis eller dålig pilot för att man har vissa diagnoser.

Jag tycker nog det är bra att dom kollar upp eller har koll på ens historik så man inte sätter sig i situationer som man inte klarar av eller blir för påverkad av resten av livet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp